Kõige olulisemad meiliturunduse strateegiad e-kaubanduse ettevõtetele
Mis on esimene kanal, mis sulle oma ettevõtte turundamisele mõeldes pähe tuleb? Kui vastasid sotsiaalmeedia, oled tõenäoliselt kokku puutunud sihtimise keerukuse ja kulukusega Facebookis, Instagramis või teistes sarnastes kanalites. Kui mõtlesid telereklaamidele, trükimeediale või reklaamidele populaarsetel veebisaitidel, siis tõenäoliselt on sinu ettevõttel turundusele kulutamiseks üsna suur eelarve. Kui vastasid meiliturundus, siis võid oma strateegias täitsa õigel teel olla.
Erinevaid turundusvõimalusi on palju ning üks lihtsamaid ja kulutõhusamaid viise oma kaubamärgi tutvustamiseks ning kaupade ja teenuste müügi suurendamiseks ongi just meiliturundus. See võimaldab sul kõige täpsemal ja personaliseeritumal viisil oma ettevõtte sõnumeid edastada, seejuures annab meiliturundus sulle kontaktidest ja kampaaniatulemustest kõige hoomatavama pildi. Lisaks on meiliturundusel kõigist digiturunduse strateegiatest kõige kõrgem investeeringutasuvus.
Et ka sina saaksid sellest kõigest oma e-äris kasu, oleme koostanud hea ülevaate olulisematest meiliturunduse reeglitest, mida peaksid järgima ning näpunäidetest, mis aitavad sinu pingutustele tublisti kaasa.
1. Vali hea meiliturunduse platvorm
Alustada tuleb muidugi sellest, et meiliturundust ei saa ilma vastava programmita teha. Kas kujutad ette, et saadaksid tavalisi tekstmeile oma tööaadressilt ükshaaval või kõigile klientidele korraga? Pigem mitte.
Selleks, et luua ja automatiseerida ilusaid turundusmeile ning hiljem oma kampaaniate tulemusi analüüsida, tuleb esmalt valida endale sobiv meiliturunduse platvorm. Soovitame vältida katse-eksituse meetodit ning võtta veidi aega läbimõeldud valiku tegemiseks. Nii saad hiljem palju oma väärtuslikku tööaega kokku hoida.
Platvormi valimisel pea silmas selliseid olulisi funktsioone nagu:
Integratsioon e-kaubanduse platvormiga: Enamik meiliplatvorme pakub otsest integreerimist populaarsete e-kaubanduse süsteemidega, näiteks Shopify, WooCommerce, OpenCart, PrestaShop jne. Integratsioonid ja äpid on kindlasti üks olulisemaid vahendeid e-äride jaoks, muutes tooteandmete, klienditeabe ja ostuajaloo sünkroonimise lihtsaks ja tõhusaks.
Automatiseerimine: See on võimalus seadistada erinevat tüüpi meilid ja kampaaniad (nt tervituskirjad, hüljatud ostukorvi meilid, taaskaasamise kampaaniad, sünnipäevatervitused jne) automaatselt saatma. Automatiseerimine on üks parimaid asju meiliturunduse juures, aidates sul oluliselt säästa aega ja tõsta oma töötoimetuste tõhusust.
Analüütika ja aruandlus: Meiliturunduse platvormis olevad analüütikatööristad võimaldavad sul jälgida erinevaid tähtsaid meiliturunduse mõõdikuid nagu avamis- ja klikkimismäär, konversioonimäär, uudiskirjast loobumise määr jpm. Nende näitajate analüüsimine ja strateegia kohandamine vastavalt tulemustele aitab sul oma kampaaniaid paremaks teha.
2. Loo kvaliteetne meililist, kogudes asjakohaseid kontakte
Mis puutub meilimise alustaladesse, siis lisaks platvormi valikule on veel üks asi, milleta meiliturundust teha ei saa – kontaktide nimekirja ehk meililisti olemasolu. Kvaliteetse meililisti koostamine on sinu meiliturunduse strateegia edu jaoks hädavajalik. Sinu listi kvaliteet mõjutab kõike, alates kampaania tulemustest ja tuludest kuni saatja maineni välja.
