Kuidas valida alustavale ettevõttele e-poe platvormi?
Kas oled üks neist, kes unistab oma e-poest? Kui jah, siis see artikkel aitab sul läbi mõelda, kuidas oma äriga alustada ning milline on sobivaim platvorm sinu e-poele.
Platvormide võimaluste kohta leiab infot erinevatest blogidest, artiklitest ja interneti kogukondade vestlustest. Kindlasti saab häid soovitusi ka e-kaubanduse kogemusega sõpradelt-tuttavatelt. Siin artiklis aga oleme kokku võtnud argumendid, mis aitavad ühe või teise lahenduse kasuks otsustada. Soovi korral saab internetiavarustest detailsemat infot juurde otsida.
Enne platvormide vahel valima hakkamist tasub endale ja oma äripartneritele esitada mõned küsimused.
Esiteks. Palju on müüdavaid tooteid või teenuseid ja kuidas see võib (lähi)tulevikus muutuda. Erinevad platvormid on loodud erinevaid vajadusi silmas pidades ning väikestele e-äridele mõeldud platvorm võib saada takistuseks kiire kasvu korral. Samas võib suurtele loodud lahendus väiksema jaoks olla liiga kulukas ja keeruline.
Teiseks. Kas kasutad arendajat või teed kõike ise? Ise tehes tuleb leida universaalsed ja suhteliselt lihtsad lahendused, et kogu tööpäev ei läheks tehniliste küsimuste lahendamiseks. Arendajate abil saab aga luua spetsiifilisemaid vajadusi arvestavad erilahendused.
Kolmandaks. Kaardista samm-sammult kõik veebipoega seotud tegevused, sealhulgas tellimuste- ja laohaldus, logistika ning tagastused. Oma e-äri visiooni omades mõistad ka, kas vajad spetsiifilisi lahendusi, mis võivad tuleneda näiteks müüdavatest toodetest või väga selgest kasutaja kogemuse ootusest. Näiteks juhul, kui müüd rõivakaupu, on tagastused ärimudeli tavapärane osa.
Neljandaks. Tee kindlaks, milliseid makseviise ja tarnelahendusi platvorm toetab. Maksemeetodid ja pakkide kohaletoimetamise viisid võivad riigiti olla väga erinevad, kuid niisamuti on erinevad platvormide mugandamise- ja arendusvõimalused ning need tasub endale varakult selgeks teha. Maksekeskuse ametliku mooduli kaudu saad lisaks maksetele ka Omniva, Itella SmartPOST ja DPD liidestuse – rohkem infot leiad siit.
Viiendaks. Igal juhul tekib olukordi, kus vajad nõu ja abi. Kui teed oma e-poodi üksi või väikese, tehniliselt väheste kogemustega meeskonnaga, siis on sul küsimuste korral vaja pöörduda otse platvormi poole. Seega oleks vaja eelnevalt teada, kui lihtne on oma küsimustele vastuseid saada. Kui ehitad e-poodi arendaja abil, siis hoolitse, et sa ei kaotaks temaga sidet ja saaksid vajadusel abi ka siis, kui e-poe müük käimas.
Üldise soovitusena võiks öelda, et alustav väike-ettevõte võib leida sobivama lahenduse pilvepõhiste e-poe platvormide seast nagu Shopify, Voog või Shoproller. Pilvepõhise platvormiga on lihtsam alustada ning see sobib ka neile, kel puuduvad e-poe ülesseadmisega varasemad kogemused või programmeerimisoskused.
Kui aga ambitsioonid on suuremad ning abiks arenduspartner, saab valikut laiendada.
Allpool anname ülevaate populaarsematest e-poe platvormidest ning juhiseid, mida ühe või teise platvormi puhul silmas pidada.
