Korduma Kippuvad Küsimused

API JA LIIDESTAMINE

Kuidas liidestada Shoprolleri platvormile Maksekeskuse moodulit?

Kaupmehe iseteenindusest aadressil https://merchant.maksekeskus.ee leiate API võtme ja Poe ID, mis tuleks seadistada ShopRolleri Halduris vastavalt juhendile.

Kust leida Shop ID, API secret key ja API publishable key?

Liidestamiseks vajalikud Shop ID, API secret key ja API publishable key leiad API seadete alt kaupmehe iseteenindusest aadressil merchant.maksekeskus.ee

API seaded iseteenindusportaalis.

Kust leida API seaded iseteenindusportaalis

Kust saab e-poodi makseviiside logod?

Maksekeskuse logod leiad siit: https://maksekeskus.ee/logo/

Maksekanalite logod leiad aadressil https://static.maksekeskus.ee/img/channel/lnd/{channel_name}.png ,
(nt: swedbank = https://static.maksekeskus.ee/img/channel/lnd/swedbank.png jne).
Maksekanalite nimed (alfabeetiliselt):
aktia, alandsbanken, citadele, danske, handelsbanken, krediidipank, lhv, liisi_ee, maestro, mastercard, nordea, omasaastopankki, pocopay, pohjola, poppankki, saastopankki, seb, spankki, swedbank, tapiola, visa.

Kas Maksekeskust saab kasutada Shopify.com platvormil?

Kahjuks ei ole endiselt võimalik shopify.com platvormil Maksekeskuse kaudu makseid vastu võtta.
Oleme pikalt proovinud sellele leida lahendust, kuid näib, et shopify.com jaoks ei ole meie turg piisavalt prioriteetne.

Siin on võimalus meelt avadada ja paluda shopify.com liidestamist Maksekeskusega:  Post your gateway requests here

Konto väljavõtte xml fail

Maksekeskuse konto väljavõtte .xml fail on ligilähedana ISO 20022 camt.053 formaadile.

Kirjeldame siin juurde natuke spetsiifikat:

Kontoliikumise kirje seos e-poes toimunud tehinguga on atribuudis EndToEndId,
näiteks: <EndToEndId>15178</EndToEndId>

Konto liikumise suuna (kontole juurde või maha) kirjeldab atribuut <CdtDbtInd>
näiteks <CdtDbtInd>DBIT</CdtDbtInd> või <CdtDbtInd>CRDT</CdtDbtInd>

Konto liikumise tüüp on atribuudis ‘Ustrd’
nt: <Ustrd>INCOME</Ustrd>

Võimalikud liikumise tüübid:

  • INCOME – laekumine
  • REFUND – raha tagastamine kliendile (ostjale)
  • TRX_FEE – Maksekeskuse teenustasu (% summast)
  • TRX_FEE_FIX – Maksekeskuse teenustasu (fikseeritud tasu)
  • TRX_FEE_MIN – Maksekeskuse teenustasu (fikseeritud tasu)
  • SERVICE_FEE_PLUGIN – kuutasu MakeCommerce integratsioonimooduli kasutamisel
  • SERVICE_FEE_LOGISTICS – kuutasu transpordifirmadega integratsiooniteenuste kasutamisel (MakeCommerce moodulites)
  • SHIPMENT_DELIVERY_FEE – Maksekeskuse vahendusel saadetud pakkide transpordi tasu
  • VAT – Maksekeskuse teenustasuga seotud käibemaks
  • VAT_CORRECTION – kuu teenustasude käibemaksu ümardusvea korrektsioon (arvutatakse kuu lõpus)

ISETEENINDUS

Kuidas lisada kaupmehe iseteeninduses kasutajaid?

Kaupmehe iseteeninduses on võimalik lisada uusi kasutajaid Seaded -> Kasutajad alt.

Kasutaja õigused sõltuvad talle määratud rollist:

  • Administraator”  – saab omakorda juurde lisada uusi kasutajaid ja muuta e-poe seadeid, samuti teha tagastusi ja eksportida andmeid.
  • Kasutaja (info & tagastused)”  – on võimalik teha tagastusi, andmeid vaadata ja alla laadida. Poe seadeid ei näe ega saa muuta
  • Kasutaja (ainult info)” – saab ainult andmeid vaadata ja alla laadida. Tagastusi teha ei saa. Poe seadeid ei näe ega saa muuta.

 

tegevus Administraator Kasutaja
(info & tagastused)
Kasutaja
(ainult info)
kasutajate haldus
poe seaded
tehingute info
tagastuste tegemine

LEPINGU MUUTMINE

Mida teha, kui muutub e-poe domeeniaadress, kuid juriidiline isik jääb samaks?

Domeeninime muutmisest tuleks meile teada anda kirjutades support@maksekeskus.ee. Seejärel võtame Teiega ühendust ning sõlmime lepingu lisa.

Kui lähete http pealt üle https protokollile, siis sellest Maksekeskus teavitada ei ole vaja.