Kõige olulisemad aspektid, mida meililisti koostamisel jälgida:
- Ära osta meililiste: Kuigi internetis müüdavad kontaktide listid võivad alguses tunduda väga ahvatleva võimalusena, et meiliturundusega kiirelt tulemusi saada, siis ostmisel on tegelikult just vastupidine efekt, mida tehes raiskad oma aega ja raha. Ostetud kontaktidele saates ei sihi sa enda ettevõttele relevantset publikut, vaid riskid spämmikausta sattumise ja halvimal juhul spämmilõksude huvi äratamise ja musta nimekirja jõudmisega. Mõistlik on kasvatada oma meililisti orgaaniliselt, sest vaatamata sellele kuluvale ajale, tasub see hiljem sinu ettevõttele mitmekordselt ära.
- Uudiskirjaga liitumise vormid: Paiguta oma veebisaidile täidetavad vormid, mis lasevad lehe küljastajatel hõlpsalt sinu uudiskirjaga liituda. Näiteks võid need lisada oma kodulehe avalehele, e-poe kassalehele või blogisse. Boonuse pakkumine meililistiga liitumise eest (nt allahindlus, kauba tasuta kohaletoimetamine) on suurepärane võimalus hankida uusi kontakte. Kui need kontaktid hakkavad saama e-kirju erikampaaniate, allahindluste, populaarsete kaupade, hooajatoodete ja personaliseeritud pakkumistega, ostavad nad suurema tõenäosusega sinu tooteid ka tulevikus.
- Hüpikaknad ja liidi magnetid: Kasuta meilikontaktide kogumiseks ja meililisti kasvatamiseks hüpikaknaid, pakkudes ka seal liitumise eest midagi väärtuslikku. Hüpikaknad, mis ilmuvad ekraanile kui külastaja näitab lehelt lahkumise märke (ingl exit-intent popups), annavad sulle viimase võimaluse neid külastajaid kaasata. Selgesõnaliste ja motiveerivate hüpikakendega võid külastajate meelt muuta ja nii mõnegi uue kontakti enda listi juurde saada.
Järgi olulisi privaatsus- ja turvareegleid
Igasuguste (digi)andmete käsitlemisel on turvalisus üks olulisemaid märksõnu nii klientide kui ka ettevõtete jaoks. Meiliturunduse puhul pead tagama, et järgid kõiki asjakohaseid eeskirju, nagu näiteks GDPR ja CAN-SPAM. Jättes need olulised eeskirjad tähelepanuta ja eksides andmekaitsereeglite vastu, riskid trahvidega, mis võivad üsna kopsakatesse summadesse ulatuda. Enne inimeste andmete kogumist ja kasutamist küsi neilt alati selleks selgesõnalist nõusolekut ning anna neile võimalus iga kell oma tellimusest loobuda (sinu meilides peaks alati olema hästi nähtav tellimusest loobumise link).
4. Segmenteeri meililisti ja personaliseeri oma kirjade sisu
Need siin on meiliturunduse võimsaimad praktikad, mille läbi saad end tunda korraga nii inimesi analüüsiva teadlase kui ka nende soovidele täpselt vastutuleva heategijana. Kui sul on kvaliteetne meililist olemas, on segmenteerimine ja personaliseerimine võtmetähtsusega strateegiad asjakohase sisu edastamisel; sellise sisu, mis detailides vastab iga kliendi eraldi huvidele. Kui seda õigesti teha, võidavad sellest kõik osapooled. Aga kuidas seda teha?
- Segmenteerimine: Jaga oma meililist erinevateks gruppideks ehk segmentideks selliste tegurite alusel nagu näiteks ostukäitumine, demograafia või aktiivsus varasemate kampaaniate puhul. Võid saata erineva sisuga e-kirju uutele tellijatele, korduvklientidele või neile, kes on sinu e-poes oma ostukorvi hüljanud. Segmenteerimine aitab sul lihtsal viisil saata kampaaniaid, mis on spetsiaalselt suunatud konkreetsetele kliendigruppidele.
