Postitatud 06.01.2022

Heites tagasivaate aastale 2021 võib tõdeda, et inimene harjub kõigega. Kevadel pidime veelkord elama läbi lockdowni, aga erinevalt aasta varasemast olime me selleks ühiskonnana valmis. Valmis olid ka kõik e-kaubandusega tegelevad osapooled – ooteperioodid ei veninud enam jaburalt pikaks, kaubad ei kadunud tarnimise käigus musta auku ja klienditeeninduskanalid ei jooksnud kokku. Kuna pakkumine ei jäänud nõudluse kasvule alla, löödi märtsis-aprillis kohaliku e-kaubanduse mahurekordid.

Alates maist on elu e-kaubandusesektoris tagasi liikunud normaalsusesse. Pandeemia on muutunud lihtsalt rutiiniks, mis taustal oma igapäevaseid nakatumisnäite teatab. Paljude ettevõtjate jaoks üllatuslikult otsustas valitsus möödunud sügisel lockdowni enam mitte välja kuulutada. Jah, mingid piirangud justkui eksisteerisid, aga kaubandusele need küll mingit märgatavat mõju ei omanud. Inimesed jalutasid mööda kaubanduskeskuseid nagu vanadel headel aegadel, ainult et maskidega.

Pandeemia on toonud püsivaid muutuseid tarbijakäitumises ja turg on teinud olulise arenguhüppe

Milles see normaalsus e-kaubanduses siis seisneb?

Esmalt, turumahu kasvunumbrites ei näe me enam pööraseid 100% (või kõrgemassegi) suurusjärku ulatuvaid numbreid, vaid oleme tagasi 20-30% aastakasvude juures, nagu enne pandeemiat. Tõsi küll, vahepealse perioodi piirangutelained on võrdlusbaasi numbrites sektori harjumuspärast sesoonsust omajagu sassi löönud, mistõttu aastakasvude statistikas võib kuude kaupa märkimisväärseid anomaaliad esineda, mille tunnistajaks oleme kindlasti ka 2022. a. Tasub rõhutada, et Maksekeskuse statistika põhjal oli 2021. a. iga kuu tehingumahtudes suurem kui sama kuu aasta varem, mis viitab, et pandeemia on tõepoolest toonud püsivaid muutuseid tarbijakäitumises ja turg on teinud olulise arenguhüppe.

Teiseks, igakuised uute turule tulevate e-poodide arvud on samuti pöördunud tagasi pandeemiaeelsete tasemete kanti. Meil pole küll mingit usaldusväärset statistikat Eesti e-poodide koguarvu kohta, aga selge on, et vahemikus märts 2020 kuni aprill 2021 pandi püsti ebatavaliselt suur hulk e-ärisid, nii mõnedki neist asjaolude sunnil lausa üleöö. Maksekeskuse hinnangul püsis aasta jooksul e-poodide loomine umbes kaks korda kõrgemal tasemel kui olime ajalooliselt harjunud. Sugugi mitte kõik neist ei saavutanud elujõulisust ega suutnud leida tegevusmudelit, mis ka väljaspool liikumispiirangute perioodi ettevõtjatele kasumlikuks jääks. Võib tõdeda, et suurimad ja edukaimad kohalikud e-poed on täna endiselt need, kes ka juba enne pandeemiat olid suurimate hulgas.

Sügis-talv tõi oma üllatused. Kõigepealt september 2021, mis tänu pensionifondidest vabanenud rahale tõi kaasa tarbimispeo ebatavalisel kuul. Ka novembrikuine E-smaspäev ületas ootuseid ja varasemaid rekordeid. Sellele järgnenud Musta Reede ning jõulueelse müügi kohta aga annavad nii statistikanumbrid kui ka kaupmeeste hinnangud leigeid signaale. Oodati rohkemat, mis on ühest küljest märk sellest, et me olemegi oma ootused vahepeal väga kõrgeks kruvinud, aga teisalt ka sellest, et kaubanduskeskused alternatiivina ja suurte välismaiste veebipoodide kasvanud aktiivsus on olulised jõud, millega e-poodnikel jälle arvestada tuleb.