Kuidas Maksekeskus aitab ennetada kaubanduspettuseid?
Katri, noor ema Tartumaalt, leidis hiljuti veebipoest suurepärase sooduspakkumise. Ta maksis ette, ootas mitu nädalat, kuid kaupa ei saabunud. Peagi selgus, et ostu hetkel usaldusväärsena tundunud e-pood oli hoopis libakauplus, mille ainuke eesmärk oli inimesi petta.
Selliseid lugusid on palju. Statistika järgi on iga viies Eesti inimene puutunud kokku veebipõhise müügipettusega. Olgu selleks kauba mittekohalejõudmine, ootamatud lisatasud või isegi identiteedivargus – petturid muutuvad aina osavamaks. Samal ajal annab tehnoloogiline areng, sealhulgas tehisintellekti laialdane kasutuselevõtt, kurjategijatele rohkelt tööriistu, mida kasutades uusi skeeme välja mõelda ja ellu viia.
Kas ja kuidas on võimalik pettusi ennetada? Teeme Maksekeskuses koostööd tuhandete e-kauplejatega ning oleme pettuste riski vähendamiseks kasutusele võtnud mitmeid erinevaid meetmeid, millest võidavad nii e-ostlejad kui e-kaupmehed.
Pettuste ennetamine algab taustatööst
Enne koostöö alustamist kontrollime meiega liituda sooviva e-kaupleja tausta ning poe funktsionaalsust. Selle eesmärk on aidata luua veebipood, mis vastab kliendi ootustele ning toimib usaldusväärse ostukeskkonnana.
Veel enne maksete vastuvõtmise võimaldamist peab e-poe leht olema valmis ja funktsionaalne. Hea kasutuskogemus ei tähenda ainult atraktiivset kujundust, vaid ka läbimõeldud struktuuri ja selget teavet, mis tekitab ostjates usaldust.
Oluline on ka tootekirjelduste täpsus ja selgus. Ebamäärased või eksitavad kirjeldused võivad tekitada klientides rahulolematust või ka kahtlusi poe usaldusväärsuses. Samuti peavad müügitingimused ja privaatsuspoliitika olema esitatud selgelt ja põhjalikult. See aitab vältida segadusi ning annab ostjale kindluse, et vajadusel saab ta oma õigusi kaitsta.
Lisaks võime paluda kaupmeestel tõendada müüdava kauba päritolu. See tagab, et pakutavad tooted vastavad nõuetele ega pärine kahtlasest allikast. Seega e-poed, kus toimub maksete vastuvõtmine Maksekeskuse kaudu, on läbinud põhjaliku taustakontrolli ja on üldiselt piisavalt turvalised, et sealt oste sooritada. Maksekeskus annab endast parima, et pahatahtlikud kaupmehed ei saaks läbi meie makselahenduse pettust sooritada.
Kaardimaksete turvalisus
Rahvusvahelises e-kaubanduses on kaardimaksed üks mugavamaid ja kiiremaid viise tehingute tegemiseks. Samas on need ka petturite peamine sihtmärk, mistõttu on kaardimaksete turvalisus Maksekeskuse jaoks esmatähtis.
Sel suvel astusime olulise sammu turvalisuse edendamisel, saavutades PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) Level 1 sertifikaadi uusima versiooni. PCI DSS on rahvusvaheliselt tunnustatud standard kaardimaksete andmete kaitsmiseks ja pettuste riski vähendamiseks. Vastavus kõrgeima taseme nõuetele tähendab, et Maksekeskus kasutab uuenduslikke tehnoloogiaid ja rangeid turvaprotokolle, et tagada tehingute maksimaalne turvalisus.
Kaupmehed võivad olla kindlad, et nende kliendid saavad makseid teha muretult ja usaldusväärselt. Tarbijad omakorda võivad olla rahulikud, teades, et nende kaardiandmeid käsitletakse turvaliselt ja vastavalt rahvusvahelistele parimatele praktikatele.