- Personaliseerimine: Siin lähme segmenteerimisest veelgi detailsemaks. Personaliseerimisel saad kasutada kliendiandmeid, et isikupärastada e-kirjade sisu konkreetsele tellijale vastavaks. See võib hõlmata nende nime kasutamist teemareal, pöördumisel, või muus meili sisus, toodete soovitamist vastavalt kliendi varasematele huvidele ja ostudele või personaliseeritud soodustuste saatmist, mida nad suure tõenäosusega hindaksid. Sellised e-kirjad, mis on loodud mõeldes kliendile, võivad oluliselt parandada kaasatust ja konversioonimäärasid. Lisaks pole personaliseerimine tänapäeva tarbija jaoks enam haruldane erimugavus, vaid pigem ootuspärane viis, kuidas ettevõtted klienti kõnetavad.

5. Panusta aega suurepärase teemarea (ja eelteksti) loomisse
Teemarida on esimene asi, mida sinu tellija sinu sõnumist oma postkastis näeb. See on meili üks olulisemaid osasid, kuna see võib määrata, kas adressaat üldse sinu meili avada tahab, et sinu pakkumise kohta rohkem lugeda ja ostu sooritamisele lähemale jõuda.
Siin on mõned peamised asjad, mida teemarea loomisel meeles pidada, ja näpunäiteid, kuidas suurendada meili avamise tõenäosust:
- Ole konkreetne: Veendu, et teemarida annaks kohe sinu meili väärtusest ja eesmärgist lugejale mõista.
- Tekita kiireloomulisuse tunnet: FOMO ehk ilmajäämishirm on päriselt olemas, seega saad klientide julgustamiseks kasutada ajatundlikku keelt, näiteks “piiratud kaup” või “peagi lõppev pakkumine”.
- Personaliseeri: Nagu varem mainitud, võib adressaadi nime või muude temaga seotud üksikasjade lisamine teemareale suurendada tema kaasatust.
- Mõju intrigeerivalt: Ärata lugejas uudishimu salapärasena mõjuva teksti või väikeste vihjete abil, tekitades temas huvi selle vastu, mis meilis võib peituda.
- Ära riski rämpspostitaja mainega: Väldi läbivate suurtähtede kasutamist, liigseid kirjavahemärke (nt “Viimane pakkumine!!!!!”) ja liiga palju pealetükkivalt mõjuvaid reklaamisõnu. Need võivad jätta inimestele mulje, et sinu kiri on rämpspost.
- Testi erinevaid lähenemisviise: Katseta A/B-testimisega, et leida millist tüüpi teemaread sinu unikaalsele tellijaskonnale kõige enam meeldivad.
- Kasuta inspiratsiooni saamiseks tehisintellekti abi: AI võib aidata sul ajurünnakuid teha. Kindlasti ei soovita me sellele täielikult toetuda, kuid hästi kirjutatud sisendiga võid saada AI programmidelt erinevaid inspireerivaid ideid. Näiteks milliseid teemaridu omavahel kombineerida või millist sõnastust ja detaile kasutada.
- Ära venita teemarida pikaks: Sea eesmärgiks umbes 30–50 tähemärki, et sõnum oleks lugejale kiirelt hoomatav ja ka mobiilseadmetes hõlpsasti loetav.
- Lisa teemareale numbreid: Inimesi tõmbavad numbreid sisaldavad teemaread, nt “5 nõuannet…” või “Top 3 põhjust, miks…”. See annab neile selgema ootuse meili sisu suhtes ja numbrid paistavad postkasti tekstiseinalt paremini välja.
- Paku väärtust: Tõsta esile, millist kasu või lahendust lugeja meili avamisest (ning sinu pakkumisest) saab. Lisaks teemareale näevad inimesed oma postkasti peamises vaates ka eelteksti, mis annab sulle veel rohkem võimalusi veenda inimesi oma kirja avama. Veendu, et eeltekst täiendaks sinu meili teemarida, andes sellele lisakonteksti.
