Tagasi kõigi postituste juurde

Dropshipping: kiire algus, aga kas ka kindel äri?

20.02.2025

Dropshipping on e-kaubanduses üha populaarsem ärimudel, mis võimaldab alustada müügiga ilma lao ja suure algkapitalita. Kõlab mugavalt ja madala riskiga, kuid kas see ka päriselt nii on? Äripäeva Raadios avasid dropshippingu telgitaguseid Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Heldin Malmet ning veebipoe saapavabrik.ee ja Hertwilli juhatuse liige Joosep Sibul. Nendega vestles saatejuht Kuldar Kullasepp.

Kuula saadet siin:

Mis teeb dropshippingu ahvatlevaks?

“Dropshipping on kauplemisviis, kus e-kaupleja ei hoia oma ladu ega halda tellimuste täitmist,” selgitab dropshipping platvormi Hertwill asutaja Joosep Sibul. “E-kaupleja tegeleb vaid müügi, e-poe halduse, turunduse ja kliendisuhtlusega. Kliendile saadetakse kaup kas otse tootja või fullfilment-partneri juurest.”

See mudel muudab e-kaubanduse alustamise lihtsaks ja kuluefektiivseks, kuna puudub vajadus investeerida laoseisu. Sibul toob esile, et globaalne dropshippingu turumaht ulatus eelmisel aastal 300 miljardi euroni, näidates 2–2,5 korda kiiremat kasvu kui e-kaubandus üldiselt.

Millised on peamised riskid?

Dropshippingu äriga alustamine võib tunduda lihtne – e-poe saab üles panna vaid minutitega. Kuid madal sisenemisbarjäär tähendab ka olulisi riske.

1. Tarnijate usaldusväärsus ja tarneprobleemid
Sibul selgitab, et enim probleeme tekib Hiinast ja mujalt Aasiast pärit tarnijatega, kes ei suuda alati tagada kvaliteeti ega vastata Euroopa Liidu regulatsioonidele. Malmeti sõnul võib viiteks sellele, et tegemist on dropshipping-poega, olla ka tavalisest pikem tarneaeg: “Väljastpoolt Euroopa Liitu tulevate dropshipping toodete puhul on näha, et tarneajad on umbmäärased, neid lükatakse tihti edasi”.

2. Regulatsioonide ebaselgus
“Kuna dropshipping ei ole Eestis ega ka Euroopas eraldi reguleeritud, kehtivad sellele samad reeglid nagu tavapärastele e-poodidele,” rõhutab Malmet. Ta leiab, et kaupmehed võiksid oma klientidele selgelt teada anda, kui tegemist on dropshipping-poega, et vältida segadust tarne tähtaegade ja tagastuspoliitika osas.

3. Keeruline tagastamine
Tarbijad ei pruugi teadlikud olla, et dropshipping’u puhul võib mittesobiva kauba tagastamine tähendada selle saatmist väljaspool Euroopa Liitu asuvasse riiki. Sibul selgitab, et paljud dropshipping platvormid ei võimalda tagastusi. “Seetõttu eelistavad mõned kaupmehed raha tagastamise asemel kliendiga kaubelda ning näiteks pakkuda hoopis soodustust järgmisele ostule,” räägib Malmet. Ta usub, et kuna tihti on tegemist odavate toodetega, siis suur osa kliendikaebusi ametlike kanaliteni ei jõuagi.

Kes on dropshippingu turuliidrid?

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskused analüüsisid eelmisel aastal dropshippinguga seotud kaebusi. Selgus, et kaebuste üldarv – 2500 kogu Euroopa Liidu peale – on kaduvväike, arvestades selle ärimudeli populaarsust.

Probleeme esineb enim mööbli ja sisustustoodete, naiste rõivaste, jalatsite ning lemmikloomatarvetega. Suurimad dropshipping-poodidest tellijad on Prantsusmaa, Saksamaa ja Rootsi tarbijad, kuid Euroopa suurimad dropshipping-kaupmehed tegutsevad Belgias ja Hollandis. Balti riikidest on dropshipping eriti populaarne Leedus.

Mida peaks silmas pidama e-kaupmees?

Kuna kauba tarnimisega Aasiast kaasnevad mitmed riskid, soovitab Sibul keskenduda Eestist või Euroopast pärit kaupade müümisele. “Dropshippinguga võib kiirelt kasumit teenida, kui oskad kliente leida ja hetke trende ära kasutada. Kuid pikaajalise edu võti on kvaliteetsed tooted ja head kliendisuhted,” rõhutab ta. Lisaks aitab toodete tausta tundmine paremini nende ümber lugu jutustada ja brändi üles ehitada.

Kuidas saab probleeme vältida tarbija?

Tarbija saab end kaitsta, kui enne ostu sooritamist uurib ettevõtte tausta, loeb arvustusi ning kontrollib, kas e-poes on selged tagastustingimused. Malmet soovitab enne ostu sooritamist alati veenduda, et kaupmees vastab kõigile turu regulatsioonidele.

Dropshippingu tulevik

Sibul on kindel, et dropshippingu populaarsus jätkab kasvu, eriti kui rohkem tootjaid hakkab oma kaupu dropshippinguks pakkuma. Sellega luuakse kauusi võimalusi väiksematele ettevõtetele rahvusvahelisele turule sisenemiseks.

Saatekülalised usuvad, et tarbijate teadlikkus kasvab ja turg korrigeerib end ise. Malmet: “Need, tarbijad, kes on saanud halva kogemuse osaliseks, õpivad sellest.”

Dropshipping võib olla kasumlik ärimudel, kuid selle edu sõltub läbipaistvusest, kvaliteedist ja usaldusväärsetest tarnijatest.