Milliseid maksevõimalusi oma e-poes pakkuda?
Makseviiside rohkus võib valiku teha keeruliseks – pangalink, kaardimaksed, järelmaks. Millised on klientidele olulised ja millised mitte? Toome sellesse valikusse selguse.
Eesti inimese valik – pangalink
Maksekeskusega liitunud tuhandete e-poodide tehinguid analüüsides on näha, et Eesti e-poodides tehtavate ostude eest eelistavad kliendid ülisuures enamuses tasuda pangalingiga. Enda panga logo loodab tarbija leida iga kohaliku e-poe kassalehelt ja on väga pettunud, kui seda seal mingil põhjusel ei ole.
Harjumuste tugevust näitab seegi, et kuigi enamusel meist on rahakotis internetimakseid lubav deebet- või krediitkaart ja välismaistes poodides kasutame neid julgelt, siis kohalike kaupmeeste juures eelistame ka kaardimakse võimaluse juures pigem vana head pangalinki.
Kaardimaksed eelkõige välismaistele klientidele
Kui soovid oma e-poega kaupa välismaale müüa (ja miks sa ei peaks seda soovima), siis tuleb sihtturu maksemeetodite levik endale selgeks teha – ja see võib olla väga erinev meie omadest. Näiteks Läti e-poodleja võib eelistada maksta arve alusel – ta sooritab ostu, ootab oma e-posti arvet, misjärel tasub arve netipangas või pangakontoris. Leedus on populaarne aga ka kauba eest sularahas kullerile tasumine.
Krediitkaarte kasutavad aktiivselt kaugemate maade kliendid. Seega, mida rahvusvahelisemat äri soovid ajada, seda olulisemaks muutub kaardimaksete vastuvõtmine. Siin asi õnneks lihtne – Visa ja MasterCardist piisab, need kaks domineerivad globaalset turgu.
Järelmaks ja krediit kallima kauba eest tasumiseks
Üle paarisaja euro suuruste kaupade puhul muutub oluliseks järelmaksu pakkumine ehk koostööd tuleb teha krediidiasutustega. Ostu vormistamisel järelmaksu valides suunatakse klient krediidiandja lehele, kus esitab elektroonilise taotluse ja mõne minutiga saab ka vastuse. Positiivse vastuse korral saab kaupmees kogu summa korraga, klient maksab aga krediidiasutusele vastavalt kokkulepitud tingimustele. Näiteks mööblit või elektroonikat müüvad kauplused peavad järelmaksu kindlasti pakkuma, sest vastasel juhul riskivad teatud tarbijasegmendi kaotusega. Kaupmehel tasub tähele panna, et erinevad järelmaksu ja krediidilahendused panevad ka kaupmehele endale erineval määral lisakoormust. Mitmete lahenduste puhul eeldatakse, et lepingud on kolmepoolsed ja kaupmees peab ka ise paberimajanduses osalema. Teised, sh Maksekeskuse liidestuse kaudu saadaolevad, kaupmehele ühtegi lisaülesannet ei sea võrreldes pangalingi vastuvõtmisega.
Digitaalsed rahakotid ja äpid
Vaikselt koguvad populaarsust ka digitaalsed rahakotid, fintech ettevõtete teenused ja äpid. Täna võib kaupmees veel lubada endale nende puudumist, kuid tõenäoliselt pikas perspektiivis pääsu pole.
Üks selline, millest Eestis üha rohkem räägitakse, on Apple Pay. Sisuliselt on tegemist digitaalse rahakotiga, kuhu saab lisada Apple’i poolt heakskiidetud pankade ja makseasutuste väljastatud kaarte. Võib kindel olla, et tulevikus lisanduvad sinna ka siin tegutsevate traditsiooniliste pankade kaardid.
Kahe tehnoloogiahiiu kõrval on Eestis mobiiltelefoniga makseid võimaldava äpi loonud Telia, kelle mTasku samuti aktiivsemalt kasvama on hakanud.
Kuidas neid kõiki saada?
Nüüdseks on ilmekalt näha, et vähegi tõsisemalt e-poodi arendades tuleb arvestada suure hulga erinevate maksemeetodite pakkumisega. Selle lahendamiseks on sisuliselt kolm viisi.
Üks võimalus on teha kõik lepingud ja liidestused iga osapoolega iseseisvalt. Sel moel saad ise otsustada, kellega koostööd teed. Arusaadavalt võtab see palju aega ja energiat, toob kulusid ja tähendab, et lõpuks võib iga partneriga olla erinevad tingimused, mille haldamine omakorda väljakutse.
Teine võimalus on alustada koostööd makselahenduste pakkujaga. Nii saab ühe lepingu ja liidestusega kõiki enamlevinud maksemeetodeid, ning olenevalt teenusepakkuajast ka lihtsama ja ühetaolisema hinnastuse. Ühe partneri kasutamine tähendab ka seda, et ülevaade kõigist tehingutest on ühes kohas, maksemeetodist sõltumata. Samuti ei pea kaupmees muretsema, kas ja millal uusi maksemeetodeid lisada – kõik see toimub automaatselt, arendustööde eest hoolitseme meie.
Kolmas võimalus on kahte eelnevat kombineerida – sõlmida osa lepinguid otse, osa võtta aga paketina makselahenduse pakkujalt. See valik võib olla asjakohane, kui mahud on väga suured või äri ja sihtturud spetsiifilisemad. Samas peab arvestama, et raamatupidamise ja e-poe haldaja jaoks võib tulemusena pilt üsna kirjuks minna, sest näiteks erinevate tehingute tagastused ja konto väljavõtted tuleb võtta erinevatest süsteemidest ega jälgi ühte standardit.
Ära unusta ka, et paratamatult tuleb sul teha tagastusi ehk kanda klientidele tagastatud kauba eest raha tagasi. Kui oled pangalingid ühe kaupa liitnud, siis sisuliselt tuleb tagastuskanded igast pangast eraldi. See võib suurte mahtude korral tülikaks muutuda.
Seega makselahendust valides ei saa ülesandesse kuidagi kergekäeliselt suhtuda. Alustava ärina on kasulik võimalikult täpselt püüda ennustada müügimahte, võimalusel sihtriikide kaupa ning seejärel kaaluda erinevate lahenduste plusse ja miinuseid.