Kaupmehe roll
Kaupmeestel on oluline roll pettuste ennetamisel, kuna nad saavad rakendada mitmeid meetmeid tagamaks turvalise ja usaldusväärse ostukeskkonna. Sertifitseeritud makselahenduse kasutamine on ülioluline, kuid lisaks tasub kaaluda täiendavate pettuste tuvastamise süsteemide ja ka näiteks kahefaktorilise autentimise kasutuselevõttu.
Oluline on meeles pidada, et ka kaupmees ise võib sattuda pettuse ohvriks, kui tema poe nimel luuakse libapood või tehakse tema e-poes võltsoste. Näiteks võivad petturid ostu soortamiseks kasutada varastatud või võltsitud krediitkaardi andmeid. Sellisel juhul võib kaupmees jääda ilma nii rahast kui ka kaubast, kuna kaardi tegelik omanik saab tehingu vaidlustada.
Selliste pettuste ärahoidmiseks on vajalik juurutada täiendavaid turvasüsteeme ning veebipoodi ja teginguid pidevalt jälgida. Kaupmehele võivad olla abiks tööriistad, mis tuvastavad ebatavalisi ostumustreid või blokeerivad automaatselt kahtlased tehingud, lähtudes kindlaks määratud riskikriteeriumidest. Samuti tasub investeerida meeskonna koolitamisse – see aitab töötajal kiiresti ja efektiivselt kahtlastele olukordadele reageerida ning pettuseid ennetada.
5 nõuannet turvaliseks e-ostlemiseks
Kahtlemata saab ka iga tarbija ise hea seista, et mitte petta saada. Petturid on nutikad, kuid nende skeeme on võimalik vältida, kui järgida ostmisel neid ettevaatusabinõusid:
1. Kontrolli alati e-poe domeeninime. Kas veebiaadress tundub usaldusväärne? Turvaline veeb kasutab https krüpteeringut. Pane tähele, et libapoe aadressid on tihti kahtlased, kuid võivad olla ka väga sarnased originaalile. Ära teosta lehel ühtegi toimingut, kui märkad kasvõi ühte kahtlust äratavat tähemärki.
2. Otsi ettevõtte kohta taustainfot. Kontrolli ettevõtte juriidilisi andmeid Äriregistrist või Krediidiinfost. Uuri ka, kas poe kohta leidub varasemaid arvustusi ning mida inimesed internetis selle äri kohta kirjutavad. Kui leiad negatiivseid arvustusi või otsitavat infot pole, võib see olla ohumärk.
3. Ole ettevaatlik liiga heade pakkumiste osas. Kui miski tundub liiga hea, et olla tõsi, ei pruugi see ka tõene olla. Kaasaegsed tehnoloogiad võimaldavad luua väga realistlikke libapoode, kuhu petturid meelitavad ülisoodsate pakkumiste või loosimängudega.
4. Veendu maksmise turvalisuses. Väldi ettemakseid või kahtlastel platvormidel tehtavaid tehinguid. Ära edasta sõnumi teel kellelegi oma kaardiandmeid, internetipanga ligipääsu või kinnituskoodi. Sisesta PIN-koodid vaid siis, kui oled toimingu ise algatanud. Veendu, et autentimisvahendis kuvatavad andmed vastavad sellele toimingule.
5. Kontrolli linkide autentsust. Saades e-kirja või SMS-sõnumi paki kohta, kontrolli kõigepealt selle autentsust. Sõnumid, mis küsivad andmete sisestamist tollimaksu või mõne muu lisatasu tasumiseks, võivad olla andmepüügi katse. Vaata kindlasti järele, kas pakinumber sõnumis on sama, mis tellitud saadetisel. Kontrolli alati linke enne nendel klõpsamist.
E-kaubandus kasvab iga päevaga. Maksekeskuses teeme kõik endast oleneva, et see kasv toimuks aususe ja usalduse vundamendil.