Shopify
Shopify on üleilmselt väga populaarne pilveplatvorm ning selle kasutajate arv liigub tõusutrendis ka siinmail. Teenust müüakse SaaS (software as a service) lahendusena. See tähendab, et Shopify hoolitseb tarkvara ning veebipoe ülalhoidmise ja turvalisuse eest, e-poe pidaja aga maksab igakuist teenustasu.
Pilvelahenduse kasutamisel jäävad e-poe pidajal ära serveritega seotud haldustööd. Veebipoe käivitamiseks ei ole vaja eri tehnilisi teadmisi ning poe püstipanemisega peaks hakkama saama iga vilunud arvutikasutaja.
Tänu suurele kasutajate hulgale sisaldab Shopify rakenduste pood (app store) tuhandeid teenuseid, mille abil oma e-poe funktsionaalsusi laiendada ja nähtavust tõsta. Näiteks saab oma e-poe integreerida Amazoni, eBay´ või Facebook´iga, et alustada müüki ka nendes kanalites. Rakendusi leidub ka näiteks toodete hankimise, tarnimise, laoseisude, klienditeeninduse ja raamatupidamise tarbeks.
Maksekeskuse värske Shopify liidestus hoolitseb, et Sinu e-poes saaks tasuda pangamaksetega, kaartidega, samuti kasutada maksa hiljem võimalusi. Samuti on Maksekeskus arendanud tarnete mooduli, mis suhtleb otse pakiautomaadi operaatoritega registreerimaks saadetised vähese vaevaga. Loe siit Maksekeskuse ja Shopify liidestuse kohta.
Shopify soodsaima paketi hind on 29 dollarit kuus, kuid arvestama peab igalt e-poe ostult makstava tehingutasuga (2,9%+30 senti).
Shopify on skaleeruv platvorm ehk äri kasvamisel on võimalik e-poe võimekust suurendada. Eraldi on olemas ShopifyPlus pakett, mis ongi mõeldud suurte tehinguarvudega kasvavatele äridele.
Voog
Voog sobib eelkõige väikepoodidele pakkudes mugavat kasutajaliidest ning võimaldades e-poega alustada vaid mõne minutiga.
Maksekeskus ja Voog on loonud ka ühispaketi, mille puhul ettevõtete teenuse kasutamine on kaupmehele soodsaim. Loe sellest lähemalt siit.
Pilvepõhiste lahenduste pluss on lihtsus. Miinus aga vähene skaleeruvus ning asjaolu, et võrreldes suuremate platvormidega nagu WooCommerce ja Shopify, on lisafunktsioonide ja integratsioonide arv üsna piiratud. Seetõttu on näiteks rahvusvahelist e-poodi Voo peale rajada keerulisem kui mõnele suurele platvormile.
Küll on aga Voo plussiks kohalik klienditugi – sarnaselt Maksekeskusele on Voog Eesti ettevõte.
WooCommerce
WooCommerce on maailmas enim kasutatav e-poe platvorm. Ja nii ka Eestis. Kuid mis teeb WooCommerce´i nii populaarseks?
Esmane põhjus on see, et nende tarkvara on väga universaalne ja suurte laiendusvõimalustega. Nii sisuhaldustarkvara WordPress kui ka selle e-kaubanduse plugin WooCommerce on avatud lähtekoodiga, mis tähendab, et algset koodi saab tasuta alla laadida, levitada ja muuta. E-poe loomiseks ei ole vaja enamat, kui tarkvara alla laadida ja hankida veebimajutaja.
Teiseks annab WooCommerce väga palju võimalusi e-poe väljanägemise kujundamiseks. Saadaval on tuhanded kujundusmallid ja pluginad, mis võimaldavad kujundada e-poe näo just selliseks nagu soovid. Tänu seosele WordPressiga on saadaval ka väga head SEO-tööriistad veebipoe nähtavuse suurendamiseks.
