Tagasi kõigi postituste juurde

Eesti e-äride käekäik rahvusvahelises konkurentsis

01.11.2023

Oktoobri Äripäeva raadio saate “E-kaubanduse areng ja tulevik” saatekülaliseks oli Eesti e‑kaubanduse liidu tegevjuht Tõnu Väät. Koos saatejuht Kuldar Kullasepaga (Maksekeskus) analüüsiti Eesti kaubanduse hetkeolukorda ning vaadati ka tulevikku. Arutati, kuidas läheb kaupmeestel majanduslanguses, tehti pikemalt juttu välismaise e‑kaubanduse ohjeldamisest, e‑äride sulgemisest, kampaaniate korraldamisest ja nendega seotud piirangutest.

Majanduskeskkonna jahtumine on enamusele siinsetele kaupmeestele kaasa toonud vähenenud müügimahu. Samal ajal kui jaekaubandus on languses, on e-kaubandus reeglina siiski tõusnud 2-10%, räägib Tõnu Väät. E-poodide juurdekasv on olnud kiire ja pidev – kui enne pandeemiat oli Eestis 4000 e-äri, siis eelmise aasta lõpuks oli neid registreeritud lausa 7000. Hoolimata suurest numbrist, ei ole praeguses majandusolukorras suuremat e-äride sulgemist veel märgata – küll võib see pilt muutuda aasta lõpus või kevadel.

Eesti e-kaubanduse peamiseks väljakutseks peab Tõnu Väät rahvusvahelist konkurentsi. Kui meie ettevõtjaid kammitsevad mitmed Euroopa Liidu kehtestatud määrused ja reeglid, siis väljaspool liitu sellised piirangud puuduvad. See annabki konkurentsieelise, peamiselt hea hinna pakkumise võimaluse, Aasiast pärit ettevõtetele. Viimasel ajal annab sellest märku ka  suurenenud e-kaubandus kolmandatest riikidest. Kuna pahatihti jätavad välismaised kaubandusettevõtted Eestisse tasumata käibemaksu, põhjustab see riigile miljonites eurodes saamata jäänud tulu.

Lisa piirangud on Eesti e-kaupmeestele kaasa toonud EL-i uus soodushinna määrus. See sätestab, et kaupmees peab soodushinna protsenti näitama toote viimase 30 päeva kõige madalamast hinnast. Kuigi määruse eesmärk on tarbijaid kaitsta ning hoida ära turumanipulatsioone, on reegel tekitanud palju segadust ning selle vastu on kerge eksida. Nii leidiski Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA), et viimasel E-smaspäeval kontrollitud 35-st poest eksis määruse vastu lausa 22.

Seoses järgmisel aastal rakenduva käibemaksu tõusuga olukord jaekaubanduses ilmselt kergemaks ei lähe. Positiivne on siiski see, et enamik eestlasi eelistab ostelda kodumaistes e-poodides. Selleks, et olla konkurentsivõimeline, ja seda ka e-äri rahvusvahelisust silmas pidades, tuleb pakkuda kiiret tarnet, teenindust kohalikus keeles ning olla nähtav turundustegevustega.

Privaatsuspõhimõtete ülevaade
Maksekeskus

See veebileht kasutab küpsiseid, et pakkuda teile parimat võimalikku kasutuskogemust. Küpsised salvestatakse teie brauserisse ning need võimaldavad veebilehel teid järgmistel külastustel ära tunda. Samuti aitavad need meil paremini mõista, millised veebilehe osad on teie jaoks kõige huvitavamad ja kasulikumad.

Vajalikud küpsised

Vajalikud küpsised peavad alati olema lubatud, et saaksime salvestada teie eelistused küpsiste seadete jaoks.

Kolmanda osapoole küpsised

See veebileht kasutab Google Analyticsit anonüümse teabe kogumiseks, näiteks lehe külastajate arvu ja populaarseimate sirvitavate lehtede kohta. Nende küpsiste lubatuna hoidmine aitab meil oma veebilehte täiustada.

Turundusküpsised

Turundusküpsised aitavad meil ja meie partneritel, nagu Google Adsil ja Metal, näidata teile asjakohaseid reklaame ning hinnata meie kampaaniate tulemuslikkust. Nende küpsiste lubamine võimaldab meil esitada teile isikupärasemat ja teie huvidele vastavat turundussisu.