Tagasi kõigi postituste juurde

E-poe kliendi teekond: millega peaks arvestama?

28.02.2024

Milline on e-poe kliendi teekond ning mida selle puhul silmas pidada? Sel teemal vestlesid Äripäeva raadio saates “E-kaubanduse areng ja tulevik” WOW Digitali turundusstrateeg Anni Parksepp ja saatejuht Kuldar Kullasepp.

Kliendi teekond infost ostuni ei ole täna enam lineaarne, räägib Parksepp. Pigem algab see tee kaosest, kuna info jõuab meieni väga erinevate kanalite kaudu ning ka läbi erinevate seadmete. Seetõttu peaksime eelkõige rääkima just erinevatest puutepunktidest kliendi teekonnal ning sellest, mida nende puhul tasub tähele panna.

Kuula täispikka saadet:

Kliendi teekonna 3 etappi

Parksepp toob kliendi teekonnal välja 3 erinevat etappi. Neist esimene hõlmab kõike seda, mis toimub enne, kui klient e-poe veebi jõuab: see on reklaam ja muu info, mille kaudu ettevõtet tundma õpitakse. Teise etapi moodustab kliendi e-poes veedetud aeg ehk see osa, mida kaupmees ise kõige rohkem mõjutada saab. Kolmas etapp on kliendisuhte hoidmine ja edasiarendamine.

Persoonad ja bränd

Selleks, et kliendid e-poe üldse üles leiaksid, tuleb määrata kliendi tüübid ehk persoonad, kellele reklaamid suunata, räägib Parksepp. Ta märgib, et populaarne on otsingureklaam – SEO ja Google Ads. Kuigi juurde on tulnud uusi populaarseid sotsiaalmeediakanaleid, toimib Eestis endiselt hästi ka reklaam Facebookis. Parksepp soovitab suurtel e‑poodidel rõhku panna brändile, väiksematel e‑poodidel aga keskenduda konkreetsete toodete reklaamile.

Kliendi teekonna jälgimiseks on mitmeid vahendeid. Mõned neist, nagu Google Analytics ja Hotjar, annavad ülevaate liiklusest ja mahust, kuid selle kõrval võiks kaaluda ka kvalitatiivseid meetodeid, näiteks kliendi intervjuusid, soovitab ta.

Lehe otsing ja struktuur

Lehe otsing ja struktuur mängivad olulist rolli e-poe kasutajasõbralikkuses. See algab juba õigete märksõnade leidmise ja määratlemisega, mida kliendid ettevõtte toodete leidmiseks tegelikkuses kasutavad, räägib Parksepp. Ka lehesisesed otsimootorid arenevad pidevalt, õppides sisestatud otsingutest.

Tema soovitus on hoolikalt läbi mõelda tootekategooriad ja kogu veebilehe struktuuripuu – teha see kasutajale võimalikult lihtsaks ning vältida liigset detailsust.

E-poe check-out

Rääkides sellest, mis on oluline e-poe check-out´i puhul, toob Parksepp välja, et kasutajasõbralik e-pood ei küsi kassas andmeid, mida tegelikult kliendile paki saatmiseks vaja ei ole. Kasutaja peaks siin hakkama saama minimaalse pingutusega. Check-outis tuleks pakkuda erinevaid makseviise, ostu sooritamist võib motiveerida hoopis näiteks võimalus kasutada maksa-hiljem lahendust.

Kliendi ootused

Igas teekonna etapis on eelkõige vaja mõelda sellele, mis on tähtis kliendi jaoks, rõhutab Parksepp. On näha, et üha enam püüavad kaupmehed ka vastata kliendi ootustele, milleks täna on kiire tarne, mitmekülgsed makselahendused ning võimalus suhelda reaalajas läbi chati.