Kaardipettused ja kuidas neid vältida
Rahvusvahelist e-äri ajades on kaardimaksetel suur tähtsus. Peamine osa välismaistest e-ostjatest eelistab ostude eest tasuda (krediit)kaartidega. Paraku tuleb kaardimakseid vastu võttes aga arvestada ka riskidega, mida toovad kaasa kaardipettused ning võimalikud tagasimaksed ehk chargebackid.
Tagasimaksed võivad tekkida mitmel põhjusel:
- Pettused – ost tehakse kuritegelikul eesmärgil;
- Kaupmehepoolne tõrge – seotud kaupmehe süsteemi sätete, tehinguandmete ja tellimuste töötlemisega;
- Ostust taganemine – klient tagastab toote kaupmehele
Mõistes kaardipettuste levinumaid tüüpe, saab kaupmees edukate pettuste tõenäosust tõhusalt vähendada.
Märgid selle kohta, et kaarditehing võib olla pettus
- IP-aadress. Internetis olevate seadmel on IP-aadress. Kuigi see pole absoluutselt täpne aitab see selgitada tehingu tegemiseks kasutatud seadme asukohta. Kui näed palju tehinguid nö kahtlastest riikidest, siis uuri, milles asi võib olla.
- Mitu samaaegset ostu. Kui märkad, et lühikese ajaga tehakse samalt IP-aadressilt mitmeid oste kasutades seejuures erinevaid maksekaarte, nimesid ja aadresse, siis võib tegemist olla pettusega.
- Vale aadress. Varastatud maksekaarte kasutavad petturid võivad aadressi sisestamisel teha vigu või kasutada võltsitud aadresse. Näiteks võib aadress sisaldada valet arveldusaadressi, sihtnumbrit, e-posti aadressi või muid juhuslikult loodud andmeid. Kui aadress ja kontaktandmed ei ühti, tasub sellisele tehingule erilist tähelepanu pöörata.
- Soov väga kiireks tarneks. Mõnel juhul võivad kurjategijad proovida tekitada kiireloomulisust, paludes järgmisel päeval kätte toimetamist või taotledes rahvusvahelist kohale toimetamist isegi siis, kui see on tellimuse väärtusest kallim. Sellistesse soovidesse suhtu väga ettevaatlikult.
Kuidas viia tagastusega seotud kahjusid minimaalseks
Tagasimakse nõudeid saab vähendada kui teha omalt poolt hea eeltöö.
- Toodetel ja teenustel olgu selged kirjeldused. Kliendil peab ostu sooritades olema võimalikult täpne arusaam tootest-teenusest ja selle omadustest. Kui kirjeldus on puudulik või saadud toode ei vasta ootustele on ka suurem tõenäosus, et klient soovib raha tagasi saada. Mida üksikasjalikumat teavet kliendile annate, seda parem. See puudutab ka fotosid. Tooted ja teenused, mis pole saadaval, tuleks e-poest eemaldada.
- Toote tagastamise ja tagasimakse põhimõtted. Veenduge, et e-poe tagastamis- ja tagasimaksepoliitika oleks lihtne ja arusaadav. Kliendid võivad raha tagasi küsida erinevatel põhjustel, näiteks toote kirjeldusele mittevastavus, vale suurus jne. Kui teie tagastamispoliitika on keeruline ja ebasõbralik, siis jagab klient seda kogemust kindlasti ka teistega mis omakorda kahjustab e-poe edu. Kui klient teiega suheldes tagastuse osas kokkuleppele ei jõua võib ta pöörduda kaardi väljastaja poole ja tehingu seal vaidlustada.
- Kasutage äratuntavat ärinime. Kaardi väljaandja juures võidakse tehing tühistada ka siis, kui tehingute väljavõttes ei ole selgelt aru saada, millise kaupmehe juures tehing tehti. Selliste olukordade vältimiseks peaks teie arvelduse kirjeldus olema sarnane teie poe nimega, et klient saaks ostu kohe ära tunda.
- Jälgitav tarne. Üks viis riske vähendada on edastada saadetised jälgimisnumbriga. See on oluline kahel põhjusel. Esiteks annab see ostjale teada, millal tema saadetis saabub. Teisalt aga aitab see tõestada kauba üleandmist. Nii ei saa ostja väita, et ta pole kaupa saanud. Ettevaatlikult tuleks aga suhtuda sellesse, kui tellimuse esitamise järel soovib klient tarneaadressit muuta.
PSD2 direktiiv ja turvalisemad kaarditehingud Euroopa Liidus
Edukate kaardipettuste teele kerkib uue aastaga uus takistus. Euroopa Liidu direktiiv PSD2 sisaldab täiendavaid nõudeid teenusepakkujatele, kes peavad tagama kaarditehingute nn tugeva autentimise (Strong Customer Authentication, SCA).
Euroopa Liidus kaardiga veebiostu tegemisel ei piisa enam ainult kaardi numbri ja CVV-koodi sisestamisest. Tehingu lõpule viimiseks suunatakse klient kaardi väljastaja keskkonda, kus tuleb makse kinnitada näiteks Smart-ID või Mobiil-ID’ga. See sisuliselt välistab varastatud kaardiandmetega ostude sooritamise võimaluse.
Direktiiv kehtib ainult Euroopa Liidus. Kui teie e-poe peamised sihtklient on Euroopa Liidus, siis kasutades Maksekeskuse teenuseid saate seada piirkondlikud piirangud, mis välistavad maksete vastuvõtmise väljaspool Euroopa Liitu väljastatud kaartidelt.