E-smaspäev või must reede? Kumb võidab?
Novembris rõõmustasid e-ostlejaid kaks suurt kampaaniat. Kumb on aga Eesti e-kaubanduses suurem püha – kas E-smaspäev või must reede? Ja mis toimus nende vahel?
Järgnev ülevaade ei võta arvesse mitte üksenes kampaanias osalenud poode, vaid kogu Maksekeskuse kliendibaasi ehk andmed pärinevad ca 4000 e-poelt. Selle tulemustes võib näha kahe kampaania mõju e-kaubandusele tervikuna.
Kõiki Maksekeskuse kaudu tehtud tehinguid analüüsides on näha, et peale E-smaspäeva langesid poodide tehingute arvud suuresti samale tasemele kus oldi ka enne 6ndat novembrit. Sarnases mahus kulgeti kuni musta reede nädala esmaspäevani, mil võis märgata päev-päevalt kasvavat aktiivusust, mis tipnes tehingute arvu suure hüppega mustal reedel.
Ka musta reede nädalavahetus näitas keskmise nädalavahetusega võrreldes oluliselt suuremat tehingute arvu. Eriti paistab silma pühapäev, mil seni ilmselt ostud tegemata jätnud kliendid need siiski ära tegid.
Tarbijate jaoks on need kaks kampaaniat mõnes mõttes sarnased, kuid kaupmeeste jaoks on siiski paar põhimõttelist erinevust.
E-smaspäeva korraldab teatavasti Eesti E-kaubanduse Liit ja kampaanias saavad osaleda vaid selleks registreerunud liidu liikmetest poed. Sel korral osales üle 300 e-poe. Ning E-smaspäeva kampaaniapakkumisi tohib teha ainult kampaaniapäeval.
Must Reede on seevastu muutumas mustaks nädalaks või mustaks nädalavahetuseks, millel nö korraldaja puudub ja milles võib osaleda iga kaupmees. Seega võib eeldada, et musta reede kampaania pakkumisi teeb suurem hulk poode kui E-smaspäeva pakkumisi.
Kui võrrelda E-smaspäeva musta reedega, siis justkui on nö kodumaine kampaania edukam. Aga kui võtta arvesse musta reede nädala kasvud tervikuna, siis ilmselt ületab must nädal siiski E-smaspäeva.
Musta reedet peetakse jõulumüükide alguseks ja siinkohal ongi paslik soovida häid lähenevaid pühi!