Postitatud 12.01.2021

2020 oli hull aasta kogu ühiskonnale. E-kaubanduses tegutsejatele oli see aga enneolematute võimaluste aasta. E-kaubandus on lai ja häguste piiridega mõiste, ning kelle põhitegevus on olnud näiteks reiside või ürituste piletite müük, nende äridele on viimased 10 kuud olnud paratamatult üsna trööstitud. Skaala teises otsas aga kogesid paljud äri plahvatuslikku kasvu.

Sellest, et toidukaupade müüjad e-müügis uuele tasemele hüppasid, on eelmisel aastal juba omajagu juttu olnud. Ent ka kaubaturg laiemalt on läbi teinud olulise muutumise. Maksekeskuse tehingumaht 2020 kokku kasvas eelneva aastaga võrreldes 85%. Poepidajatele, kes aasta kokkuvõtteid teevad, võib rusikareegliks öelda, et kui teie e-poe käive detsembris 2020 ei olnud kaks korda nii suur kui detsembris 2019, siis ilmselt jätsite osa võimalusi kasutamata ja jäite konkurentsile alla.

Kui su e-pood ei kasvanud aasta lõpul kaks korda, siis ilmselt jäid konkurentsile alla

Uutest tulijatest 2020 puudust ei olnud. Olukord utsitas jalgu kõhu alt välja võtma ka neid, kes seni ei olnud toimivate e-kanalite hädavajalikkuses veel veendunud. Meie aktiivsete kaupmeeste arv ületas aasta lõpuks 3000 piiri.  Lätis ja Leedus ületas kasvutempo Eesti oma, samas üha rohkem on neid kaupmehi, kes tegutsevad mitmes Balti riigis korraga.

Maksete algatamise teenuse konarlik start ja 3DS kaardimaksed

Ka makselahenduste pakkujate osas on pilt läinud kirjumaks. Nagu ka ootasime, siis eelistatuima kohaliku makseviisi osas murrangulisi muutusi ei toimunud, selleks on endiselt pangalink. Alternatiivina tema kõrvale pürgival maksete algatamise teenus, mida mõned pangad segadust tekitavalt uueks pangalingiks nimetavad, tegi läbi tubli tehnilise arengu. Aasta tagasi oli see teenus äritegemiseks suisa sobimatu. Tänaseks on vähemalt osade kaupmeeste jaoks olukord, kus see „niipalju halvem ka ei ole“, et seda ei võiks paindlikuma hinnastamise huvides kasutusele võtta. Siiski oli novembris-detsembris raske leida nädalat, kus vähemalt ühe panga maksete algatamisega poleks esinenud tõsisemaid tehnilise probleeme. Pangalingi puhul tunduks selline teenuse tase juba aastaid mõeldamatu.

Maksete algatamise teenus tegi aastaga tubli arengu

Nii on ka julgemad pioneerid täna pigem jäänud pidama lahendusele, mis on erinevate pankade võimekust arvesse võttes segu pangalingist ja maksete algatamisest. Enamasti soovitakse, et mõne järjekordse IT-probleemi ilmnemisel lülitaks Maksekeskus maksed automaatselt pangalingile ümber kuniks pank oma intsidendi lahendada on jõudnud.

Mujal maailmas oli omajagu paanikat 2021 jaanuarist kaardimaksetele kehtima hakanud autoriseerimisnõuete osas. Siinsetele kaupmeestele ja tarbijatele on 3D juba aastaid tuttav ja muudatused puudutasid vaid üksikuid ebatavalisemaid kasutusviise praktiseerivaid veebilehti.

Maksekeskuses pöörasime endiselt palju tähelepanu klienditeenindusele. Teenindame oma kliente eesti, läti, leedu, vene ja inglise keeles ning oleme pandeemia ajal oma klienditeenindustiime üle Baltikumi laiendanud, et tagada operatiivsus ka suurenenud töömahtude juures. Paistab , et „normaalse“ eluni läheb veel omajagu aega ning kõikide märkide kohaselt jääb e-kaubandus senisest suuremat rolli mängima meie kõigi eludes ka siis, kui kuri viirus on lõplikult seljatatud. Edukat aastat!