Mida teha, kui soovin oma e-poe üle anda teisele juriidilisele isikule?

Juhul, kui hetkel e-poodi haldav juriidiline isik ei soovi enam Maksekeskuse teenuseid kasutada, on tegemist traditsioonilise lepingu lõpetamisega. Kõigepealt tuleks saata meile digiallkirjastatud lepingu lõpetamise avaldus, kus on märgitud, mis kuupäevast soovitatakse leping lõpetada. Seejärel peaks uus e-poe haldaja sõlmima meiega lepingu, alustades liitumisavalduse täitmisest.

Kui e-poe loovutaval juriidilisel isikul on mitu e-poodi ning isik soovib meie teenuseid edasi kasutada, siis tuleks võtta ühendust meie klienditoega aadressil support@maksekeskus.ee

Mida teha, kui soovin sama juriidilise isiku alla lisada veel e-poode?

Kui olete juba meie teenuse kasutaja ning juriidiline isik ei muutu, siis iga järgneva e-poe lisamiseks palume soovist kirjutada aadressile support@maksekeskus.ee
NB! Enne lepingu lisa sõlmimist peaks uuel e-poel olema täidetud liitumistingimused.

LIITUMISTINGIMUSED

Kas veebipood peab kasutama https-i (SSL sertifikaat)?

See ei ole tingimata kohustuslik, kuna makse sooritamiseks suunatakse klient Maksekeskuse makseväravasse, mis kasutab turvalist ühendust. Samas teie poe usaldusväärsuse ja äri turvalisuse huvides, soovitame teil siiski turvalist ühendust kasutada.

MAKSEVIISID & HINNAKIRI

Kui kaua võtab aega makseviiside aktiveerimine?

Tüüpiliselt kulub aega:

  • Eesti ja Soome pangalinkide aktiveerimiseks kuni 2 tööpäeva
  • Läti ja Leedu pangalinkide aktiveerimiseks kuni 4 tööpäeva
  • Kaardimaksete aktiveerimiseks kuni 2 nädalat

 

Kust ma näen oma poele rakendatud hinnakirja?

Hinnakirja näete iseteeninduse menüüst Arveldamine (Billing)

Kui tegemist on kokkuleppelise hinnakirjaga, siis on see fikseeritud ka Maksekeskuse lepingu lisas.

Kuidas arvestatakse tehingutasu 2.5% + 0.3 EUR?

Tehingutasu arvestatakse igale tehingule eraldi. Tehingutasud arvestatakse tehingusummast maha (mitte ei liideta maksmise hetkel summale juurde)

Näiteks kui e-poest sooritatakse ost summas 50 eurot, siis Maksekeskus arvestab tehingutasu: 0.3 eur + 2.5%*50 eur = 1.55 eur. Tehingutasult arvestatakse lisaks ka käibemaks 20%*1.55 eur = 0.31 eur.

Seega ostja tasus oma kontolt või kaardilt 50 eurot ja kaupmehele makstakse välja 50 – 1.55 – 0.31 = 48.14 eurot.

Kuidas toimub kuutasude arvestus?

Maksekeskuse kontolt võidakse arvestada kahte sorti kuutasu: konto kuutasu ja lisateenuste kuutasu.

Standardhinnakirjas on kuutasuta kohalike pangalinkide kasutamine, näiteks kui Eesti e-pood kasutab ainult Eesti pangalinke. Kui kaupmees soovib aktiveerida ka kaardimaksed või välismaised pangalingid, rakendub talle konto kuutasu 10 eurot (+ käibemaks 20%). Kuutasu arvestatakse sõltumata sellest, kas konkreetsel kuul on antud makseviisi vahendusel makseid vastu võetud või mitte. Kui kaupmees soovib lisada mitu erinevat makseviisi (näiteks nii Läti kui ka Soome pangalingid), piirdub kuutasu ikkagi 10 euroga.

Lisateenuste kuutasu on kasutuspõhine. Kui e-pood kasutab MakeCommerce mooduleid maksete vastuvõtmiseks, arvestatakse kuutasu 10 eurot. Kui kasutatakse ka mooduli logistika (tarneinfo) funktsioone, lisandub kuutasule veel 5 eurot. Kui antud kuul mooduleid ei kasutatud, siis kuutasu ei arvestata. Testkeskkonna tehingutega kuutasu ei kaasne.

Kõik kuutasud arvestatakse kaupmehe kontolt maha kuu viimasel päeval. Kui teenust hakati kasutama käesoleva kuu jooksul, arvestatakse kuutasu ikkagi kogusummas.

Kliendil on vaja teha lisamakse e-poele. Kuidas seda teha?

Kui kliendil on vaja teha e-poele lisamakse, näiteks lisapostikulu tasumiseks või kauba ümber vahetamiseks, on võimalik talle saata Makselink.

Makselingi saab moodustada Kaupmehe iseteeninduses menüüst “Makselink”. Lihtsalt sisestage soovitud summa (komakoha eraldajaks on punkt ehk “.”) ning Teile arusaadav kaupmehe viide (näiteks Tellimus 123 lisamakse) ning moodustubki link.

