Postitatud 03.01.2020

Väidetakse, et inimene teeb päevas 35 000 erinevat otsust. See on väga suur arv. Ja kahtlemata on nende otsuste hulgas suur hulk otsuseid, mis puudutavad ühe või teise asja ostmist ning tarbimist. E-kaubanduse ajastul mängib seega üliolulist rolli e-poe disain.

Mida rohkem on inimese ees valikuvõimalusi, seda suuremaks muutub intuitiivsete valikute osakaal ja olulisus. Esmane otsus, vahel ka eelarvamus, sünnib millisekunditega. Tihti hakatakse alles seejärel otsima ratsionaalseid argumente oma valikute põhjendamiseks.

Ja kus oleks valikut veel rohkem kui internetis, kui oled tarbijana midagi ostmas?

Inglise keeles on ütlus “There is only one chance to make first impression” ehk esmamuljet saab jätta ainult ühe korra. Olgugi, et väljend on pärit tõenäoliselt sajandite tagant, on see üha ajakohasem. Esmaste emotsioonide juhtimise oskusel on tänapäeva kaubanduses võibolla suuremgi mõju kui konkurentsivõimelisel hinnal või nutikal turundusel.

Inimese jaoks on kiireim viis esmaseid valikuid teha on visuaalselt, alles seejärel teiste meeltega.

Kaine mõistus töövahendina on kõige ressursimahukam ja aeglasem – selle peale me otsustamise algfaasis loota ei saa.

Seega, me peame rääkima disainist

Olgugi, et hea disain läheb ilusast pildist väga palju kaugemale, räägime me täna paari sõnaga disaini visuaalsest aspektist. Niisiis, millistest osadest võiks koosneda see müütiline miski, mida nimetame e-poodide kontekstis “heaks disainiks,“ mis aitab kaupmehel edukalt silma paista ning oma tooteid-teenuseid müüa?

Äratuntavas ja eristatavus

Visuaalselt tugev bränd on ja jääb tähtsaks. Esmakülastuste puhul aitab see tagada positiivset eristumist. Korduvkülastuste puhul on oluline, et disain oleks selgelt äratuntav ja taastoodaks head emotsiooni. Tänapäeval on levinud geneerilised ja tihti mallipõhised kujundused. Need on küll kuluefektiivsed, kuid kujutage ette kaubanduskeskust, kus iga poe sisekujundus oleks 95% ulatuses üksteise nägu ja tegu? Kui sa ei müü just väga geneerilist kaupa, kipub investeering unikaalsesse visuaalsesse keelde ennast ära tasuma.

Tugev visuaalne identiteet on ka hea sild reklaamikampaaniate ja e-poe vahel.

Visuaalne korrapära, rütm ja korrektsus

Meile avanev esmane pilt peab olema koheselt ja üheselt korrektne. Kellelegi ei meeldi saabuda külla segamini toaga sõpradele, kus istumiskoha leidmine keeruline või otsustada restorani kasuks, mille lauda katab saiapuru. Digitaalset, visuaalset korrapäratust, segadust ja digitaalset tolmu on meie ümber kõikjal, kuid tihti ei oska me seda nii üheselt probleemina näha. Aga e-poe külaline oskab ja näeb, isegi kui ainult alateadlikult. See on kaupmehe jaos liiga suur riski, sest mõne sekundiga võib klient olla juba uue sõbra juures või istuda teises restoranis. Kevadine suurpuhastus võiks toimuda igal kuul või veel parem, pidevalt. Kas disainis on midagi üleliigset? Kaheldavatki? Teeme otsustamise lihtsamaks – kõik ebavajalik silma alt ära!

Lihtsus ja selgus

Kliendi peas keerlevad olulised küsimused peavad saama kiired vastused. Mida rohkem on kokku kuhjatud erinevat infot, seda keerulisem võib olla leida üles kõige olulisemat. Tee selgeks, milliste küsimustega klienti Sinu e-poodi saabub ja hoolitse, et vastused on koheselt leitavad. Alles seejärel mõtle, mida sa ise tahaksid kliendile pakkuda ja kas selle jaoks veel ruumi üle on. Näiteks võib kliendil tekkida e-poodi saabudes küsimus, millal seda viimati on uuendatud ning kas e-pood üldse aktiivselt töötab? Või jääb segaseks, kas kaupa saadetakse Euroopast või Ühendriikidest – ühel juhul võib tollist tulla tollimaksu tasumise nõue, mis kauba hinda märkimisväärselt kergitab.

