Tagasi kõigi postituste juurde

“Osta kohe, maksa hiljem” makseviis kogub populaarsust

04.05.2023

Eestlaste seas kogub üha enam populaarsust võimalus tasuda e-poe kauba eest osade kaupa. Maksekeskuse turundusjuht Kuldar Kullasepp ja Inbanki ärijuht Valdeko Kübarsepp rääkisid lähemalt, mida “osta kohe, maksa hiljem” makseviis endast kujutab ning millised on eelised kliendile.

“Maksa hiljem” teenus võimaldab ostu eest tasumise ajatada pikema aja peale ning sobib seega eelkõige neile, kes ei soovi ostu eest kohe suuremat summat välja käia. “Teenuse kasutamine võib suurendada nii ostumugavust kui -kindlust. Näiteks saab tellida mitu riideeset koju, proovida neid selga ning saata tagasi mittesobivad asjad, makstes hiljem ainult selle eest, mis päriselt meeldis ja alles jäi. Muidu teed osteldes justkui ettemaksu – kaupa veel pole, aga raha on kontol broneeritud,” selgitab Kübarsepp. Intresside ja teiste tasude puudumise tõttu on teenus tarbijale paindlik ja mugav.

Aastaga kahekordne tõus

2022. aastal oli Inbanki Indivy “maksa hiljem” teenuse keskmine ost 325 eurot, aasta varem aga 331 eurot, mis tähendab, et inimesed kasutavad makselahendust julgemalt ka väiksemate summade puhul.

Eestis 2020ndast aastast turul olev Indivy kahekordistas müügitulu aastatagusega võrreldes.

Sama trendi on näha ka Maksekeskuse andmetes, kes lisaks Indivyle vahendab traditsioonilist Liisi järelmaksu. Kui võrrelda selle aasta esimest paari kuud eelmise aasta algusega, on “osta kohe, maksa hiljem” tehingute osakaal kõigi tehingute hulgas enam kui kahekordistunud. Lisaks teadlikkuse kasvule mängib selles tõenäoliselt rolli kasvanud majanduslik ebakindlus.

Võimalus leida uusi kliente

Klientide vajadustele vastavate makselahenduste pakkumine on iga kaupmehe jaoks kahtlemata oluline. “Muutuvas majanduskliimas ja ostujõu vähenemisel tuleb sellele täiendavalt tähelepanu pöörata. “Osta kohe, maksa hiljem” makseviisid annavad kaupmehele lisavõimalused, kusjuures riskid puuduvad,” räägib Kullasepp. Nimelt saab kaupmees kogu ostusumma kohe kätte ega pea ootama osamaksete laekumist.

Peale juba mainitud eeliste loob “maksa hiljem” makseviis võimaluse tavapärasest suuremaks ostukorviks. See võib tõsta usaldusväärsust, sest klientidel on võimalus kaup kätte saada juba enne tasumist. Senine kogemus näitab, et toodete lihtne tagastusvõimalus edendab müüki, ilma, et klient sooviks tooteid tagastada. Kui aga klient siiski otsustab toote tagastada, on protsess sama lihtne nagu mis tahes muu makseviisi korral. Maksa hiljem makseviis ei too e-poele kaasa täiendavat koormust, kuid avab võimaluse leida uusi kliente.

Teenuse eest võlgu veel ei jääda

“Maksa hiljem” makseviisi kriitikud toovad välja, et see võib viia noored tarbijad võlgadesse, kui nad ei suuda osamaksetega toime tulla. See omakorda võib tuua kaasa täiendavaid kulutusi, sõltuvalt lepingu tingimustest. Siiski rõhutavad nii Kübarsepp kui ka Kullasepp, et Eestis ei ole see seni probleemiks kujunenud. Tarbijad peavad aga enne ostuotsuse langetamist, sealhulgas “maksa hiljem” teenuse puhul, hoolikalt läbi mõtlema oma võimalused.

Kübarsepp selgitab, et Indivy “maksa hiljem” makseviisi puhul ei ole summad kuigi suured, vahemikus 30–1500 eurot, seega on lühiajalises makseviivituses kliente üldiselt vähe ehk 0,5% kogu lepingute mahust. Ta rõhutab, et Inbanki eesmärk ei ole kasu lõigata maksehäiretest ega eskaleerida protsessi. “Soovime, et kõigist klientidest saaksid head püsikliendid, kes kasutavad teenust läbimõeldult ja vastutustundlikult.”

Postitus on refereering Geeniuse portaali Maksekeskuse blogis ilmunud artiklist.