Eesti e-äride käekäik rahvusvahelises konkurentsis
Oktoobri Äripäeva raadio saate “E-kaubanduse areng ja tulevik” saatekülaliseks oli Eesti e‑kaubanduse liidu tegevjuht Tõnu Väät. Koos saatejuht Kuldar Kullasepaga (Maksekeskus) analüüsiti Eesti kaubanduse hetkeolukorda ning vaadati ka tulevikku. Arutati, kuidas läheb kaupmeestel majanduslanguses, tehti pikemalt juttu välismaise e‑kaubanduse ohjeldamisest, e‑äride sulgemisest, kampaaniate korraldamisest ja nendega seotud piirangutest.
Majanduskeskkonna jahtumine on enamusele siinsetele kaupmeestele kaasa toonud vähenenud müügimahu. Samal ajal kui jaekaubandus on languses, on e-kaubandus reeglina siiski tõusnud 2-10%, räägib Tõnu Väät. E-poodide juurdekasv on olnud kiire ja pidev – kui enne pandeemiat oli Eestis 4000 e-äri, siis eelmise aasta lõpuks oli neid registreeritud lausa 7000. Hoolimata suurest numbrist, ei ole praeguses majandusolukorras suuremat e-äride sulgemist veel märgata – küll võib see pilt muutuda aasta lõpus või kevadel.
Eesti e-kaubanduse peamiseks väljakutseks peab Tõnu Väät rahvusvahelist konkurentsi. Kui meie ettevõtjaid kammitsevad mitmed Euroopa Liidu kehtestatud määrused ja reeglid, siis väljaspool liitu sellised piirangud puuduvad. See annabki konkurentsieelise, peamiselt hea hinna pakkumise võimaluse, Aasiast pärit ettevõtetele. Viimasel ajal annab sellest märku ka suurenenud e-kaubandus kolmandatest riikidest. Kuna pahatihti jätavad välismaised kaubandusettevõtted Eestisse tasumata käibemaksu, põhjustab see riigile miljonites eurodes saamata jäänud tulu.
Lisa piirangud on Eesti e-kaupmeestele kaasa toonud EL-i uus soodushinna määrus. See sätestab, et kaupmees peab soodushinna protsenti näitama toote viimase 30 päeva kõige madalamast hinnast. Kuigi määruse eesmärk on tarbijaid kaitsta ning hoida ära turumanipulatsioone, on reegel tekitanud palju segadust ning selle vastu on kerge eksida. Nii leidiski Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA), et viimasel E-smaspäeval kontrollitud 35-st poest eksis määruse vastu lausa 22.
Seoses järgmisel aastal rakenduva käibemaksu tõusuga olukord jaekaubanduses ilmselt kergemaks ei lähe. Positiivne on siiski see, et enamik eestlasi eelistab ostelda kodumaistes e-poodides. Selleks, et olla konkurentsivõimeline, ja seda ka e-äri rahvusvahelisust silmas pidades, tuleb pakkuda kiiret tarnet, teenindust kohalikus keeles ning olla nähtav turundustegevustega.