WooCommerce on paindlik platvorm, mis sobib nii väikestele kui väga suurtele ettevõtetele. Kui äri ajapikku kasvab, saad kerge vaevaga võtta kasutusele rohkem funktsionaalsuseid. WordPressi kataloogis sisaldub ligi 60 000 pluginat, mille hulgas on nii tasulisi kui tasuta lahendusi. Vaata edasi Maksekeskuse WooCommerce plugina kohta.
WooCommerce’i kasutamise korral paigutatakse e-pood virtuaalsesse serverisse, seega peab arvestama veebimajutuse eest makstavate teenustasudega.
Võrreldes pilvepõhiste platvormidega nõuab e-poe seadistamine WooCommerce´il ka pisut rohkem tehnilisi teadmisi, mistõttu tuleb olla valmis õppima või arendajat palkama.
Magento
Suuremate projektide puhul soovitame platvormiks Magentot. See on saadaval kahe erineva lahendusena: tasuta avatud lähtekoodiga platvorm ning tasuline suurettevõtete versioon Adobe Commerce.
Magento toetab kümneid tuhandeid tellimusi tunnis ning sobib seega ka kõige suurematele veebikaubamajadele. Soovitame seda eelkõige e-poodidele, mis tegutsevad mitmel turul, sisaldavad tuhandeid tooteid või on mitmekeelsed.
Magentol on mugav kasutajaliides ning mobiilisõbralikud disainid. See on paindlik ja skaleeruv platvorm, mis võimaldab väga palju erinevaid kohandusi ning keerulisi arendustöid.
Samas peab arvestama, et sellel platvormil on e-poe seadistamine tehniliselt keeruline ning nõuab IT-meeskonna olemasolu või arendusteenuse sisseostmist. Teisisõnu, Magento e-pood nõuab suhteliselt suurt esmainvesteeringut.
Magentol on olemas sujuvad liidestused kõigi suurte teenusepakkujatega nagu näiteks MailChimp ja Google Shopping, või veebiäridega nagu Amazon ja eBay. Saadaval on tuhanded erinevad laiendused ja pluginad, sealhulgas head SEO-tööriistad, mis võimaldavad e-poel otsingumootorites hästi esile tulla. Loe siit Maksekeskuse ja Magento liidestuse kohta.
PrestaShop
Eestis on poode rajatud ka PrestaShop platvormile, mis on samuti tasuta ja avatud lähtekoodiga. Oma olemuselt on see platvorm sarnaseim WooCommerce´iga, kuid jääb võimaluste poolest viimasele siiski alla. Maksekeskus on arendanud mooduli, mis võimaldab platvormil makseid vastu võtta ning integratsiooni Omniva ning Itella Smartpost pakiautomaatidega.
Uut poodi rajades on oluline eelistada populaarseid lahendusi, sest nagu varasemalt öeldud – neil on äri laiendamiseks rohkem võimalusi ning olemas heal tasemel kasutajatugi.
Kokkuvõte – milline platvorm on ikkagi “see õige”?
E-poe platvormid on täna paljuski sarnased, pakuvad sarnaseid funktsioone ning võimaldavad e-äriga lihtsalt alustada. Et platvormi osas õiget valikut teha, hinda oma tänaseid võimalusi ja vajadusi ning seda, millisena näed oma äri aasta ja viie pärast. Kui soovid teha väikest e-poodi oma käsitöö müümiseks, sobib hästi mõni pilveplatvorm, näiteks kodumaised Voog ja Shoproller.
Juhul kui kavatsed hakata müüma kaupu või teenuseid, millele näed turul kasvavat nõudlust, tasub otsustada paindliku lahenduse kasuks nagu WooCommerce. Vali kohe Magento või Adobe Commerce, kui alustad suurelt või näed toodetele suurt kasvavat nõudlust.
Kui valid koheselt õige e-poe platvormi, väldid olukorda, kus avastad hiljem, et see platvorm sulle päriselt ei sobi või et maksad liiga suuri kuumakseid või tehingutasusid.