Selged sõnumid ja numbrid

 Väga tähtis osa on tekstil. Kui teame, et inimene skännib pealkirju ja vaatab pilte, siis milleks teda esmalt rohkema kirjaga koormata? Ometi seda liiga tihti tehakse. Leia üles selged, sisulised sõnumid ja tee nad suuremaks. Ole seejuures nutikas, sõbralik ja inimlik. Võrdle e-poes kuvatavat teksti tavalise poe teenindajaga – kas kliendina tahaksid kuulda pikka lohisevat juttu või ootad konkreetseid ja lühikesi argumente? Lihtne soovitus, mis töötab 99% juhtudest – teksti vähemaks ja font suuremaks.

Lihtne reegel – kirjuta vähem, aga ütle rohkem ja nutikamalt

Piltide kvaliteet

Tootefotode kvaliteeti on nii disainis kui ka laiemalt võimatu ülehinnata. Mõne tootegrupi puhul on see täiesti kriitiline, kuid sellegipoolest jätab tihti fotode kvaliteet soovida. Tee kindlaks, et fotod sinu e-poes on atraktiivsed, üksteisele sarnased (samas stiilis), neid on võimalik kiirelt taastoota ja nende haldamine on nüüd ja edaspidi aja- ja kuluefektiivne. Geneerilised, pildipankadest või tootjatelt pärit fotod on alati läbinähtavad ja tõmbavad alla mitte ainult soovi tooteid osta, vaid ka e-poe tõsiseltvõetavust ja usaldusväärsust.

Inimlik dimensioon ja “elu” lehel

Ostlemine on inimeste jaoks reeglina sotsiaalne kogemus. On halb, kui e-poodi sattudes tekib üksik tunne – “Peale minu ei ole siin kedagi, vist isegi mitte müüjat?”. Kasuta disainis fotosid inimestest, samuti näita võimalusel ka enda kui müüja nime ja nägu. See tõstab hüppeliselt usaldusväärsust. Kindlasti on hea mõte ka sotsiaalmeedia widgetite lehel kuvamine, turvatunde kasvatamiseks ka kliendile tuttavate nimede ja nägude kohalolek ja soovitused. Samas väldi geneerilisi pildipanga fotosid ja väljamõeldud kliendiütlusi nagu tuld – miski ei tapa usaldust kindlamini, kui kahtlus, et poodi reklaamivad väljamõeldud kliendid!

Järjepidevus

Hea disain on alati järjepidev – kasuta läbivalt samu elemente. Pilte, fonte, värve ja muud, millest disain koosneb. Eksperimenteerimine on oluline ja seda peabki tegema, kuid disaini läbiv motiiv peab olema sarnane, alati äratuntav, mugav ja harjumuspärane. Hea mõte on koostada ja juhinduda disainisüsteemist. Disainisüsteemid on tänapäeval disainerite jaoks muutumas väga oluliseks töövahendiks, seda eriti keerukamate lahenduste puhul, kus hea visuaalse lõpptulemuse eest vastutab rohkem inimesi kui üks või mõni.

Disainisüsteem aitab keerukamata prjektide puhul hoide ühtset joont.

Loomulikult on hea disain ka ikka ja alati maitseküsimus. Seejuures on oluline tabada oma klientide maitset, mitte juhinduda enda omast – Sinu maitse on kõigest üks maitse miljoneist ning mitte tingimata see õigeim.  Seega esmalt kujunda, siis testi oma klientide peal, saa targemaks ja tee muudatusi. Ükski hea e-pood ei ole kunagi lõpuni valmis, vaid pidevas muutumises. Seda klientide eelistustest, mitte isiklikest soovidest või tehnoloogilistest võimalustest lähtuvalt. Kõige parem viis eristuda on kuulata ja usaldada oma kliente — siis usaldavad nemad ka sind.

Hea disain ei sünni möödaminnes. Just intuitiivsete otsuste mõjutamisel on kaine mõistus ja ratsionaalsed valikud edu faktoriks. Edu ja head katsetamist!

 

Artikli autor on Lars-Erik Hion, Rethink’i tegevjuht. Rethink on strateegilise disaini agentuur, mis aitab luua kliendisõbralikke teenuseid ja lahendusi.