Tagasi kõigi postituste juurde

Kuldsed reeglid – e-poe loomine ja arendamine kriisi ajal

26.02.2021

Aasta koroonakriisi, mis tähendab suuremaid või väiksemaid piiranguid meie liikumisele ja tegevusele, on andnud märkimisväärse tõuke e-kaubanduse arengule. Aasta on ka piisavalt pikk aeg, et sellele tagasi vaadates anda vaoshoitumaid kuid seda praktilisemaid soovitusi järgnevateks aastateks. E-poe loomine ja arendamine vajab oskust näha pikas perspektiivis olles samas valmis kiiresti reageerima.

Kogeme muutusi tarbimises ja nõudluses

Viimase aasta jooksul on enamikes sektorites olnud raskeid ja väga raskeid aegu. Palju on räägitud restoranidest, lennufirmadest ja reisikorraldajatest. Kuid lisaks neile otsivad kujunenud olukorras uusi võimalusi ka paljud teised. Veebipoodidele suunavad senisest rohkem tähelepanu kõik sektorid. E-poode tuleb aina juurde, pakutavate ja ostetavate toodete mitmekesisus suureneb. Kõik see tähendab, et veebiäri on üha konkurentsitihedam ja nõudluse muutusele tuleb reageerida väga kiiresti.

Reklaami hind digitaalses keskkonnas kallineb

Loogiline on seegi, et konkurentsi suurenedes peavad ettevõtted panema rohkem rõhku klientide tähelepanu püüdmisele. Suurendada tuleb nii reklaamikulutusi kui lihvida taktikaid. E-poed, kes pole varasemalt mõelnud professionaalse turundaja kaasamisse, võivad seda nüüd vajada. Seega tuleb olla valmis reklaami ja turundusse senisest rohkem raha ja energiat panustama.

Suurenenud konkurents innustab innovatsiooni

E-poodi arendades on kliendi mugavust silmas pidades üha rohkem võetud kasutusele näiteks juturoboteid, mis aitavad kiiresti vastata enamlevinud küsimustele asetamata seejuures koormust klienditeeninduse meeskonnale. Juturobotid on kindlasti kasvav trend, kuid soovitame neid kasutusele võttes olla kriitilised ja panna end ise kliendi kingadesse. Ootustele mittevastav juturobot võib klienti hoopis ärritada, sest nö päris inimesega ühenduse saamine võib näida põhjendamatult raske.

Samuti peavad edukad kaupmehed (taas) elustama e-posti turunduse suunates edastatavad sõnumid selgetele segmentidele. Ei ole mõtet saata inimestele pakkumisi ja muud sisu, mis neid ei puuduta. Küll aga on aga väga kasulik edastada sisu, mis klienti kõnetab ja edasistele tegevustele kutsub. Seega klientide ja nende ostude kohta andmete kogumine ja nende andmete analüüs on üha tähtsam püsiva kliendisuhte loomise kontekstis. 

Tehnoloogiast rääkides muutub üha Eestis ja teistes Balti riikides oluliseks sotsiaalmeedia platvormide e-kaubanduse funktsioonid – toodete tagimine ja poodide loomine sotsiaalmeedia platvormidel. Sinu kliendid ei ostle mitte ainult e-poes vaid üha rohkem soovitakse oste sooritada või pakkumiste kohta vähemalt infot saada seal, kus ka muidu aega veedetakse. 

Disainis on tähtis lihtsus

Kuna digitaalne keskkond muutub veelgi küllastunumaks, eelistavad inimesed minimalistlikku ja hõlpsasti mõistetavat disaini. Veebipoed peavad olema väga selgelt keskendunud kliendikogemusele – kõik peab olema kiiresti kättesaadav, filtreeritav ja täpselt kirjeldatud ning illustreeritud. Ajal, mil paljud meist ei kipu kaubanduskeskustesse ja butiikidesse eelistades oste sooritada turvaliselt kodus viibides, siis tuleb vaeva näha, et ekraani vahendusel anda tootest võimalikult tõene arusaam. 

