Tehisintellekt – uus abimees veebikaubanduses
E-poe arendus on muutumas järjest mitmekülgsemaks, hõlmates üha enam ka tehisintellekti (AI) kasutuselevõttu. See ei ole enam pelgalt abivahend, vaid saamas oluliseks partneriks kaupmeestele, aidates sujuvalt optimeerida protsesse ja luua klientidele personaalset ostukogemust. Äripäeva Raadio saates „E-kaubanduse areng ja tulevik“ avasid neid arenguid saatejuht Kuldar Kullasepp Maksekeskusest, Net Groupi e-kaubanduse tootejuht Olari Tõnison ning Arvutitarga äriarenduse juht Tõnis Lind.
Kuula saadet siin:
Tehisintellekti rakendamise suunad
Olari Tõnisoni sõnul mängib tehisintellekt e-kaubanduses täna veel pigem väikest rolli. Samas pakub AI-ga integreerimine mitmeid võimalusi töö tõhustamiseks ja kiirendamiseks, näiteks tootekirjelduste automatiseerimisel või personaliseeritud tootesoovituste loomisel. „Tehisintellekti, näiteks ChatGPT, kasutamine võimaldab kaupmeestel rikastada tooteandmeid ja luua kvaliteetseid kirjeldusi paljudes keeltes, mis varem oleks nõudnud suurt meeskonda ja palju aega,“ selgitas ta.
Arvutitarga kogemus näitab, et suured keelemudelid, nagu ChatGPT, suudavad automatiseerida tõlkimist ja olla abiks andmete ühtlustamisel. Tõnis Lind tõi välja, et masintõlke kvaliteet on viimase kahe aasta jooksul oluliselt paranenud, eriti eesti keele osas. „Tänaseks saab juba värvinimede tõlkeid masinale usaldada, ilma, et inimene peaks neid üle kontrollima,“ märkis ta.
Isikupärastatud ostukogemus
Toote rikastamise kõrval on AI tulekuga oluliselt lihtsamaks muutunud personaliseerimine. AI suudab analüüsida ostjate käitumist ja luua selle põhjal kasutajapõhiseid profiile. Nii näiteks võib tuleviku e-pood pakkuda tehnoloogiateadlikule kliendile toote tehnilisi andmeid, samal ajal kui vähem kogenud kasutajale esitatakse infot lihtsustatud kujul. Selline lähenemine tõstab kliendirahulolu ja vähendab otsustusprotsessiga seotud keerukust.
Stuudiokülalised tõid välja, et keelemudeleid saab treenida andma tootesoovitusi palju loovamalt ja individuaalsemalt kui traditsioonilised süsteemid. Selle asemel, et siduda tooteid üldiste kategooriate kaudu, suudab keelemudel analüüsida iga toote konkreetseid omadusi – nii on võimalik pakkuda kliendile täpsemaid, tema vajadustele vastavaid soovitusi.
AI kättesaadavus väike ja keskmise suurusega ettevõtetele
Paljud väiksemad e-kauplejad pelgavad, et uued tehnoloogilised lahendused, nagu AI, on nende jaoks liiga kallid. Saatekülalised möönsid, et AI integreerimine ettevõtte süsteemidesse nõuab küllalt suurt investeeringut. Samas leiti, et lihtsam AI-kasutus võib väikefirma jaoks olla ka väga kulutõhus. „Kahe inimese meeskond saab AI-st võib-olla isegi rohkem kasu kui suured ettevõtted, sest neil pole piisavalt inimressurssi kõigi tööde jaoks,“ ütles Lind. AI-ga alustamiseks piisab ka ChatGPT tavakontost või Copilot assistendist igapäevaste ülesannete kiirendamiseks.
Uut tehnoloogiat saab kasutada nii heaks kui kurjaks
Tehnoloogia arengul on ka varjukülg. Nii räägiti saates ka sellest, et üha enam kasutatakse AI-d petturlike veebilehtede loomiseks. AI võimaldab luua väga realistlikke veebilehti ja pakkumisi, mis näivad legitiimsed, kuid osutuvad petuskeemideks. „Seetõttu on oluline, et kaupmehed ja tarbijad oleksid valvsad,“ hoiatas Lind.
Igapäevane abimees e-kaubanduses
Tõnison usub, et lähituleviku e-kaubanduses on AI-l suurim kasutuspotentsiaal loomuliku keelepõhise otsinguga (Natural Language Search). Inimene saab otsingukasti kirjutada vabas vormis ning tehisintellekt aitab selle põhjal leida talle poest sobiva toote. Lind tõi välja, et lähiaastatel tekib tõenäoliselt juba väga palju poode, kus tootekirjeldused, tootepildid ja -videod on loodud tehisintellekti abil.
Stuudios olnud leidsid, et e-kaubandus liigub kiiresti suunas, kus AI ei ole enam lihtsalt tööriist, vaid pigem igapäevane meedium kaupmehe ja kliendi vahelises suhtluses.