6. Loo köitvat meilisisu
Lõpuks jõuame asja tuumani – sõna otseses mõttes. Kui oled hea teemareaga juba tähelepanu pälvinud, peab sinu e-kirja sisu seda tekitatud motivatsiooni edasi kandma. See, mida sa oma meilidesse kirjutad, on viimane asi mis veenab kliente tegutsema. Siin saad selgitada oma sõnumi eesmärki, rääkida, miks sinu müüdav toode või teenus on kliendile vajalik, ja ajendada teda astuma järgmist sammu.
Siin on mõned näpunäited tõhusa meili sisu loomiseks:
- Alusta veenvalt. Sinu meili esimesed laused peaksid köitma lugeja tähelepanu ja meili põhisõnum peaks talle ilma pikema jututa selge olema. Kui reklaamid mingit konkreetset kampaaniat, siis viita alguses mõnele trendile või levinud tarbijatepoolsele vajadusele, seejärel paku kiiresti sellele lahendus. Näiteks: “Raske on leida taskukohaseid kvaliteetseid rõivaid, eriti pärast pühadeaegse ostuhulluse möödumist.”, misjärel liigud oma põhisõnumi juurde: “Kas otsid säästuhooaja puhul just neid kõige paremaid pakkumisi? Meie välkmüük tuleb sulle appi! Naudi oma lemmikkaupadest 30% allahindlust, mis kehtib selle nädala lõpuni.” Selline lähenemine puudutab levinud hooaegset muret, pakkudes kliendile kohest lahendust.
- Tõsta esile oma pakkumise väärtus. Selgita, miks sinu pakutu väärib lugeja tähelepanu. Olgu selleks uus toode, pakkumise piiratud aeg või klientide vana lemmiku müügile naasmine – tee selgeks, miks klient seda just praegu võiks tahta või vajada. Ole eeliste osas konkreetne, näiteks: “Nende saabastega kõnnid uude hooaega mugavalt ja stiilselt (ja soodsalt). Ole kiire, sest allahinnatud kaupa on piiratud koguses!”. Mõeldes oma pakkumise plussidele, mõtle ka sellele, mis eristab seda sinu konkurentide pakkumistest ja too seda esile.
- Lisa e-kirja selge ja mõjuv CTA. Meilis olev CTA (call-to-action) ehk kutse tegevusele peaks olema lühike ning lugejale täpselt ütlema, mida ta sellel klikkides teeb. Näiteks sobiksid järgnevad CTA-d: “Osta kohe”, “Saa 20% allahindlust” või “Vaata parimaid pakkumisi”. Hea CTA on tegevusele orienteeritud ja hõlpsasti leitav. CTA nupud (mis värvi poolest eristuvad taustast ja sobivad ülejäänud meilikujundusega) või CTA lingi bold tekst aitavad sellel silma paista.
- Lisa e-kirja lõppu veel mõni väike stiimul. Meili lõpus võid lugejale anda veel viimase põhjuse tegutsemiseks, näiteks pakkudes kauba tasuta kohaletoimetamist, tuletades talle meelde pakkumise eksklusiivsust või näidates, kuidas sinu toode tema elu paremaks muudab. Nt: „Vahel peame end poputama. Luba endale sel nädalal midagi erilist – lisa oma garderoobi veidi uusi rõõmsaid toone, mugavalt ja soodsalt!” See aitab hoida pakkumise kiireloomulisust elus, luues samal ajal inimlikku sidet lugejaga.
- Jää oma brändi toonile truuks. Olenemata sellest, kas sinu brändi imidž on lõbus, helge või peenemoeline, pead veenduma, et sinu e-kirjade toon oleks alati sellele vastav. Mõtle oma sihtrühmale ja kujuta ette, kuidas sinu kliendid eelistaksid, et müüja nende poole pöörduks. Mänguline ja kirev toon võib noorusliku elustiilibrändi jaoks hästi sobida, samas kui veidi ametlikum ja vaoshoitum suhtlusstiil võiks sobida luksuskaupade jaoks. Üldistada näidetes samas ei saa, sest lõpuks sõltub kõik aga sellest, milline unikaalne nägu sinu ettevõttel kujunenud on! Meili kirjutades keskendu alati kahele peamisele asjale: kes on sinu klient ja mis on sinu meili peamine eesmärk. Ära kirjuta toonil, mis sinu kliendile ei meeldiks, ja ära kirjuta väga pikka meili, mis triivib sinu eesmärgist liiga kaugele.
