Postitatud 02.09.2020

Eesti e-kaubanduses domineerivate pangalinkide kõrvale on tekkinud uus makselahendus makse algatamise teenuse näol. Kuigi seda terminit teenusepakkujad ei rõhuta püüdes ehk jätta muljet kui tavalisest netipanga maksest, siis kaupmeestel aga ka tarbijatel on siiski oluline kursis olla, millega tegemist ning kuidas erineb see kõrge usaldusväärsusega pangalingist.

Mis on makse algatamise teenus?

Kahe makseviisi võrdlemiseks on vaja teada, mida kumbki sisuliselt tähendab. E-poest ostu sooritamisel tasutakse ostusumma kliendi kontolt ja selles mõttes nagu suurt vahet ei oleks. Et aga tegemist on tehniliselt erineva toiminguga, mis avaldub ka kliendikogemuses, siis on kasulik mõista nende erinevust. Kaupmees peab aga kaaluma, kumba lahendust oma e-poes klientidele pakkuda.

Kui pangalingiga e-poes makset tehes teostab klient makse oma pangakontolt ise, siis makse algatuse teenust (inglise keeles payment initiation service ehk lühidalt PIS) kasutades annab ta selleks loa makseasutusele, näiteks Maksekeskusele, kes teostab makse kliendi poolt määratud kontolt. Luba saab anda konkreetsele tehingule ning seda tuleb teha iga ostu eest tasudes uuesti.

Oluline on mõista, et ilma kliendi antud loata ei saa tehinguid teha. Tehingu tegemise luba saab taotleda ainult vastavat litsentsi omav finantsasutus ja makseteenuse pakkuja. Näiteks e-pood ise ei saa küsida kliendilt luba tema kontol tehingut teha.

Pikem ostu vormistamine

Et makse algatuse teenust kasutades tuleb kliendil ostu vormistades anda mitmeid uusi nõusolekuid ning kinnitada neid Smart ID, mobiil ID või ID kaardiga, siis on ostu vormistamine võrreldes täna levinuima lahendusega mõnevõrra pikem. Kui pangalingiga on alates e-poes maksekanali valikust kuni e-poe keskkonda tagasi jõudmiseni olenevalt pangast neli või viis sammu, siis makse algatuse teenuse puhul võib samme olla kuni seitse.

Näiteks tuleb kliendil pärast oma eelistatud panga valimist eraldi veel valida konto, millelt tehingut teha lubatakse – valik tuleb teha isegi siis, kui tal on varasemalt valitud pangas ainult üks konto.

Ostu vormistamise lihtsus ja kiirus on aga igale e-poe pidajale ülimalt olulised. Iga täiendav samm, mida klient ostu vormistades läbima peab, ei pruugi olla mitte ainult tülikas, vaid potentsiaalselt ohuks, et klient otsustab tehingust hoopis loobuda.

Vaata kahe makseviisi tehingu kinnituse võrdlust juuresolevast videost:

Kumba siis eelistada – pangalink või makse algatuse teenus?

Makse algatamise teenusel on ka plusse, see on soodsam kui pangalink. Nii pannakse kaupmees dilemma ette – kas jätkata oma klientidele tuntud ja usaldusväärse makselahenduse pakkumist või asendada see täna veel vähe kasutatava ja seepärast ka mõneti võõrama makse algatuse teenusega? Arvestatavaks riskiks võib osutuda ka pikem makse vormistamine, mis halvemal juhul tähendab vähenevate tehingute arvu.

Maksekeskuse kliendid saavad valida, kas soovivad oma e-poes võtta vastu pangalingi makseid või kasutada makse algatuse teenust. Seejuures on võimalik neid kombineerida arvestades, et ühel pangal saab olla aktiivne kas pangalink või makse algatuse teenus aga mitte mõlemad korraga.

Hetkel toetavad makse algatuse teenust Swedbank, SEB ja LHV. Teiste pankade puhul pakume pangalinki.

Makse algatuse teenuse kasutuselevõtuks palume ühendust võtta Maksekeskuse klienditoega aadressil support@maksekeskus.ee.