Tagasi kõigi postituste juurde

Kuidas valida e-poe platvormi alustavale ettevõttele?

04.06.2025

Kas oled üks neist, kes unistab oma e-poest? Kui jah, siis see artikkel aitab sul läbi mõelda, kuidas oma äriga alustada ning milline on sobivaim platvorm sinu e-poele.

Veebis leidub palju artikleid ja kogukondlikke arutelusid, kus erinevaid lahendusi arutatakse. Sageli jagavad väärtuslikke nõuandeid ka sõbrad, kellel e-kaubanduse kogemus juba olemas. Meie eesmärk siin artiklis on aga tuua välja olulisemad argumendid, mis aitavad sul erinevate platvormide vahel valikut langetada.

Enne platvormide vahel valima hakkamist tasub endale ja oma äripartneritele esitada mõned küsimused.

Esiteks. Palju on müüdavaid tooteid või teenuseid ja kuidas see võib (lähi)tulevikus muutuda. Erinevad platvormid on loodud erinevaid vajadusi silmas pidades ning väikestele e-äridele mõeldud platvorm võib saada takistuseks kiire kasvu korral. Samas võib suurtele loodud lahendus väiksema jaoks olla liiga kulukas ja keeruline.

Teiseks. Kas kasutad arendajat või teed kõike ise? Ise tehes tuleb leida universaalsed ja suhteliselt lihtsad lahendused, et kogu tööpäev ei läheks tehniliste küsimuste lahendamiseks. Arendajate abiga saab aga luua spetsiifilisemaid vajadusi arvestavad erilahendused.

Kolmandaks. Kaardista samm-sammult kõik veebipoega seotud tegevused, sealhulgas tellimuste- ja laohaldus, logistika ning tagastused. Oma e-äri visiooni omades mõistad ka, kas vajad spetsiifilisi lahendusi, mis võivad tuleneda näiteks müüdavatest toodetest või väga selgest kasutaja kogemuse ootusest. Näiteks juhul, kui müüd rõivakaupu, on tagastused ärimudeli tavapärane osa.

Neljandaks. Tee kindlaks, milliseid makseviise ja tarnelahendusi platvorm toetab. Maksemeetodid ja pakkide kohaletoimetamise viisid võivad riigiti olla väga erinevad, kuid niisamuti on erinevad platvormide kohandamis- ja arendusvõimalused ning need tasub endale varakult selgeks teha. Maksekeskuse ametliku mooduli kaudu saad lisaks maksetele ka Omniva, SmartPosti ja DPD liidestuse – rohkem infot leiad siit.

Viiendaks. Igal juhul tekib olukordi, kus vajad nõu ja abi. Kui teed oma e-poodi üksi või väikese, tehniliselt väheste kogemustega meeskonnaga, siis on sul küsimuste korral vaja pöörduda otse platvormi poole. Seega oleks vaja eelnevalt teada, kui lihtne on oma küsimustele vastuseid saada. Kui ehitad e-poodi arendaja abil, siis hoolitse, et sa ei kaotaks temaga sidet ja saaksid vajadusel abi ka siis, kui e-poe müük käimas.

Üldise soovitusena võib öelda, et alustav väikeettevõte leiab sobiva lahenduse pilvepõhiste e-poe platvormide seast, nagu Shopify või Wix. Nendega on lihtne alustada ning need sobivad hästi ka neile, kellel puudub varasem kogemus e-poe loomisel või programmeerimisoskused.

Kui aga ambitsioonid on suuremad ning abiks arenduspartner, saab valikut laiendada.

Allpool anname ülevaate populaarsematest e-poe platvormidest ning juhiseid, mida ühe või teise platvormi puhul silmas pidada.

Shopify

Shopify on populaarseim pilvepõhine e-poe platvorm maailmas ning viimastel aastatel on selle kasutus hüppeliselt kasvanud ka kogu Baltikumis. Kui veel mõni aasta tagasi jäi Shopify kasutus regioonis selgelt WooCommerce´ile alla, siis tänaseks on see platvorm, millele on ehitatud kõige rohkem Maksekeskuse kaupmeeste e-poode.

Tegu on SaaS-lahendusega (Software as a Service), mis tähendab, et Shopify haldab ise nii tarkvara, poe toimimist kui ka turvalisust. Kaupmehe rolliks jääb e-poe sisu ja tegevuse korraldamine ning igakuise teenustasu maksmine.

