Tagasi kõigi postituste juurde

Z-põlvkond on tulnud e-äri muutma. Kuidas võita nende südamed ja olla roheline?

13.09.2023

Kui 2023. aastal antaks välja e-äri õpik, siis üks seal leiduvatest nõuannetest oleks: „Sa pead võitma Z-põlvkonna südame.“

See on investeering nii olevikku kui tulevikku. Just nemad, kes sündinud 1997-2012, on põlvkond, kelle jaoks e-poodlemine on igati loomulik ja esimene eelistus. Arvuti ja nutiseade on osa nende vereringest nagu ka sinu ettevõttel.

See tähendab muidugi, et sinu e-pood peab olema igas mõttes tipptasemel ja mugav kasutada. Ent veelgi olulisem, et pood ja kõik sellega seonduv oleks võimalikult keskkonnasõbralik. Zuumerite süda on roheline ning selle võitmiseks pead ka Sina seda teemat väga tõsiselt võtma.

Mida selleks teha? Kuidas nendeni jõuda – või vähemalt mitte nendega tülli minna?

Z-põlvkond on väga keskkonnateadlik, ta eelistab jätkusuutlikke kaupu ja teenuseid ning brände, kes jagavad samu väärtusi. Erinevalt eelmisest, Y-põlvkonnast, on Z-põlvkond üles kasvanud keset kriise – finantskriisi ja koroonapandeemiat. Nii hindavad nad eelkäijatest rohkem raha ja mõtlevad ka sellele, millele see täpselt kulub. Võrreldes varasema põlvkonnaga ei ole nad ka nii altid laene võtma. Kriiside tulemusena õppis Z-põlvkond vähem tegema, vähem kulutama ja vähem raiskama.

Huvitaval kombel andiski koroonapandeemia rohetarbmisele võimenduse, seda aga juhib Z-põlvkond, märgib Forbes (Gen Z Is Emerging As The Sustainability Generation). Zuumerid teevad sageli teadlikke ostuotsuseid, kus lähtuvad keskkonnaprobleemidest, tulevikust ja sellest, kui rohelisena nad toodet tajuvad.

See tähendab, et alati ei võida odavam toode või teenus. Enamik Z-põlvkonna ostjaid eelistab jätkusuutlikke kaubamärke ning on nõus keskkonnasõbralikele toodete eest maksma 10 protsenti rohkem, selgub First Insighti uuringust (The State of Consumer Spending: Gen Z Shoppers Demand Sustainable Retail). Selle kohaselt teevad Z-põlvkonna esindajad oma ostuotsuseid kõige tõenäolisemalt isiklike, ühiskondlike ning keskkonnaalaste väärtuste põhjal. Nende jaoks pole niivõrd olulised asjad kui kogemus.

Peab tõdema, et rohelise tarbimisega kaasneb ka teatav roheärevus, süütunne, mis paneb ostma keskkonnasäästlikke tooteid. Ja keda see teema vähem muretsema paneb, siis piisab sellestki, et roheline olla on moes. Seega, kui sa ei ole roheline, ei ole sind zuumerite jaoks olemaski. Rohelust ei pea ka kartma – muuhulgas annab see võimaluse müüa kvaliteetsemat kaupa.

Tõsi, Z-põlvkond on hetkel veel kooliõpilased ja tudengid ehk mitte kõige rikkamad kliendid, kuid lähemate aastate jooksul see muutub. Nad on e-kaupmeestele potentsiaalselt ülisuur turg, sest erinevalt eelkäijatest on nendele e-pood see pärispood, ostukoht number üks. Ja kui sind pole e-äris, siis pole Sind Z-ajastul olemaski. Nii et tulevikuks tasub valmistuda juba täna.

Nõuanded kaupmehele: viis asja, mida arvestada Z-põlvkonnale müües

1) Ole oma tegevustes jätkusuutlik ja räägi sellest. E-kauplejad ja turundajad, peavad paratamatult mõistma zuumerite väärtusi ning seda, kui tähtis on nende jaoks keskkonnasäästlikkus. Vaid nii saab kasvava tarbijarühmaga tõhusalt suhelda. Sea oma kaubamärgi juures esikohale jätkusuutlikkus ning teavita oma jõupingutustest, läbipaistvalt.

Too välja konkreetsed sammud: keskkonnasäästlik või taaskasutatav pakend, vähem kilekotte jne. (Seda tuleb nagunii teha, sest alates 2024. aastast peavad ettevõtted majandusaasta aruandes esitama kestlikkuse kohta senisest põhjalikumat infot.)

2) E-pood peab olema ülimugav kasutada. Z-põlvkond ei pea enam oluliseks seda, et neil tekib kauba ostmisel müüjaga näost-näkku side. Neile on digimaailm loomulik ning nad kasutavad ära kõik selle pakutavad võimalused. See, et ostmine käib kiiresti ja ladusalt, on nende jaoks harjumuspärane.

3) Sa ei pea piirduma rohepesuga. Pea iga ettevõte püüab end täna näidata keskkonnasõbralikuna. Ent kui paistab läbi, et firma on seda vaid sõnades, mõjub see võltsina, ja võib zuumeritele mõjuda vastupidi, ettvõtte mainet kahjustavalt. Z-põlvkonnale on oluline autentsus ja läbipaistvus.

4) Ole nähtav sotsiaalmeedias. Zuumerid on üles kasvanud sotsiaalmeedia ajastul, nad on ise sisuloojad ning jälgivad teiste sisu. Mõjuisikute maailmas on eeskujude jäljendamine omandanud uued mõõtmed. Kajasta oma rohelisi tegevusi just sotsiaalmeedias – seal, kus on Z-põlvkond.

5) Arenda interaktiivset ja isikupärastatud kogemust. Z-põlvkond ootab e-poelt rohkem kui lihtsalt toodete müümist. Nad soovivad kogeda interaktiivseid ja isikupärastatud ostuelamusi. Seetõttu investeeri kindlasti veebilehe funktsionaalsusse, mis võimaldab klientidele näidata tooteid vastavalt nende eelistustele ja ostukäitumisele.

Z-põlvkond hindab eelkõige autentseid, kiireid ja isikupäraseid ostuelamusi. Seega, et meelitada neid oma e-poodi ja hoida nende kliendilojaalsust, pead pidevalt kohandama ja täiustama oma veebipoes pakutavaid kogemusi.