7. Disaini e-kirju mis peegeldavad sinu brändi
Hea e-kirja kujundus võib sinu kampaania edu oluliselt mõjutada. Et ka sinu meilid oleksid visuaalselt atraktiivsed ja mõjuvad, pea silmas järgnevaid punkte:
- Järjepidevus stiilis: Meili kujundus peaks olema kooskõlas sinu brändi identiteediga – seda nii värvide, fontide, logode, kui ka muude disainielementide osas. Nii mõjub sinu kaubamärk usaldusväärsemana ja jääb klientidele paremini meelde.
- Tootepildid: Lisa e-kirja kindlasti kvaliteetseid pilte toodetest, mida reklaamid. Lisa piltidele ALT tekstid ning pea silmas, et piltide maht poleks liiga suur, sest see võib laadimisaega oluliselt pikendada.
- Tundlik disain: Sinu meilid peaksid olema erinevate ekraanisuuruste jaoks optimeeritud. Kuna suur osa meilidest avatakse mobiilseadmetes, on ülioluline kujundada meilid, mis on lihtsad lugeda ja head vaadata kõigil ekraanidel.
- Poelingid ja tootekuvad: Lisa otselingid tootelehtedele, et adressaadid saaksid sinu reklaamitavaid tooteid kiiresti vaadata või osta. Klikitavate tootepiltide lisamine võib samuti parandada klikkimise määra.
Allikas: Freepik
8. Tee vahet tehingulistel ja turunduslikel e-kirjadel
Oluline on mõista nende e-kirjade erinevust, kuna mõlemal on erinev eesmärk.
- Tehingulised e-kirjad saadetakse automaatselt kliendile peale mingeid konkreetseid toiminguid. Nende e-kirjade hulka kuuluvad näiteks tellimuse kinnitused, tarneteatised või parooli lähtestamise kirjad. Kuigi need meilid ei tohi sisaldada reklaamsisu, pakuvad need väärtuslikke võimalusi klientide kaasamiseks brändispetsiifiliste sõnumitega. Need meilid on sageli seadusega ette nähtud ja need keskenduvad peamiselt olulise ja ajatundliku teabe edastamisele.
- Turundusmeilid on reklaamimeilid, mille eesmärk on julgustada kliente brändiga suhtlema (nt eripakkumised, tootevärskendused, uudiskirjad). Nende loomisel tuleks pöörata tähelepanu personaliseerimisele, sisule ja kujundusele. Turundusmeilide suhtes kehtivad rangemad eeskirjad, näiteks selge nõusoleku saamine tellijatelt ja lihtsa tellimusest loobumise võimaluse pakkumine.
9. Vii läbi taaskaasamise kampaaniaid ja hoia oma püsikliente
Eduka äri tegemiseks ei piisa ainult uute klientide otsimisest; lisaks pead vanu kliente hoidma oma teenuste või toodete juurde pidevalt tagasi pöördumas. Taaskaasamise kampaaniad on tõhus viis võita tagasi kliente, kes pole sinu kaubamärgiga mõnda aega suhelnud.
Toome välja mõned tähtsamad meilid ja kampaaniad:
- Kasulikud meilid: saada personaliseeritud meile, millega pakud allahindlusi või eksklusiivseid pakkumisi klientidele, kes pole mõnda aega sinu tooteid ostnud või sinu meilidega suhelnud.
- Püsikliendiprogrammid: julgusta korduvaid oste, premeerides kliente lojaalsusprogrammi kaudu punktide, allahindluste või erisoodustustega.