Pilvelahenduse kasutamisel jäävad e-poe pidajal ära serveritega seotud haldustööd. Veebipoe käivitamiseks ei ole vaja eri tehnilisi teadmisi ning poe püsti panemisega peaks hakkama saama iga vilunud arvutikasutaja.

Tänu suurele kasutajate hulgale sisaldab Shopify rakenduste pood (app store) tuhandeid teenuseid, mille abil oma e-poe funktsionaalsusi laiendada ja nähtavust tõsta. Näiteks saab oma e-poe integreerida Amazoni, eBay´ või Metaga, et alustada müüki ka nendes kanalites. Rakendusi leidub ka näiteks toodete hankimise, tarnimise, laohalduse, klienditeeninduse ja raamatupidamise tarbeks.

Maksekeskuse Shopify liidestus hoolitseb, et e-poes saaks tasuda pangamaksega, kaartidega ning kasutada maksa-hiljem-võimalusi. Samuti oleme arendanud tarnemooduli, mis suhtleb tarnefirmadega võimaldamaks registreerida saadetised vähese vaevaga.

Shopify kuutasu algab 24 dollarist kuus, kuid võib olenevalt vajadustest ulatuda ka üle 2300 dollari kuus. Lisaks kuutasule tuleb arvestada müügi pealt makstavate tehingutasudega.

WooCommerce

Nagu eelnevalt öeldud, Shopify kõrval on üks populaarsemaid e-kaubanduse platvorme WooCommerce – kuid nende lähenemine on üsna erinev.

WooCommerce on serveripõhine ja isemajutatav lahendus, mis töötab WordPressi sisuhaldustarkvara lisamoodulina. See tähendab, et e-poe loomiseks tuleb ise valida sobiv veebimajutaja ning seadistada kõik komponendid käsitsi. See võib tunduda keerulisem, kuid pakub samas väga suurt paindlikkust.

Mis muudab WooCommerce´i nii populaarseks? Esmane põhjus on see, et nende tarkvara on väga universaalne ja suurte laiendusvõimalustega. Tarkvara on avatud lähtekoodiga, mis tähendab, et algset koodi saab tasuta alla laadida, levitada ja muuta. E-poe loomiseks ei ole vaja enamat, kui tarkvara alla laadida ja hankida veebimajutaja.

Teiseks annab WooCommerce väga palju võimalusi e-poe väljanägemise kujundamiseks. Saadaval on tuhanded kujundusmallid ja pluginad, mis võimaldavad kujundada e-poe näo just selliseks nagu soovid. Tänu seosele WordPressiga on saadaval ka väga head SEO-tööriistad veebipoe nähtavuse suurendamiseks.

WooCommerce on paindlik platvorm, mis sobib nii väikestele kui väga suurtele ettevõtetele. Kui äri ajapikku kasvab, saad kerge vaevaga võtta kasutusele rohkem funktsionaalsust WooCommerce Marketplace’i enam kui 1000 tasuta ja tasulise laienduse seast. Rohkem infot Maksekeskuse WooCommerce plugina kohta leiad siit.

WooCommerce’i kasutamise korral paigutatakse e-pood virtuaalsesse serverisse, seega peab arvestama veebimajutuse eest makstavate teenustasudega.

Võrreldes pilvepõhiste platvormidega nõuab e-poe seadistamine WooCommerce´il ka pisut rohkem tehnilisi teadmisi, mistõttu tuleb olla valmis õppima või arendajat palkama.

Voog

Pilvepõhine Voog on ideaalne valik alustavale e-kauplejale, kes hindab lihtsust ja kiiret alustamise võimalust. Valmis kujundusmallid ja loogiline ülesehitus võimaldavad veebipoe käivitada vaid mõne minutiga – ka neil, kellel puudub varasem tehniline kogemus.

Voog eristub kohaliku lähenemise ja eestikeelse klienditoega – nagu Maksekeskuski, on see platvorm loodud ja arendatud Eestis. Kahe ettevõtte koostöös on valminud ühispakett, mis võimaldab kasutada mõlema teenuseid soodsamalt ja mugavamalt.

Puudustena võib välja tuua platvormi piiratud skaleeritavuse ning väiksema valiku integratsioone, eriti võrreldes selliste suuremate lahendustega nagu WooCommerce või Shopify.

