Postitatud 02.09.2020

Uuendatud 09.11.2021

Eesti e-kaubanduses domineerivate pangalinkide kõrvale on tekkinud uus makselahendus makse algatamise teenuse näol. Kuigi seda terminit teenusepakkujad ei rõhuta püüdes ehk jätta muljet kui tavalisest netipanga maksest, siis kaupmeestel aga ka tarbijatel on siiski oluline kursis olla, millega tegemist ning kuidas erineb see kõrge usaldusväärsusega pangalingist.

Mis on makse algatamise teenus?

Kahe makseviisi võrdlemiseks on vaja teada, mida kumbki sisuliselt tähendab. E-poest ostu sooritamisel tasutakse ostusumma kliendi kontolt ja selles mõttes nagu suurt vahet ei oleks. Et aga tegemist on tehniliselt erineva toiminguga, mis avaldub ka kliendikogemuses, siis on kasulik mõista nende erinevust. Kaupmees peab aga kaaluma, kumba lahendust oma e-poes klientidele pakkuda.

Kui pangalingiga e-poes makset tehes teostab klient makse oma pangakontolt ise, siis makse algatamise teenust (inglise keeles payment initiation service ehk lühidalt PIS) kasutades annab ta selleks loa makseasutusele, näiteks Maksekeskusele, kes teostab makse kliendi poolt määratud kontolt. Luba saab anda konkreetsele tehingule ning seda tuleb teha iga ostu eest tasudes uuesti.

Oluline on mõista, et ilma kliendi antud loata ei saa tehinguid teha. Tehingu tegemise luba saab taotleda ainult vastavat litsentsi omav finantsasutus ja makseteenuse pakkuja. Näiteks e-pood ise ei saa küsida kliendilt luba tema kontol tehingut teha.

Makse algatamise teenust kasutades tuleb kliendil ostu vormistades anda uusi nõusolekuid ning kinnitada neid Smart ID, mobiil ID või ID kaardiga. Kui varasemalt tähendas see pikemat makse kinnitamise protsesse, siis 2021 aata sügiseks on enamik panku teinud makse kinnitamise sama mugavaks ja kiireks kui see on pangalingiga.

Pangalingid varuks

Makse algatamise teenuse peamiseks plussiks on hind, see on soodsam kui pangalink. Küll peab kaupmees arvestama, et kahjuks on pankadel maksete algatamise teenusega rohkem tehnilisi probleeme kui pangalingiga. Pikimad tehnilistest probleemidest tingitud katkestused on kestnud terve päeva. Varuvarianti omamata tähendab see kaupmehele saamata jäänud tulu. Maksekeskuse klientidel on õnneks pangalingid varus ja probleemide tekkimisel lülitatakse konkreetse panga maksete vastuvõtmine ümber pangalingile. Automaatne ümberlülitus toimub Maksekeskuse poolel ja ei vaja kaupmehelt üldjuhul mingit sekkumist. Sel viisil riske maandades saavad kaupmehed muretumalt kasutada soodsama hinnastusega maksete algatamise teenust.

Makse algatamise teenuse kasutuselevõtuks palume ühendust võtta Maksekeskuse klienditoega aadressil support@maksekeskus.ee.