Tagasi kõigi postituste juurde

Soome müües rõhu kasutusmugavusele

21.10.2020

Maksekeskuse korraldatud webinaril andsid Posti Grupi suurkliendihaldur Jukka Vasama ning Itella Estonia müügidirektor Sten Esna ülevaate Soome e-kaubanduse turust ning võimalustest Eesti kaupmeestele. Soome on oma 5,5 miljoni elanikuga Balti riikidega võrreldes suurema ostujõuga atraktiivne sihtturg, kus nutikalt tegutsedes on võimalik saavutada väga häid tulemusi. Kultuuriliselt on Soome Eestiga sarnasem kui näiteks Läti või Leedu. 

Kõige olulisem on kasutusmugavus

Post Grupi poolt läbiviidud uuringust selgus, et Soome e-ostlejad hindavad üle kõige e-poe kasutusmugavust ja lihtsust. Seda mainis uuringu järgi ligi pooled küsitletuist. Põhjanaabrite suurest ostujõust annab kinnitust see, et teiseks olulisimaks argumendiks olnud soodsaid hindu nimetas vaid 11% vastanuist. Sama suurele hulgale on oluline ka toodete lai valik ning asjaolu, et veebist ostes saab kokku hoida aega.

E-kaupmehe jaoks tähendab see, et e-pood peab olema väga mugavat ja võimalikult väheste klikkidega kasutatav, tooteinfo on täpne ja piisavas mahus ning ostu sooritamine kiire. Sealhulgas tuleb pakkuda enamlevinud maksevahendeid.

Domeen ja keel ei olegi nii tähtsad

Uuele turule sisenedes on enamike kaupmeeste jaoks suureks küsimuseks ka keele temaatika – kas e-pood peaks olema soome keeles või piisab näiteks inglise keelest? Kas klienditeenindus peaks olema kohalikus keeles või piisab siingi ingliskeelsest kasutajatoest. Ning kuna e-poe edu eelduseks on usaldusväärsus, siis arusaadavalt kaaluvad kaupmehed ka e-poe loomist .fi domeenile. 

Keele ja domeeni osas ei tohiks üle mõelda

Webinaril esinejad keele ja domeeni küsimust aga üle ei tähtsustaks. Enamik Soome elanikke räägib või mõistab inglise keelt, ning .fi domeenist olulisem on e-poe reaalne leitavus ja kasutusmugavus. E-pood peab olema leitav otsingumootorites ning sotsiaalmeedias. Poodi jõudnud klient peab saama mugavalt orienteeruda ning tooted, nende kohta käiva info ning tarne tingimused kiiresti leidma.

Üle ei tasu mõelda ka tarne kiiruse osas. Kuigi Eestist on võimalik toode toimetada Soome ostjani 2-3 päevaga, siis olulisem on antud lubadustest kinni pidada. Kui reaalselt läheb toote väljastamise ja transpordile näiteks viis või kuus päeva, siis seda peab ka kommunikeerima. Soome klient hindab ausust ja läbipaistvust.

Kampaaniad on väga tähtsad

Sarnaselt Eestile on Soomes üha tähtsamad ka suured kampaaniad. Populaarseimaks on seejuures Black Friday ehk must reede – sel ajal teevad oste üle 36% ostlejatest. Kolmandik ostab ka jõuluperioodil ning pea sama palju suvistel kampaaniatel. Huvitaval kombel on aga näiteks emadepäev, isadepäev või Valentini päev kaunis väheaktiivsed kasvavate müükide kontekstis. 

Soomes tegutsedes peab seega kindlasti arvestama, et kampaania perioodidel on võimalik müüke kasvatada, neid eirates mängid aga trumbid kätte konkurentidele.

Pakiautomaatide osakaal kasvab kiiresti

Sarnaselt Eestile on ka Soomes eelistatuim viis netiostude kättesaamiseks pakiautomaadid. Kui meil eelistab seda erinevatel andmetel 70-80% ostjatest, siis Soomes on see täna veel 43%, kuid see number kasvab kiiresti. Näiteks aasta tagasi oli sama näitaja ligi 10% madalam. Ligi veerand ostjatest eelistab kaupa saada kätte postkontorist.

Arvestades Soomes suurima turuosaga kandefirma Posti arendustegevusi võib kindel olla, et pakiautomaatide populaarsus jätkab kiiret kasvu ka lähiaastail.

Nagu Eestiski – pakitautomaadid ja pangalingid

Seega peab e-poes pakkuma tarnet Soome pakiautomaatidesse. Maksekeskuse kliendid saavad pakiautomaatide nimekirja oma e-poodi Maksekeskuse kaudu, samuti saab ostud automaatselt Itella SmartPost süsteemi registreerida, mis Posti Grupi tütarettevõttena need kiiresti ka kohale toimetab.

Enimkasutatud makseviis on pangalingid

Nii nagu Eestis on ka Soomes enamlevinud makseviisiks e-poes pangalink. Kindlasti peaks aga pakkuma ka kaardiga tasumise võimalust, sest nende kasutajate hulk on võrreldes Eestiga oljuliselt suurem.

Kui Eestis jagavad kolm-neli suuremat panka enamuse turust, siis Soomes on seis palju kirjum ja suuremaid panku on kümne ringis. Kõikidega eraldi liidestusi teha on muidugi tülikas ja ajakulukas mistõttu Maksekeskuse kliendid saavad ühe liidestusega pakkuda oma e-poes maksete vastuvõtmist kümnest Soome pangast.

Võimalus, millest tasub haarata

Nagu öeldud on Soome võrreldes Balti riikidega oluliselt suurema ostujõuga turg. See peaks olema ahvatlev igale kaupmehele, kes soovib oma tegevust laiendada. Põhjanaabrite juurde minnes tuleks mõista, et tarbijakäitumine on veidi erinev Eestist ja seda peaks kindlasti e-poe strateegiat ja taktikaid kujundades arvestama.

Täpsemalt saad vaadata webinarist

Oktoobri keskel toimunud webinari e-äri arendamisest Soome on võimalik vaadata järgi endale sobival ajal. Webinaril tutvustati ka värsket Soome e-kaubanduse trendide uuringu tulemusi ning arutleti sealsete võimaluste üle. Webinari saad vaadata endale sobival ajal, vajalik registreerimine.