WIX

Kui Voo tugevus on kohalik lähenemine ja lihtsus, siis neile, kes soovivad rohkem disainivõimalusi ja rahvusvahelist haaret, võib sobida WIX – samuti üks populaarsemaid pilvepõhiseid veebiplatvorme.

WIXi suurim eelis on kasutajamugavus. Selle intuitiivne „lohistamisredaktor“ (drag & drop) võimaldab kiiresti luua professionaalse välimusega veebilehti ja e-poode – ka neil, kellel puudub varasem tehniline kogemus. E-poe funktsionaalsustega paketi kuutasu algab 29 eurost kuus.

Tänu Maksekeskuse integratsioonile on Wix leidmas üha rohkem kasutajaid Balti riikides. Meie liidestus toob WIXi poodidesse kõik olulised makse- ja tarneviisid. Maksekeskuse kaudu on võimalik saata tellimusi kõigisse populaarsetesse pakiautomaatidesse – Omniva, SmartPosti, DPD, Venipak ja Unisend.

Magento

Suuremate projektide puhul soovitame platvormiks Magentot. See on saadaval kahe erineva lahendusena: tasuta avatud lähtekoodiga tarkvara ning tasuline suurettevõtete versioon Adobe Commerce.

Magento toetab kümneid tuhandeid tellimusi tunnis ning sobib seega ka kõige suurematele veebikaubamajadele. Soovitame seda e-poodidele, mis tegutsevad mitmel turul, sisaldavad tuhandeid tooteid või on mitmekeelsed.

Magentol on mugav kasutajaliides ning mobiilisõbralikud disainid. See on paindlik ja skaleeruv platvorm, mis võimaldab väga palju erinevaid kohandusi ning keerulisi arendustöid.

Samas peab arvestama, et e-poe seadistamine sellel platvormil on tehniliselt keeruline ning nõuab IT-meeskonna olemasolu või arendusteenuse sisseostmist. Teisisõnu, Magento e-pood nõuab suhteliselt suurt esmainvesteeringut.

Magento Marketplace’is on saadaval lai valik laiendusi, mis võimaldavad e-poe ühendada erinevate sotsiaalmeediakanalite ning kaubamajadega nagu Amazon ja eBay. Kokku on tuhandeid pluginaid ja lisamooduleid – sealhulgas võimekad SEO-tööriistad, mis aitavad veebipoel otsingutulemustes paremini silma paista. Loe siit Maksekeskuse ja Magento liidestuse kohta.

PrestaShop ja OpenCart

Ehkki vähem, on Eestis e-poode rajatud ka PrestaShopi ja OpenCarti platvormidele. Mõlemad on avatud lähtekoodiga ning isemajutatavad lahendused, mis olemuselt sarnanevad WooCommerce’ile, kuid jäävad funktsionaalsuse ja laienduste valiku poolest siiski viimasele alla.

Maksekeskus on ka nende platvormide jaoks loonud spetsiaalsed valmismoodulid, mis võimaldavad mugavalt vastu võtta makseid ning saata pakke Omniva, DPD ja SmartPosti pakiautomaatidesse.

Uut poodi rajades on oluline eelistada populaarseid lahendusi, sest nagu varasemalt öeldud – neil on äri laiendamiseks rohkem võimalusi ning olemas heal tasemel kasutajatugi.

Kokkuvõte – milline platvorm on ikkagi “see õige”?

E-poe platvormid on täna paljuski sarnased, pakuvad sarnaseid funktsioone ning võimaldavad e-äriga lihtsalt alustada. Et platvormi osas õiget valikut teha, hinda oma tänaseid võimalusi ja vajadusi ning seda, millisena näed oma äri aasta ja viie pärast. Kui soovid teha väikest e-poodi oma toodete müümiseks, sobib hästi mõni pilveplatvorm, näiteks Shopify või Voog.

Juhul kui kavatsed hakata müüma kaupu või teenuseid, millele näed turul kasvavat nõudlust, tasub otsustada paindliku lahenduse kasuks nagu WooCommerce. Vali kohe Magento või Shopify Plus pakett, kui alustad suurelt või näed toodetele suurt kasvavat nõudlust.

Kui valida koheselt õige e-poe platvormi, väldid olukorda, kus avastad hiljem, et see platvorm sulle päriselt ei sobi või et maksad liiga suuri kuumakseid või tehingutasusid.