Kevadel rabas kogu maailma koroonakriis, mistõttu suleti kauplused ja teenindusasutused. E-kaubanduse mahud mitmekordistusid ja seni e-ärist eemal olnud kaupmehed püüdsid kibekiirelt leida võimalusi müügitegevuse jätkamiseks.
Suvel leevendust andnud viiruse pidurdunud levik on aga sügisel pööranud taas kasvule. Kevad andis õppetunnid, millest nüüd saame juhinduda. Kuigi loodetavasti ei seisa sügisel-talvel ees massilisi piiranguid, siis e-kaupmehed peavad olema valmis mahtude kasvamiseks.
Kiireim viis e-poe rajamiseks – pilveteenused
Esmalt aga – kaupmeestel, kes siiani veebimüügiga ei tegele, on viimane aeg e-pood avada. Küsimus ei ole ainult koroonakriisis, vaid tarbijate muutuvates harjumustes tervikuna. Kõige kiirem viis e-poe avamiseks on kasutada pilveplatvormi, nagu Voog, Shoproller või Shopify. E-poe saab rajatud paari päevaga ja müügitegevus võib jätkuda. Kohalikud makseviisid saab samuti paari päevaga aktiveeritud. Kui on huvi uurida ka teisi platvorme e-poe rajamiseks, siis näpunäiteid leiab Maksekeskuse blogis avaldatud ülevaatlikust artiklist.
Kindlasti ei tohi unustada oma klientide informeerimist võimalusest osta kaupu e-poest. Füüsilises poes saab vastava info paigutada näiteks lettidele või poe sulgemise korral ka sissepääsu juurde. Teavituseks sobivad väga hästi ka e-post ja sotsiaalmeedia.
Müügimahtude kasvades suureneb klienditeenindusse pöörduvate inimeste arv
Koormus klienditeenindusele kasvab
Müügimahtude kasvades suureneb paratamatult klienditeenindusse pöörduvate inimeste hulk ja selleks tuleb end valmis seada. Vastasel juhul võivad klientide esitatud küsimused saada vastuse liiga hilja, halval juhul jääb klient oma küsimusega hoopis üksi. Eestis on aga üle mitme tuhande e-poe, mistõttu on tarbijal väga lihtne minna ostu sooritama konkurendi juurde. Samuti peab hoolitsema, et klienditeenindajatel on väga täpne ülevaade toodete saadavuse ja tarnete kohta, sest kriisisituatsioonis on täpsus väga oluline.
Tarnetingimustest operatiivne ülevaade
Ostetud kauba operatiivne tarnimine kliendile on e-poe peamine nurgakivi. Kevadel tajusime kõik tarnefirmade kasvanud mahtude tõttu pikenenud tarneaegu. Soovitame kaupmeestel oma tarnepartneritega olla aktiivses kontaktis omamaks täpsemat ülevaadet tarnefirmade koormusest ja tarneaegadest. See info peaks operatiivselt jõudma ka e-poodi, et tellijad saaks sellega arvestada. Klientidel on oluliselt lihtsam arvestada pikenenud tarneajaga kui saada kaup kätte oodatust hiljem. Ausus ja läbipaistvus on usaldusväärse ja eduka e-poe lahutamatu osa.
Võimalda maksta osadena
Kriisiajal tekib tarbijatel vajadus oma väljaminekuid paremini planeerida, mistõttu teatud ostude puhul soovitakse kasutada tasumiseks järelmaksu või muid maksa-hiljem-lahendusi. Kaupmehed peavad selleks valmis olema olles vastavad liidestused teinud. Osta kohe, maksa hiljem-makseviisid muutuvad aktuaalseks eelkõige üle 200-euroste ostude puhul, seda eriti rõivaste ja vabaajakaupade, samuti lastekaupade, mööbli, aga ka elektroonika puhul. Tuues e-poes võimalikult selgelt ja varakult esile võimaluse ostude eest osade kaupa tasuda aktiveerib kaupmees kliente, kes ostes kahtlevad.
Tehnilised uuendused jäta aasta algusesse
November ja detsember on e-kaubanduses kiired ajad ka ilma kriisita. E-smaspäev ja Black Friday ning neile järgnev jõulumüük ei ole hea aeg e-poes suurte arenduste tegemiseks. Hoolitse, et e-pood on tehniliselt töökorras ja sisaldab müüdava kohta täpset infot, kuid kõik mitte-kriitilised uuendused jäta jaanuarisse. Tavaliselt on esimesed kuud aasta lõpuga võrreldes oluliselt rahulikumad ja muudatuste elluviimiseks sobivamad.
Artikkel ilmus algselt Ärilehes.