Tarnevõimalused laienevad ja kulud vähenevad

Paindlikud tarnevalikud, madalamad kättetoimetamiskulud ja muud sarnased “magnetid” on põhjus, miks ostjad otsustavad osta ühe või teise müüja käest. Samuti suureneb rahvusvaheliste tarnete tähtsus.Veebipoed peavad veelgi rohkem hoolitsema tarnete üksikasjaliku teabe ja tähtaegade eest ning otsima lahendusi kaupade mugavaks, kiireks ja odavaks tagastamiseks. Tasuta tarne muutub elementaarseks ja kliendisõbralikud tagastuse võimalused aitavad luua konkurentsieelist.

E-poodide loomine lihtsustub

E-poodide loomine ei ole enam nii keeruline ja kulukas kui aastate eest. Kaupmees saab selle luua väga väikeste kuludega kasutades näiteks Shopify või Voogi platvorme. Seejuures ei pea kaasama isegi arenduspartnerit, sest poe disain saab tugineda olemasolevatel kujunduspõhjadel ning kogu funktsionaalsus on välja arendatud platvormi enda poolt.

Kui vajad aga erilahendusi või pakud poes suurt hulka erinevaid tooteid, siis võib olla kasulikum rajada pood populaarsele WooCommerce platvormile või kasutada tihti suurte poodide eelistatud Magentot. Nüüd võib aga tekkida vajadus kaasata arenduspartner.

E-poodide loomine ei ole enam nii keeruline ja kulukas kui aastate eest.

E-poe tehnilist lahendust valides ja kaaludes tasuks aga varakult veenduda, et sellele on mugavalt liidestatavad vajalikud makseviisid nagu pangalingid, kaardimaksed ja maksa hiljem lahendused. Eriti mugav on sama liidestusega hoolitsega ka selle eest, et klientide tehtud ostud on võimalik koheselt registreerida ka tarnefirmades ja trükkida aadressi kaardid. Nii ei pea end vaevama erinevate pluginate liidestamisega ja nende värskena hoidmisena. 

Suur hulk ostlejaid jätkab veebis ostlemist ka pärast piirangute kaotamist või olukorra normaliseerumist.

E-poe arendamisel tehtud tööd ei ole mitte ainult pingutus elamaks üle koroonakriisi vaid sel on pikaajaline mõju. Suur hulk kriisi ajal e-kaubandusega tuttavaks saanud tarbijaid jätkab e-ostlemist ka kriisi möödudes. Mugavus, aja- ja rahasääst ning valikuvõimalused toovad e-kaubanduse juurde üha rohkem inimesi. See aga tähendab, et veebipoodi disainedes tuleb arvestada ka klientidega, kes teevad e-ostlemises esimesi samme.

Suuremat tähelepanu tuleb pöörata klienditoele

Klienditeeninduse roll on e-poe edus määrava tähtsusega. Kaupmees võib esialgset tähelepanu saavutada ülisoodsate hindade või leidlike reklaamikampaaniatega, kuid pikas perspektiivis määrab e-poe edu klienditeenindus. Mida suuremat sihtgruppi kõnetad, seda mitmetahulisemad saavad olema klientide pöördumised. Kogenud ostjatel on ühed küsimused, alles esimesi samme tegevatel teised. Suured e-poed peavad päevas vastama sadadele üksikasjalikele küsimustele ja see nõuab hea klienditeeninduse meeskonna olemasolu. See on investeering, mis tasub ära.

Osa sellest on võimalik automatiseerida kasutades näiteks ülalmainitud juturoboteid, kuid need ei asenda siiski inimesest klienditeenindajat.

Kokkuvõteks

Käimasolev aasta muudab e-poe loomise senisest veelgi lihtsamaks ja odavamaks. Veebipoodidest ostmine muutub klientidele üha nauditavamaks, sest ettevõtjad peavad oma e-poode konkurentsis püsimaks just selles suunas arendama. Kui kriisita räägiks ehk põnevatest tehnoloogiatest nagu virtuaal- või liitreaalsus, siis tänases päris reaalsuses hindame eelkõige lihtsust, ligipääsetavust ja selgust.