Disain kas haarab või peletab
Eestis on tuhandeid aktiivseid e-poode, kellele lisaks püüavad siinsete netiostlejate tähelepanu kümned ja sajad tuhanded välismaised kauplused. Sellises tihedas konkurentsis kujundab esmamuljet disain – just seda märkab ja hindab inimene enne toodete ja teenustega tutvumist.
Igaüks meist ei ole disainer. Ilusa, stiilse ja mis peamine, toimuva kujunduse loomine pole sugugi lihtne ülesanne. E-poodi luues on sul sisuliselt kolm viisi.
Üheks võimaluseks on tellida kujundus ja arendustöö professionaalsest agentuurist ja arendajalt. Nii saab luua poe, mis vastab täpsetele soovidele ja nägemusele, samas saavad oma kogemusi rakendada kümnete projektide kogemusega disainerid ja arendajad. Võid kindel olla, et saad unikaalse e-poe, mis vastab täpselt sinu ootustele. Disainerite ja arendajate kaasamine tähendab aga tavaliselt arvestatavat kulu, mis ei pruugi alustavale ettevõtjale sobilik olla.
Teine võimalus on kasutada suhteliselt soodsalt kättesaadavaid kujundusmalle tuntud e-poe platvormidele. Siinkohal on kindlasti kõige tuntum ja enim kasutatav WooCommerce, millele on tuhandeid kujundusmalle. Selline lähenemine aga eeldab, et oled e-poe platvormidega ja nende arendamisega suhteliselt hästi kursis. Isegi valmis mallid vajavad tavaliselt mugandamist, et need vastaks sinu brändi kuvandile, toote eripäradele jne. Samas oled siiski sõltuv konkreetse malli arendaja pakutavatest võimalustest, ise midagi juurde lisada on keeruline ja seetõttu ka kulukas.
Kolmas ja kõige lihtsam viis on kasutada mõnd e-poe platvormi, mis võimaldab poode luua sisuliselt hiirega mooduleid edasi-tagasi paigutades. Eestis on üheks selliseks Voog, populaarsed on ka Wix ja Shopify. Siin on mugandusvõimalused veel piiratumad, valida tuleb pakutava konkreetse keskkonna pakutavate mallide hulgast. Seega võid enda e-poele sama disainiga poode leida veel kümneid ja sadu. See ei pruugi olla iseenesest probleem, sest nimetatud keskkondade loodud mallid on piisavalt universaalsed ja sobivad kasutamiseks väga erinevatel e-poodidel olles samas loodud väga kasutajasõbralikuna.
Sõltumata sellest, millise tee valid tuleb disaini tähtsustada. Sellest saab oluline osa sinu ettevõtte kuvandist, peamine esmamulje looja. Ise kujundades või valmismalle valides pea silmas nii värvilahendusi, teksti kui ka võimalusi kasutada fotosid ja illustratsiooni.
Värvid
Kahjuks oleme kõik näinud lehekülgi, mille värvilahendus paneb silmi ja veebilehitsejat sulgema. Säravad neoonvärvid või tekst, mis pole taustast eristuv. Silma peab paistma, kuid seda tuleb teha stiilselt ja kasutajasõbralikult.
Enne kui alustad külasta konkurentide lehekülgi, samuti märgi üles mis meeldib või ei meeldi su lemmiklehekülgede juures. Samas hoidu neid lihtsalt kopeerimast.
Üks tähtsaim otsus sõltumata disainielementidest on värvide valik. Milline on nö sinu värv? See ei saa tuleneda ainult isiklikust eelistusest, vaid on veidi täpsem teadus. Kas tead, et sinine värv on enam kui poolte maailma elanike lemmikvärv? See sümboliseerib usaldusväärsust ja vabadust. Roheline tähendab inimeste jaoks looduslikkust ja rahu. Punast värvi seostatakse aga energilisuse, jõu, kire ja seksuaalsusega.
Lisaks peab arvestama värvide toone laiemalt – soojad värvid tekitavad tunde hubasusest samas kui külmad mõjuvad kaugena.
Põhivärvile tuginedes valitakse teised toonid, mis peavad põhivõrviga kenasti kokku sobima. Selleks on abiks näiteks tööriist nimega Coolors.
Põhjaliku ülevaate värvide valimisest annab WebsiteBuilderExpert.com veebilehel avaldatud artikkel.
