Maksa-hiljem-teenused võimaldavad suurendada e-poe käivet
Mis vahe on järelmaksul ja maksa-hiljem-lahendusel? Miks eelistavad inimesed ja ettevõtted maksa-hiljem võimalusi üha enam? Neil ja teistel põnevatel teemadel vestlesid möödunud aasta lõpus Äripäeva raadios Inbanki Eesti turu juht Valdeko Kübarsepp ja ESTO müügijuht Edward-Edgar Räim. Saadet juhtis Kuldar Kullasepp Maksekeskusest.
Seda, mis on järelmaks, teavad kõik – võimalus tasuda ostu eest pikema aja vältel. Maksa-hiljem on sellele väga sarnane lahendus võimaldades samuti hiljem tasumist. Põhiline erinevus on aga selles, et maksa-hiljem võimalust kasutades ei teki tarbijale peale kauba maksumuse mingeid lisatasusid ja tasumise periood on üldjuhul lühem kui järelmaksul.
Maksa-hiljem lahendused on võrreldes järelmaksuga suhteliselt uued, mistõttu poed ja kliendid alles harjuvad selle võimalusega. Teenuse pakkujaid saab Eestis kokku lugeda ühe käe sõrmedel, neist kahe suurema esindajad kutsus Kuldar stuudiosse, et uurida, millises suunas teenus areneb.
Tarbijate ja kaupmeeste huvi suureneb
Mõlemad saatekülalised tõdesid, et jahtunud majanduses on inimeste ostukäitumine muutunud. Tarbijate kindlustunne on kõvasti kõvasti pihta saanud, emotsiooniostud on ära jäetud, rääkis Räim. Kübarsepp jagas tähelepanekut, et inimeste huvi paremate toodete vastu on vähenenud: see tähendab, et oma olemasolevaid tooteid ei kiputa uute vastu välja vahetama. Sel juhul ongi oluline, et kui on ootamatuid väljaminekuid, näiteks vajadus uue kodumasina järele, võimaldab paindlik makseviis osta selle toote, mida päriselt soovitakse ja mis kauem vastu peab.
Kaupmeeste huvi uue makseviisi vastu näitab see, et päringuid selle kohta on hakanud tulema ka uutest, mitte nii ootuspärastest valdkondadest. Kuigi on näha, et kaupmeeste käibed vähenevad, siis järelmaksu ja maksa-hiljem-lahenduste osakaal protsentuaalselt käibest pigem kasvab, rääkis Räim.
Majanduslanguse mõju on valdkonniti erinev
Kübarsepp tõi välja, et päris mitmed sektorid on kidatsenud ning teatud sektorite sees on näha ärimahtude vähenemist lausa 20 kuni 25 protsenti. Räime sõnul on kannatanud teatud kosmeetikatoodete müük, keerulised on ajad ka mööblikaubanduses, kus osa müüjaid on tänaseks turult lahkunud või tegevuse lõpetanud.
Kasvu võimalust maksa-hiljem-lahendustele nähakse eelkõige nendes sektorites, kus selle makseviisiga pole veel pikaajalist kogemust. Oluline on integreerida finantseerimine kliendi teekonda, kus see teenus on kogu aeg kättesaadav, nähtav ja kasutatav, rõhutas Kübrasepp. Uudse valdkonnana, kus maksa-hiljem-lahendusi kasutatakse, tõi Räim välja koolitused. Kullasepp jagas Maksekeskuse kogemust, et üha enam kasutatakse maksa-hiljem-lahendusi ka näiteks ürituste piletite ostmisel.
Milline on kasu kaupmehele?
Räime sõnul annavad maksa-hiljem-lahendused kaupmehele garanteeritud müügikasvu. Kui kliendil raha napib ja paindlikke makseviise e-poes ei ole, jääb ju ost pigem tegemata. Ta tõi välja, et järelmaksu või maksa-hiljem-lahenduse kasutuselevõtt võimaldab kergitada müüki viis kuni kümme protsenti, kallimates valdkondades nagu näiteks elektroonika ja mööbel võib kaupmees aga kaotada lausa 25 protsenti käibest, kui paindlikke makseviise poes pole.
Kübarsepp rõhutas, et paindlike makselahenduste olemasolu on väga oluline, kui kliendil tuleb ette ootamatuid väljaminekuid. Samuti on nende abil võimalik ostukorvi suurendada, kui klient näeb, et tal on võimalik ostusumma ajatada.
Maksa-hiljem-lahendused kui kasvav trend
Maksa-hiljem-lahenduste osakaal kogu e-kaubandusest on praegu tõenäoliselt 5-8%. Vaadates Lääne-Euroopa eeskujusid, ei saa välistada, et see osakaal võib lähiaastatel jõuda kolmandikuni kogu e-kaubanduse mahust.