Tagasi kõigi postituste juurde

Milline oli aasta 2024 e-kaubanduses?

08.01.2025

Eesti e-kaubandus näitas 2024. aastal jätkuvat kasvu, vaatamata keerulistele majandusoludele ja suurenevale konkurentsile rahvusvahelistelt e-kaubanduse hiidudelt. Eesti e-kaupmehed on olukorraga edukalt kohanenud ning leidnud üles oma tugevused.

Selline tõdemus jäi kõlama Äripäeva Raadio saatesarja „E-kaubanduse areng ja tulevik“ viimasest saatest, kus 2024. aasta e-kaubandust analüüsisid Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät, Maksu- ja Tolliameti postikontrolli juhtiv tolliinspektor Albina Saar ning tolliteenuste teenusejuht Kaari Lainevool. Vestlust juhtis Kuldar Kullasepp Maksekeskusest.

Kuula täispikka saadet siin:


Äripäeva raadio · 24.12.24 E-kaubanduse areng ja tulevik: on raske, kuid Eesti e‑kaupmees on hästi kohanenud

Kasvu numbrid kinnitavad e-kaubanduse elujõulisust

Tõnu Väät tõi esile Eesti e-kaubanduse kasvunumbrid: 2024. aasta esimese 11 kuuga saadeti Eesti pakiautomaatidesse 15,9 miljonit pakki, mis on 18,6% rohkem kui aasta varem kogu aasta jooksul. See sisaldab ka välismaalt Eestisse tellitud e-oste ehk näiteks Temu, Sheini ja AliExpressi oste. Kuigi majanduslangus on viinud keskmise ostukorvi väärtuse vähenemiseni, on Väädi sõnul ühikute arv ostukorvis kasvanud. See on selge märk, et tarbijad on hinnatundlikud ning otsivad aktiivselt sooduspakkumisi.

E-kaubanduse kasv on tugevalt seotud jaekaubanduse digitaalseks muutumisega. Väät selgitas, et täna toimub umbes 25% kogu jaekaubandusest e-kanalites, kuid lähiaastatel võib see osakaal tõusta 30-40%-ni. Ta rõhutas, et omnichannel-lähenemine ehk erinevate kanalite integreerimine on võtmetähtsusega, sest e-kaubandus ei ole enam pelgalt alternatiiv, vaid jaekaubanduse lahutamatu osa.

Tema hinnangul on Eestis registreeritud kokku umbes 8000 e-poodi. Neist aktiivseid, igapäevaselt tehinguid tegevaid poode aga umbes 2000 kuni 3000. See näitab, et kuigi konkurents on tihe, on turul ka võimalusi uute kaupmeeste ja uuenduslike lähenemiste jaoks.

Välismaise e-kaubanduse pealetung

Umbes 50% eestlaste e-ostudest tehakse välismaistes e-poodides. Hiina e-kaubandushiiud, nagu Shein ja Temu, on siinset turgu eriti mõjutanud. Temu on ka üheks maailma suurimaks reklaamiostjaks, olles tähelepanu võitnud agressiivsete turunduskampaaniatega.

Kaari Lainevoolu sõnul tellivad tarbijad väljastpoolt Euroopa Liitu enim elektroonikatooteid, rõivaid, mänguasju, samuti ka kosmeetika- ja parfümeeriatooteid ning raamatuid. Maksu- ja Tolliameti ülesandeks on tagada, et riiki ei jõuaks keelatud ega kasutajale ohtlikke kaupu ega ka näiteks kaupu, mis võivad  rikkuda intellektuaalomandit.

Mis saab juhul, kui heauskne tarbija on siiski tellinud tollieeskirju rikkuva kauba?
Albina Saar selgitab, et rikkumisest ja edasistest võimalustest teavitatakse tarbijat otse. Rikkumise kahtlusega kaubad saadetakse sageli ka ekspertiisi, mille tulemused võivad saabuda paari nädala jooksul, keerukamatel juhtudel aga ka hiljem. Kui rikkumine tuvastatakse, kuulub toode kas hävitamisele või lähetatakse tagasi saatjale.

Kaubata jäänud tarbijal on õigus müüjalt raha tagasi nõuda. Samas on näiteks Aasia e-kauplejatega suhtlemine ja tagasimakse saamine väga keeruline. Saar rõhutab, et iga tarbija kohustus on enne ostu tegemist veenduda, et kaup vastab meie turu reeglitele.

Kuidas püsib konkurentsis Eesti e-kaupmees?

Rahvusvaheliste e-kaubanduse hiidude pealetung paneb Eesti kaupmehed surve alla, kuid siiski on neil mitmeid eeliseid, mida targalt ära kasutada. Väät toob esile peamised tegurid, mis annavad kohalikele kaupmeestele eelise:

• Kiire tarne: Kohalikud kaupmehed saavad pakkuda kiiret, 1-2 päeva tarnet. Suured rahvusvahelised platvormid ei pea kohalike ladude loomist väikestel turgudel otstarbekaks.

• Operatiivne klienditeenindus: Eestikeelne ja kiire kliendisuhtlus (live-chat, telefon, e-mail) loob usalduse ja pakub meeldivat ostukogemust.

• Paindlik tagastusõigus: Euroopa Liidus kehtiv 14-päevane tagastusõigus annab ostjale lisa-kindlustunde.

Väät toonitas, et e-poel on tarbija tähelepanu võitmiseks vaid loetud sekundid, seetõttu peab selle keskkond olema maksimaalselt kasutajasõbralik. Ta märkis, et Eesti e-poodides on veel arenguruumi – vähendada tuleks liigseid välju tellimisvormidel, parandada tootekirjeldusi ja tõhustada otsingusüsteeme.

2024. aasta numbrid annavad siiski lootust, et Eesti e-kaubandus ei ole mitte ainult elujõuline, vaid ka kasvuvõimeline.