Tagasi kõigi postituste juurde

Eesti e-kaupmeeste väljavaated rahvusvahelises konkurentsis

21.03.2024

Äripäeva raadio sarja “E-kaubanduse areng ja tulevik” viimases saates arutleti majanduslanguse, inflatsiooni ja selle mõju üle Eesti tarbijate ostukäitumisele e-poodides. Stuudios olid DPD Eesti müügi- ja turundusjuht Janek Kivimurd, SEB Eesti majandusanalüütik Mihkel Nestor ning saatejuht Kuldar Kullasepp.

Majandus ei ole nii halvas seisus kui arvatakse

Mihkel Nestor tõi välja, et vastupidiselt üldisele arvamusele on Eesti majandus vastupidav – sellest annavad tunnistust näiteks tööhõive kõrge tase ja keskmise palga kasv. Ta väljendas kahtlust, et inflatsiooni mõju Eesti majanduskasvule on ülehinnatud: kuna paar aastat tagasi oli tarbimine ebatavaliselt suur, siis pole ka selle tänasega võrdlemine päris õige. Nestor mainis ka Eesti tarbijate suurt ebakindlust ja pessimismi tuleviku osas, mille on tinginud turusituatsioon, kuid mis omakorda hakkab majandust mõjutama.

Kuula täispikka saadet siin:

Eestlaste e-ostlemise aktiivsus püsib muutumatuna

Pakiveoettvõte DPD viib igal aastal läbi uuringu hindamaks e-kaubanduse olukorda Euroopas. Eelmise aasta uuringust võttis osa 22 riiki ning Eestist intervjueeriti selle tarbeks ligikaudu 800 inimest. Pisut üllatuslikult selgus, et Eesti e-ostlejate arv on pärast Covid-19 pandeemiat jäänud samale tasemele, 69 protsendi juurde. Selle numbriga jääme pisut maha Euroopa keskmisest vastavast näitajast.

Janek Kivimurd rääkis, et kuigi e-ostlejate arv pole suurenenud, on märgata nende pragmaatilisuse suurenemist. Oste kaalutakse hoolikamalt, eelistatakse selge tootekirjeldusega kvaliteetseid tooteid. Samuti tõi ta välja sotsiaalmeedia suure mõju e-ostlemisele. Kaupmehed peaksid olema sotsiaalmeediakanalites nähtavad, panustama seal tagasiside ja tootearvustuste saamisele. Kuigi Covid-19 mõjutas tarbimisharjumusi oluliselt, on olnud märgatav inimeste tagasipöördumine füüsilistesse poodidesse.

Kokkuhoidlikkus kui uus trend

Majandusliku ebakindluse tingimustes on tarbijad hakanud enam hindama toote funktsionaalseid omadusi. Bränd on kaotanud tähtsuse, selle asemel otsitakse pigem hinda. Kivimurd tõdes, et kaupmehed on märganud vajadust muuta oma tootevalikut ning leida kallimatele toodetele soodsamaid analooge.

Märkimisväärne on eraisikult eraisikule müügiplatvormide nagu Facebook Marketplace, osta.ee või yaga.ee kasvav populaarsus. Tarbijad näevad neis ostlemist soodsa ja keskkonnasäästliku alternatiivina, samuti trendikana.

Põneva faktina tuli uuringust välja, et kirglikud e-ostlejad, keda on umbes 15 protsenti, teevad 60 protsenti kõigist e-ostudest. Just selle sihtgrupi ootuste mõistmine, ning neile parima teeninduse pakkumine, on oluline, et säilitada kliendilojaalsust ja ettevõtte konkurentsivõimet turul.

Hiina kauba osakaalu kasv

Juttu tuli ka sellest, et Hiina kauba osakaal Eesti turul kasvab kiiresti. AliExpressi kõrval on siinsed tarbijad hakanud aktiivselt ostlema Temu e-poes ning see ei jäta mõju avaldamata ka Eesti kaupmehele.

Paraku saavad suured rahvusvahelised jaekaubanduse hiiud, nagu AboutYou, Boozt, Temu jt, endale lubada reklaamimahtusid ning pakkuda allahindlusi, mis kohalikele e-poodnikele käivad üle jõu. Kivimurd tõi välja, et lisaks sellele, et neis poodides on lai tootevalik, on nende tarne- ja tagastustingimused tihti selgemad kui Eesti e-poodides. Ta leiab, et siinsetel kaupmeestel on võimalik rahvusvahelistelt konkurentidelt õppida. Eesti kauplejad peaksid leidma võimaluse pakkuda kampaaniahindu ja soodsaid ostutingimusi, tarbijate usalduse võitmiseks on oluline olla nähtav sotsiaalmeedias ning pakkuda häid tarne- ja tagastusvõimalusi.

Eesti kaupmeestel tuleb leida oma nišš

Saatest jäi kõlama, et pole mõtet arvata nagu suudaksid Eesti kaupmehed rahvusvaheliste hiidudega võistelda. Nestor näeb võimalusena Eesti e-poodidele tegutsemist kitsamas valdkonnas – olla edukas oma niššis. Tänastes oludes edukalt hakkama saamiseks peab e-kaupleja olema nutikas, kuid see hakkama saamine on võimalik.