Postitatud 04.03.2020

Makselahendused, kus kauba eest tasutakse osadena pikema aja jookul, ei ole midagi uut. Järelmaks ja krediitkaart on ilmselt kõigile tuttavad ja paljud meist on neid ka kasutanud. Lääne-Euroopas ja Põhja-Ameerikas üha suuremaid laineid löövad nn. maksa hiljem lahendused on aga uuem lähenemine. Tavaliselt ei too need tarbijatele kaasa lisakulusid intresside ja tasude näol ning kauba eest tasumine toimub alles peale kauba kättesaamist. Selle makseviisi populaarsuse kasvu veavad e-kaubanduses üha aktiivsem segment – noored.

Hiljuti SEB Eesti poolt läbiviidud uuringust selgub, et e-ostlemine on 18-25 aastaste noorte seas 2017ndast aastast alates kasvanud enam kui kuus korda. Möödunud aastal tegid Eesti noored 1,2 miljonit e-ostu kogusummas 20,5 miljonit eurot. Noortest teeb veebipoodides regulaarselt oste iga kolmas ning rohkem kui pooled on kinnitanud, et eelistavad e-ostelda kord paari nädala jooksul.

Kohalikel e-poodidel on noorte sihtrühmaga aga vaja teha tõsist tööd. Uuringust selgus, et tervelt 85% noorte tehtud ostudest tehakse välismaistes e-poodides. Potentsiaal on ilmne.

SEB läbiviidud uuring ei puudutanud maksa hiljem lahenduste kasutamist või ootusi nendele, kuid kõrvutades uuringust selgunud noorte tarbijate osakaalu kasvu maksa hiljem lahenduste ülemaailmsete trendidega võib teha teatavaid järeldusi.

Oluliselt muutunud arusaamad asjade omamisest

18-25 aastased kuuluvad nn Z generatsiooni, mida üleilmne juhtimiskonsultatsiooniettevõte McKinsey & Company iseloomustab muuhulgas järgmiselt:

  • mobiilsed noored, kellel on mitu reaalsust
  • nad ei defineeri end ainult ühte moodi
  • nende jaoks on väga oluline suhtlus ja digitaalsed võrgustikud
  • tulenevalt neile kätte saadavast infost ollakse otsuseid tehes pragmaatilised ja arvestatakse paljusid nüansse

Üks olulisemaid Z generatsiooniga seotud suunamuutusi on seotud asjade omamisega. Trendide pärast tunnevad juba muret autotootjad (sest noored ei taha autosid omada) kui ka kinnisvaraarendajad (noored ei taha maju ja kortereid omada). Nimetatud põlvkonna jaoks on omamisest olulisem võimalus asju kasutada. See on fundamentaalne muutus, millel on potentsiaalselt väga kaugeleulatuvad tagajärjed.

SEB uuringus väljaöelduga oleks siin justkui vastuolu? On ju noored üha aktiivsemalt (e-)ostlev seltskond ehk nad omavad asju? Kui vaadata e-ostlemisega oodatud ostukogemust lähemalt ja siin mängivad oma rolli maksa hiljem lahendused.

Muuhulgas Inglismaa turul tegutsevad Klarna, ClearPay ja LayBuy kasvatasid möödunud aastal klientide hulka 3,3 miljoni inimese võrra, oluline osa neist noored.

Finantsettevõtte Worldpay uuring toob välja, et maksemeetodi kasutamine kasvab aastas ca 39% ning aastaks 2023 on tänased mahud kahekordistunud.

Kuigi sel kasvul on palju erinevaid põhjuseid, siis Z-generatsiooni tundes võib väita, et noorte jaoks on maksa hiljem lahendused atraktiivsed muuhulgas seepärast, et kauba saab osta kohe, kuid maksma peab alles hiljem. Teisisõnu võimaldab makseviisi kasutamine kaubaga tutvuda ja selle vajalikkuses veenduda enne kui maksma hakatakse. Eesti kontekstis seadusest tulenev 14-päevane tagastusõigus ainult innustab makseviisi kasuks otsustama. Kalkuleeriv noor hindab ka seda, et erinevalt traditsioonilisest järelmaksust või krediitkaardi kasutamisest ei kaasne ka tihti kahekohaliseks ulatuvaid intressiprotsente.

Vähemtähtis pole ka sujuv kasutajakogemus. Nii Eestis kui maailmas pakutavad populaarsed maksa hiljem lahendused on ostu vormistamise ja makseviisi kasutuselevõtu disaininud väga kiireks ja mugavaks. Muuhulgas võimaldavad seda traditsioonilisest krediiditootest erinevad nõuded.

Nõuab vastutustundlikku käitumist

Kuigi maksa hiljem lahendused ei ole tehniliselt krediiditooted, siis nende kasutamine eeldab tarbijatelt siiski teenuse tingimuste täielikku mõistmist. Sealhulgas tuleb mõista, mis juhtub osamaksetega hilinemise korral.  Osade kaupa maksmine ei ole lahendus üle jõu käivate kaupade ostmiseks. Küll aga võimaldab see oma rahaasju planeerides jaotada kulutusi pikemale perioodile intresse ja lisatasusid maksmata. Samuti saab klient veenduda ostetud kauba vajalikkuses enne, kui maksma peab hakkama. Z-generatsiooni jaoks võib see olla äärmiselt oluline argument ostu sooritamiseks. Kui kliendil e-kauplust külastades veendumus selle võimalikkuses puudub võib ta jätta ostu sootuks sooritamata. Noorte ostjate hulga kasvades riskib kaupmees aga olulise saamata jäänud tuluga.

Kaupmehele mugav nagu iga teine makseviis

Maksekeskus pakub kaupmeestele kolme maksa hiljem lahendust – Inbank Slice, Liisi ID järelmaks ja Finora krediidiliin. Esimene neist on nn osta kohe, maksa hiljem kontekstis innovaatiliseim makseviis, sest on intressi ja teenustasuvaba ning esimene makse toimub alles 30 päeva pärast ostu vormistamist. Liisi ID on Eesti tuntumaid ja edukamaid järelmaksubrände, Finora krediidiliin aga üks uusimaid krediidiliini lahendusi. Täpsemalt saab igaühe kohta lugeda meie maksa hiljem tootelehelt.

Kaupmehe jaoks on kõigi kolme kasutamine sama mugav kui näiteks pangalinkide pakkumine oma e-poes. Raha müüdud kauba eest laekub kohe ilma viivitusega ning ka tagastuste tegemine on sama lihtne. Maksa hiljem makseviiside pakkumine ei loo e-poodidele seega täiendavat koormust, küll aga võib avada ukse uutele klientidele.

 

Uuri Maksekeskuse maksa hiljem lahenduste kohta täpsemalt