Font
Šriftil on e-poes ja kodulehel väga oluline roll. Tänu tehnoloogiatele nagu Google Fonts on tänapäeval võimalik tekstide kuvamiseks kasutada väga erinevaid fonte. Silmas peab alati pidama üht – font on sinu käekiri. Ja öeldes käekiri ei pea me silmas reaalselt käekirja imiteerivat fonti. Suhteliselt turvaline on kasutada fonte nagu Arial, Tahoma, Georgia, Verdana – need on lihtsalt loetavad ja mõjuvad usaldusväärselt. “Vana hea” Comic Sans jäta kohe kõrvale. Põhiteksti valikul ei soovita jalgratast leiutada ega liigselt originaalitseda.
Küll on võimalik rohkem mängida näiteks pealkirja šriftidega. Kui tahad jõulist stiili, siis kasuta paksemaid fonte; kui soovid olla aga õrneb ja “puhtam”, siis on sobilikud peenemad fondid. Mõlemat leiab maailma ühest tuntuimast fondiperekonnast Helvetica ja selle variatsioonidest.
Kasuta ka erinevaid tekstistiile ja -suurusi, kuid pea silmas järjepidevust. Pealkirjad olgu alati ühe suurusega, samuti vahepealkirjad. Ka põhitekst peab kõikjal olema sama suuruse, värvi ja reavahega.
Kui veel aastaid tagasi oli levinud teksti suuruseks 12, siis väiksemate ekraanide levikuga on tekstid läinud suuremaks. Tänane nö miinimum on 14, kasutatakse isegi suurust 18. Kõike seda selleks, et tekst oleks silmale hästi loetav.
Mõningaid mõtteid veel:
- Boldi ehk nö rasvast šrifti kasuta sõnade või fraaside esiletoomiseks, mitte kunagi terve teksti ulatuses.
- Allajoonimist väldi – allajoonitud teksti peetakse tavaliselt viiteks.
- Italicsit ehk kursiivi väldi samuti, sest seda on raskem lugeda.
- Pikkade tekstide puhul kasuta vahepealkirju.
- Lõigud eralda tühjade ridadega.
Pea meeles, et mida rohkem erinevaid fonte, värve ja kirjasuurusi kasutad, seda raskem on teksti lugeda.
Oluline on ka, et samu fonte kasutad ka teistel materjalidel – näiteks trükistes või visiitkaartidel. Seepärast luuaksegi tihti CVI ehk corporate visual identity, kus on kirjas kõik mis puudutab ettevõtte visuaalset keelt.
Fotod ja illustratsioonid
Pilt räägib tuhat sõna. Inimesel kulub pildi nö salvestamiseks sekundist vaid kümnendik – me haarame pilti tuhandeid kordi kiiremini kui sõnu. Just seepärast on oluline piltidele ja illustratsioonidele suurt rõhku panna.
Kui müüd füüsilisi tooteid, siis peaksid tootefotod võimalusel ise tegema. Nii saad tagada täpselt sama stiili kõikidel fotodel, see on ülimalt oluline järjepidevuse seisukohast.
Veebilehe kujunduses võid elementide või illustratsioonidena kasutada ka fotopankade pakutavat. Tasuta fotosid leiad keskkondadest nagu Unsplash, Pexels ja Pixabay.
Teinekord on aga vaja veel suuremat valikuid ja samas pildist erinevaid variatsioone. Siis tuleb pöörduda tasuliste fotopankade poole, tuntumad neist on näiteks Istockphoto, BigStockPhoto ja Depositphotos.
Hoidu kasutamast klišee pilte! Fotod nõupidamiste toas istuvatest inimestest, käesurumised ja tõusu illustreeriva graafiku ees esinev müügimees mõjuvad võltsilt ja isegi tõrjuvalt. Kõik fotod, olgu need spetsiaalselt sinu e-poe jaoks loodud või hangitud fotopangast, peavad olema osa sinu kuvandist ja andma seda usutavalt edasi.
Lõpetuseks
E-poodi kujundades pea silmas, et kõige olulisem on tagada mugav kasutajakogemus. Ära koorma lehte tarbetult pikkade tekstide või rohkete fotodega. Less is more – keskendu ainult olulisele ja jäta disainis nö hingamisruumi.
Hoolitse, et leheküljel liikumine oleks loogiline ja ära eelda, et sinu kliendid tahavad veeta tunde erinevatel viidetel klikkides.
Artikkel põhineb osalt MakeCommerce.net lehel avaldatud kirjutisel, mille autoriks Krista Sileniece