2017 Eesti e-kaubandus kahekordistus
Jaanuar on paras aeg teha mullusest statistikast kiired kokkuvõtted.
Võrreldes 2017 detsembrit aasta varasemaga saame tõdeda, et trendid Eesti e-kommertsi maksete turul pole pöördunud. Suurpangad Swedbank ja SEB kaotavad tasapisi oma turuosa. Luminor (Nordea) hoiab oma osakaalu veidi paremini paigal, aga LHV on samal ajal spurti jätkanud ja 2017. a. lõpuks Luminorist juba möödunud. LHV pangalink oli mullu kõige kiiremini kasvav makseviis Eesti e-kaubanduses.
Loomulikult on absoluutmahtudes Swedbank ja SEB endiselt LHV-st mitu korda suuremad, nii et ainult LHV pangalingile oma e-poodi üles ehitada pole põhjust. Aga selle kõrvale jätmine oleks viga, mis kaupmehe rahakotis tunda annab.
Kuna Maksekeskus ei vahenda online järelmaksu ja tarbijakrediidilahendusi (välja arvatud Liisi ID makse), siis nende täpset paiknemist topis ei oska me hinnata.
Aga kuidas on lugu kaardimaksetega? Kui vaatame suurt pilti, siis kaardimaksete osatähtsus Maksekeskuse statistikas on aastaga kasvanud. Ent minnes rohkem detaili, siis see paistab väljendavat eelkõige kaupmeeste ekspordivõimekuse kasvu, sest sõeludes välja üksnes Eesti päritolu pangakaardid jääb nende tehingute mahu kasv Eesti pangalinkide omale tublisti alla.
WordPress WooCommerce oli 2017. a. ülekaalukalt kõige levinum platvorm, mille peale e-poode loodi.
Kõige aktiivsem shoppamise aeg oli 2017 endiselt esmaspäeva hommikuti kell 10-12. Palju ei jäänud maha ka reede hommikuti 10-12. Ükski 2-tunnine ajavahemik nö tavapärasest töövälisest ajast neile aktiivsuse mõttes lähedale ei pääsenud.
Lõpetuseks küsimus, kui palju kasvas e-kaubandus tervikuna? Statistikaameti andmetel on turu kasv suurusjärgus 30-40% aastas. Paraku see hinnang põhineb ainult ettevõtetel, mille põhitegevusala on jaemüük posti või interneti teel. Nii jäävad näiteks arvestusest välja suured poeketid, kelle jaoks internetimüük on kõrvaltegevus, samuti mitmesuguste teenuste müüjad jne. Kui võrdleme Maksekeskuse statistikas nende kaupmeeste aastakäibe kasvu, kes olid aktiivsed juba 2016. a., siis kasvu mediaan on suurusjärgus 70-80% (sõltuvalt sellest, milliseid erandlikke juhtumeid välistada). Ent paljud väga edukad poed suutsid mitmekordistada oma müüke ja avaldasid turu kasvule ebaproportsionaalselt suurt mõju. Selle statistika põhjal julgeme väita, et Eesti e-kommerts kasvas 2017. a. üle 100%.
Edukat 2018. aastat!