Tagasi kõigi postituste juurde

E-smaspäev jätkab sissekäidud rada

08.11.2023

Novembrikuine E-smaspäev oli justkui 11. septembri ostupüha kordus. Osalenud kaupmehed kasvatasid müügimahte tavapäevaga võrreldes umbes neli korda. Eesti mõistes väiksemad e-poed võisid numbreid kergitada aga isegi kümnekordselt. Taoline trend on saatnud E-smaspäeva terve viimase aasta jooksul. Kampaanias osalenud poodide arvu kasv ja ostlevate klientide hulk kinnitab ilmekalt, et E-smaspäev mängib olulist rolli siinsel e-kaubanduse turul ning kliendid arvestavad sellega suuremate ostude planeerimisel.

Kasvutrendis ‘maksa hiljem’ makselahendused

Sel korral pöörasime E-smaspäeva analüüsis rohkem tähelepanu ‘maksa hiljem‘ makselahenduste kasutatavuse jälgimisele. Kui keskmiselt kasvatavad kaupmehed müüginumbreid neli korda, siis ‘maksa hiljem’ makseviiside kasutus kasvas kampaania ajal veel rohkem. Seejuures kasvab just krediidivabade lisatasudeta makselahenduste kasutamine, mille puhul jagatakse ostusumma tavaliselt kolmeks võrdseks osaks. Järelmaksu ja osadena maksmise võimalusi pakkuva Inbanki andmetest selgub, et kui tavaliselt moodustavad krediidivabad ‘osta kohe maksa hiljem’ (buy now, pay later, ehk BNPL) makseviisid 19% ja traditsiooniline intressidga järelmaks ca 81% osadena maksmise lahendustest, siis E-smaspäeval see pilt muutub oluliselt.

“Septembrikuisel E-smaspäeval moodustasid krediidivabad lahendused ligi 30% kõigist maksa hiljem maksetest, just lõppenud novembri kampaanias aga juba 41% kõigist maksa hiljem maksetest,” ütles Inbanki partnersuhete juht Eisi Mäeots. Seejuures on näha, et ka keskmine ostukorv, mille eest tasutakse osadena, on madalam kui tavapäevadel.

“Paindlikud makseviisid on kõige populaarsemad just elektroonika ja kodukauba kategooriates,” ütles Mäeots. Kliendid ootavad ostupüha, et soetada endale uus diivan, mobiiltelefon või nutikell hea hinnaga. “Nimetatud kategooriatele järgnevad vaba aja ja spordikaupu pakkuvad e-poed oma tootevalikuga. Lisaks on viimasel ajal populaarne soetada maksa hiljem makseviise kasutades mõni teenus või hoopis teatri- või festivalipiletid.”

Ühest küljest annab see kindlasti märku ‘maksa hiljem’ makseviiside mugavusest ja kasvavast usaldusväärsusest, teisalt võib aga osundada tarbijate teatavale majanduslikule ebakindlusele. Võimalus lisatasusid ja intresse maksmata suuremate ostude eest tasumine pikemale perioodile jaotada, aitab majanduslikke riske maandada. Kuigi paindlike makseviiside pakkumine on igale kaupmehe jaoks oluline, siis eriti tähtsaks muutub see just kampaaniaperioodi ajal, mil e-poodi külastavad ja seal oste sooritavad suurem hulk inimesi.

Suurte allahindluste asemel väiksemad

E-smaspäevad ja novembri lõpul toimuv Must Reede on varasematel aastatel toonud kaasa väga häid kampaaniapakkumisi, kus allahindlused on 40-50%, mõnel juhul isegi kuni 75%. Sel aastal on aga pigem märgata selliste pakkumiste vähenemist. Suured allahindlused seavad löögi alla marginaalid ja kui kampaaniaid on tihti, siis ei ole kaupmeestel sugugi lihtne suuri allahindlusi kasumilikult pakkuda. Seepärast annavad viimasel ajal tooni pigem mõneteistkümnest protsendist kuni 30 protsendini ulatuvad allahindlused.

Järgnevatel kuudel ja aastal on kaupmeestel seega ees mõttekoht, kuidas osaleda kasumlikult üsna tihti toimuvates kampaaniates okukorras, kus tarbijate ostujõud on langenud ja suuremaid oste lükatakse edasi.