Tagasi kõigi postituste juurde

E-kaubandus aastal 2024: 7 silmapaistvamat trendi

24.01.2024

Kas see, mis tõi meid siia, viib ka edasi?

E-kaubanduse kasv jätkub, ent kaupmehed peavad kohanduma uute oludega. Need strateegiad, mis olid edukad paar aastat tagasi, ei pruugi enam täna töötada. Uusi e-ärisid ja digitaalseid turuplatse tekib kiiresti juurde ning see paneb ettevõtetele surve pakkuda klientidele mitte ainult head, vaid lausa erakordset ostukogemust.

Et seda eesmärki saavutada, on ülioluline püsida kursis valdkonna uusimate arengutega. Vaatame, milliseid trende on e-kaubanduses oodata aastal 2024.

1. Rohkem müügikanaleid

Tarbijad on pärast koroonakriisi naasnud tavapoodidesse, kuid see ei tähenda nagu oleks e-kaubandus nõrgenenud. Vastupidi, valdkonna elujõulisust kinnitavad traditsioonilise e-poe kõrvale tekkinud digitaalsed ostu-müügi platvormid, sotsiaalmeedia turuplatsid ja ostuäpid. Üha enam on äridele iseloomulik müügikanalite paljusus ning nende erinevate kanalite ristkasutus klientide poolt. Inimesed uurivad tooteid, võrdlevad hindu ja teevad oste kõikjal – nii digikanalites kui tavapoes – ning see trend süveneb. Selleks, et klient jõuaks ostuni sinu poest, peab su äri olema mitmekülgselt nähtav ehk see peab saama osaks kliendi teekonnast.

2. Sotsiaalne ärimaailm

Kui sinu e-pood ei ole sotsiaalmeedias esindatud, võib öelda, et seda pole justkui olemas. Sotsiaalmeediakanalid, eelkõige Instagram, Facebook ja TikTok, pakuvad mitmekülgseid võimalusi nii toodete-teenuste turundamiseks ja müügiks kui ka otsesuhtlust potentsiaalsete klientidega. Lisaks toimivad need omamoodi otsingukeskkondadena.

Uuringud näitavad, et üha enam teevad noored ostuotsuseid sotsiaalmeedia mõjul. Oma roll on siin kahtlemata populaarsete suunamudijate tegevusel. Kaubamärke, millele viitavad mõjuisikud, usaldatakse rohkem. Seega on nende kaasamine sotsiaalmeedia strateegiasse tõhus viis usalduse loomiseks ja bränditeadlikkuse suurendamiseks.

3. Tehisintellekti võidutuules

Aastat 2023 võib pidada tehisintellekti (generative AI ehk AI) revolutsiooni ajaks. Chat GPT tulekuga muutus tehisintellekt kättesaadavaks pea kõigile. Ühtlasi avas see ukse AI laialdaseks kasutamiseks e-poodide sisuloomes, tekstide, piltide ja video tegemisel, samuti turu- või andmeanalüüsis.

Tehisintellekti võime töödelda tõhusalt suuri andmemahte teeb oluliselt lihtsamaks kliendirühmade määratlemise ja võimaldab neile sihtrühmadele pakkuda isikupärastatud ostukogemust. Need individuaalselt kohandatud soovitused täiustavad kliendikogemust, kuid võimaldavad ka peale- ja lisamüüki. Seega, kui sa pole veel tehisintellekti enda kasuks tööle pannud, on viimane aeg rongile hüpata.

4. Parem hinna ja kvaliteedi suhe

Möödunud aasta kõrge inflatsioon mõjutas tarbijate käitumist muutes nad väljaminekute suhtes oluliselt ettevaatlikumaks. Kuna majanduse taastumine võtab veel aega, on oodata selle trendi jätkumist. Märkimisväärne erinevus seisnebki selles, et tarbijad on hakanud igat ostu oluliselt rohkem kaaluma ning tooteid ja hindu võrdlema. See tähendab, et ostmisest küll tingimata ei loobuta, kuid iga ostu puhul kaalutakse hinna ja kvaliteedi suhet ehk millist väärtust sellelt tagasi saadakse.

Selleks, et oma tooteid siiski müüa, on mitmeid viise tarbija kindlustunde suurendamiseks. Võid kaubale pakkuda pikemat garantiiaega või soodsaid tagastamistingimusi. Ettevaatlikumale tarbijale võib osutuda sobivaks osta-kohe-maksa-hiljem makseviis.

5. Häälotsing kogub populaarsust

Virtuaalsed assistendid (Apple´i Siri, Microsofti Cortana, Amazoni Alexa jt) muutuvad aina nutikamaks ja leiavad üha enam kasutust. Majandusväljaande Forbes andmetel kasutas 2023. aastal häälotsingut iga neljas maailma elanik ning käesolevaks aastaks ennustatakse selle arvu mitmekordistumist.

Mitmed suuremad USA jaemüüjad võimaldavad juba klientidel esitada tellimusi nutikate kõlarite kaudu, nende edulugu järgivad innukalt väiksemad ettevõtted. Kohandades oma äri häälotsingule on oluline mõista, mida inimesed suuliselt küsivad ning kuidas neile küsimustele oma turundustekstidega vastata. Seega seisab ees uus ülesanne – veebilehe optimeerimine häälotsingu jaoks.

6. Roheline on moes

Aastal 2024 on keskkond olulisem teema kui kunagi varem. Kliimamuutuste mõju muutub üha tuntavamaks, mistõttu teevad tarbijad, eriti noorem põlvkond, üha enam rohelisi valikuid. Et tõhusalt selle noore tarbijaskonnaga suhelda, peavad kaupmehed ja turundajad mõistma nende väärtusi ning integreerima jätkusuutlikkuse ja keskkonnasõbralikkuse põhimõtteid oma toodete ja teenuste kujundamisse.

Üha enam jõuab rohetarbimine meieni ka riiklike regulatsioonide kaudu. Seetõttu pole imestada, et keskkonnasõbralikkusest rääkimine tekitab inimestes ka teatavat väsimust ning üha rohkem kaubamärke saavad süüdistuse rohepesus. Et eristuda konkurentidest, on oluline näidata mõõdetavaid samme jätkusuutlikkuse suunas ning oma tõelist pühendumust keskkonna säilitamise eesmärgile.

7. Tarne lendava kiirusega

Käesoleva aasta väljakutseks kaupmeestele on senisest veelgi kiirema tarne pakkumine. Mugavaid tarnevõimalusi tuleb aina juurde – sellest annab tunnistust üha laienev pakiautomaatide võrgustik, värava ette paigutatavad pakikapid jne. Eesti inimesed on harjunud tellimusi kätte saama kiiresti ning tarne, mis on pikem kui kaks päev, ei pruugi neid enam rahuldada.

Samal ajal tuleb Eesti kaupmeestel seista silmitsi suurte jaemüügihiidudega, nagu nt Amazon, kes samuti toimetab pakid Saksamaalt kohale paari päevaga. Kuidas selles rahvusvahelises konkurentsis ellu jääda? Kiire tehnoloogilise arengu taustal otsivad kliendid üha enam kaubamärke, mis suudavad digitaalses keskkonnas pakkuda loomulikku ja inimlikku suhtlust. Loo kliendile erakordne kliendikogemus ning ole tema jaoks kohalikus keeles alati kättesaadav – nii investeerid pikaajalisse kliendisuhtesse.