- Kliendiküsitlused: kogu mitteaktiivsetelt klientidelt tagasisidet, et mõista, miks nad lõpetasid sinu sõnumitega suhtlemise ja panna paika strateegia, nende tagasi võitmiseks.
10. Seadista hüljatud ostukorvide automaatika
Hüljatud ostukorvi meilide saatmine on e-kaubanduse ettevõtete jaoks vaieldamatult üks tähtsamaid ja võimsamaid strateegiaid. See automatiseeritud e-kiri saadetakse klientidele, kes lisasid tooteid ostukorvi, kuid ei viinud oma ostu lõpule. Hästi koostatud hüljatud ostukorvi meilijada võib oluliselt suurendada müüki, tuletades klientidele meelde tooteid, mille vastu nad huvi tundsid, ja motiveerides neid erinevate stiimulite abil ostu lõpule viima.
Siin on mõned näpunäited selle strateegia optimeerimiseks:
- Ajastus: saada esimene meeldetuletus umbes tunni järel pärast ostukorvi hülgamist ja täiendav meeldetuletus 24–48 tunni jooksul pärast esimest e-kirja. Võid kaaluda ka kolmanda meeldetuletuse saatmist mõni päev hiljem (nt 3–5 päeva pärast esialgset loobumist), et sihtida neid kliente, kes pole ikka veel ostu sooritanud.
- Stiimulid: et ostu sooritamist motiveerida, paku allahindlusi või tasuta kohaletoimetamist.
- Selged CTA-d: muuda klientidel ostukorvi naasmine lihtsaks läbi selge ja arusaadava CTA.
11. Korrasta regulaarselt oma meililisti
Meililisti kvaliteedi säilitamine on kohaletoimetavuse ja kaasatuse parandamiseks hädavajalik. Pikalt mitteaktiivsena olnud tellijate ja tagasipõrkumisi toonud meiliaadressite korrapärane eemaldamine aitab vältida meilimist kehtetutele adressaatidele ja tagab, et sinu kampaaniad jõuavad õige tellijaskonnani.
12. Ühenda oma e-pood meiliturunduse platvormiga
Ühendus sinu e-poe ja meiliturunduse platvormi vahel on kriitilise tähtsusega. Enamik platvorme pakub integratsioone, mis võimaldavad sul sünkroonida kliendiandmeid, jälgida reaalajas klientide tegevust ja automatiseerida personaliseeritud meilijadasid vastavalt kliendi käitumisele. Veendu, et sinu e-poe ja meiliturunduse platvormi vahel sünkroonitakse klientide ostuajalugu, toote-eelistused ja huvid ning muud asjakohased andmed.
Kokkuvõtteks
Meiliturundus on võimas ja kulutõhus tööriist e-kaubandusega tegelevatele ettevõtetele klientide kaasamiseks, müügi suurendamiseks ja pikaajaliste suhete loomiseks. Järgides käesolevas artiklis kirjeldatud olulisi strateegiaid, saad luua personaliseeritud ja vägagi tõhusaid meilikampaaniaid, mis soodustavad sinu ettevõtte kasvu. Alates õige platvormi valimisest ja meililisti kasvatamisest kuni segmenteerimise, personaliseerimise ja disainini – need meiliturunduse parimad tavad on iga e-kaubanduse ettevõtte edu aluseks. Soovime põnevat meiliturundamist ja häid kampaaniaid, mis rõõmustavad nii sind kui ka sinu kliente!
Allikas: Freepik
Artikli autorist: Smaily
Smaily on Eestis loodud usaldusväärne ja kasutajasõbralik meiliturunduse platvorm, mis sobib igas suuruses ettevõtete turunduseesmärkide täitmiseks. Nende tiim on keskendunud tipptasemel klienditoe ja täiustatud funktsioonidega platvormi pakkumisele nii meiliturundusega alustajaile kui ka aastaid turundusvaldkonnas tulemuslikke kampaaniaid loonud professionaalidele.
Kui soovid oma ettevõtte jaoks välja töötada uut ja tõeliselt tulemuslikku turundusstrateegiat, broneeri tasuta meiliturunduse konsultatsioon Smaily ekspertidega.