Mullikile ja paber on minevik, roheline pakend tulevik
„E-kauplejad, ärge kartke uuenduslikke ja jätkusuutlikke pakendeid katsetada,” innustab kompostitava pakkematerjali tootja Raiku Packagingi kaasasutaja Karl Joosep Pärtel. Ta ennustab, et taoliste pakendite hind muutub juba lähiajal soodsamaks, sest Eesti idufirmad suudavad oma tootmist piisavalt suurendada.
See mõte jääb kõlama Äripäeva raadio saatest „E-kaubanduse areng ja tulevik“, mille viimane episood keskendus jätkusuutlikkuse võimalikkusele e-kaubanduses. Lisaks Pärtelile arutlesid stuudios rohelisema e-kaubanduse teemal ilukaubamaja Tradehouse innovatsiooni ja partnersuhete juht Triinu Raig ning saatejuht Kuldar Kullasepp Maksekeskusest.
Kuula saadet siin:
Kasvav keskkonnateadlikkus suunab tarbijate valikuid
Kui Raiku teekond algas mõned aasta tagasi, siis kosmeetikatoodete müüja Tradehouse on tegutsenud juba üle 20 aasta ning tänaseks ilutoodete edasimüüjana saavutanud Baltikumis turuliidri positsiooni. Kui algusaastatel oli müük suunatud ärikliendile, siis tänaseks ollakse sellega võrdselt esindatud ka jaekaubanduses – seda nii veebipoe kui ka füüsiliste kaupluste kaudu.
Triinu Raigi hinnangul on nende valdkonnas tarbijate keskkonnateadlikkuse tõusu märgata olnud just viimase viie aasta jooksul. Täna pööravad kliendid oluliselt enam tähelepanu sellele, kas toodete koostisained on puhtad ning jälgivad ökomärgiseid. Vaadatakse ka, millist materjali on pakendiks kasutatud või kui paks on plastikiht. Järjest enam soovitakse kasutada taastäidetavaid pakendeid, ja seda ka jaeklientide poolt.
Tarbijate poolt on väga selge ootus kauplejale keskkonna jalajälje vähendamiseks, teisalt seavad selleks tingimused uus pakendiseadus ning muud regulatsioonid.
Uute ökoloogiliste materjalide tulek
Karl Joosep Pärtel toob välja, et Raiku täitematerjali eeliseks on selle esteetiline välimus, mistõttu sobib see edukalt kasutamiseks just näiteks ilutoodete valdkonnas. Iduettevõte toodab puidust vedrukesi, mis on täielikult komposteeruvad ning tugeva kaitsevõimega, võimaldades seega asendada mullikilet või teisi täitematerjale.
Raiku viimase aja suureks võiduks võib pidada ettevõtte valimist osalema Prantsusmaa luksuskontserni LVMH kiirendisse. Selle kontserni alla kuulub enam kui 75 luksusbrändi Louis Vuitton´ist Hennessy´ni ning hetkel on Eesti ettevõttel juba mitme sealse brändiga käimas toote testimine.
Pärtel märgib, et ka Prantsusmaal on tootjate nõudlus ökoloogilise täitematerjali järele oluliselt kasvanud, kuna on vaja vähendada plastiku kasutamist. Raiku eesmärk on tõusta viie aasta jooksul oma valdkonna turuliidriks – pakenditööstus on aga tohutu, ulatudes lausa ühe triljoni dollari suuruse turuni.
Jätkusuutlikkuse lihtne samm – pakendi optimeerimine
Vastusena küsimusele, mida iga e-kaupleja saaks oma äri jätkusuutlikumaks muutmiseks ära teha, toovad mõlemad stuudiokülalised esile pakendi optimeerimist. Paljude e-kaubanduse ettevõtete puhul on näha, et endiselt kasutatakse vales suuruses ümbriskarpe ning mitteökoloogilisi pakkematerjale. „Ka näiteks paberi täitena kasutamisel on suur jalajälg,“ juhib Pärtel tähelepanu.
Pakend peab olema vastavuses toote või saadetise suurusega – seda sätestab ka Euroopa Liidu pakendiseadus. Sobiva pakendi kasutamine vähendab pakkematerjali vajadust, mis omakorda tähendab madalamaid kulusid ning väiksemat keskkonnamõju.
Muud sammud jätkusuutlikkuse saavutamiseks
Ettevõtted, kel oma tootmist ei ole, saavad oma jätkusuutlikkust suurendada kontori ökoloogilise jalajälje vähendamise kaudu. Raig toob näiteks, kuidas Tradehouse on saavutanud 95% ulatuses kilevaba lao, kasutab sobiva suurusega papist pakendeid, teeb koostööd keskkonnasäästlikkust väärtustavate partneritega ja valib teadlikult oma sortimenti üha enam keskkonnasõbralikke tooteid.
Koostöös Neulariga on nad loonud lahenduse, et kliendid saavad tühjad tootepudelid poodi tagasi tuua, kust need suunatakse edasi taaskasutusse. Ka püütakse tarnet korraldada jäkusuutlikult.
Raig ja Pärtel rõhutavad, et isegi väikesed sammud keskkonnasäästlikkuse suunas on väärtuslikud, avaldades pikaajalist positiivset mõju nii ettevõtte kultuurile ja mainele kui ka keskkonnale.