Antud link tuleb kopeerida ja see kliendile saata. Kui klient sellele klõpsab, avaneb maksevärav, kus ta saab valida sobiva makseviisi ja ostu eest tasuda. Sellest maksest moodustub ka süsteemi tehing.

Miks tehingu toimumise kohta ei tulnud e-mailile teavitust?

Kontrollige, kas olete teavituste e-maili korrektselt seadistanud Iseteeninduse menüüst Seaded > Üldised seaded (Settings > General settings).

Kontrollige oma e-mailiprogrammi rämpsposti kausta – mõned mailirakendused kipuvad automaatsed e-maile väga agaralt soovimatuteks lahterdama.

RAAMATUPIDAJALE

Kuidas saab tehingute ülevaate Maksekeskusest?

Tehingute ja väljamaksete ülevaate saate Maksekeskuse iseteeninduskeskkonnast. Kui teil ei ole ligipääsu, pöörduge oma ettevõttes konto peakasutaja poole, kes saab selle teha.

Iseteeninduses tuleb täpsemaks tehingute ülevaateks valida “Tehingud”/”Transactions”. Seal kuvatakse kõik tehingud, mis on tehtud. Tehinguid on võimalik ka sorteerida, näiteks kuu ajavahemiku jaoks tuleb klikkida kuupäeva lahtril ja valida sobiv vahemik.

Kui soovite ülevaadet e-poe tehingute teenustasudest, tuleks liikuda vaatesse “Konto väljavõte”/”Account statement”. Seal kuvatakse kõik tehingud ja maha läinud teenustasud, sh nii teenustasu, käibemaks kui ka igalt tehingult ette nähtud tehingutasu.

Kui soovite tehingute ülevaadet arvutisse laadida, tuleb valida “Salvesta/Export” ning faili tüübiks XLS ja Teie arvutisse laetakse alla tehingute raport. Konto väljavõtte XLS raportisse on lisatud juurde ka debit/credit kirjed ning saldod peale igat kontoliikumist. See on raamatupidajale kindlasti abiks.

NB! Kõige mõistlikum on raamatupidamises kajastada Maksekeskuse konto ühena pangakontodest, kus toimuvad erinevad liikumised täpselt samamoodi nagu tavalisel pangakontol. Väljamaksed võib sel juhul vaadelda kui kandeid ühelt kontolt teisele sarnaselt sellega kui teil oleks püsikorraldus, mis kogumiskontolt kannab regulaarselt raha kulukontole. See teeb raamatupidamise tunduvalt lihtsamaks.

Kuidas saab Maksekeskuse kuu teenustasude arve?

Teenustasude arve koos käibemaksuga saab alla laadida kaupmehe iseteenindusest. Selleks logige sisse ja liikuge vaatesse “Arveldamine/Billing”. Eelmise kuu arve on iseteenindusest kättesaadav uue kuu ca 7. päevaks.

Arved on võimalik tellida ka oma e-mailile. Selleks sisestage soovitud aadress lahtrisse “Arve email” menüüs Seaded > Üldseaded.

NB! Arvel näidatud teenustasud ja käibemaks on Maksekeskuses juba jooksvalt teie kontolt maha arvestanud, seega arve summat üle kandma ei pea. Arve on ainult raamatupidamisele infoks ja alusdokumendiks.

Kuidas ja mille eest võetakse tehingutasusid

Igalt Maksekeskuse kontole laekunud summalt võetakse automaatselt maha Maksekeskuse teenustasu ja käibemaks vastavalt hinnapaketile.

Näide: kaupmehele kehtib teenustasu 2.5% + 0.30 EUR tehingult.

E-poe klient ostab 10-eurose toote ning raha laekub Maksekeskuse kontole. Maksekeskus arvestab summalt maha teenustasu 2.5% ehk 0.25 EUR + 0.30 EUR + käibemaks 20% = 0.66 EUR ning kannab ülejäänud summa (9.34 EUR) kaupmehe pangakontole.

Konto väljavõtte xml fail

Maksekeskuse konto väljavõtte .xml fail on ligilähedana ISO 20022 camt.053 formaadile.

Kirjeldame siin juurde natuke spetsiifikat:

Kontoliikumise kirje seos e-poes toimunud tehinguga on atribuudis EndToEndId,
näiteks: <EndToEndId>15178</EndToEndId>

Konto liikumise suuna (kontole juurde või maha) kirjeldab atribuut <CdtDbtInd>
näiteks <CdtDbtInd>DBIT</CdtDbtInd> või <CdtDbtInd>CRDT</CdtDbtInd>

Konto liikumise tüüp on atribuudis ‘Ustrd’
nt: <Ustrd>INCOME</Ustrd>

Võimalikud liikumise tüübid:

  • INCOME – laekumine
  • REFUND – raha tagastamine kliendile (ostjale)
  • TRX_FEE – Maksekeskuse teenustasu (% summast)
  • TRX_FEE_FIX – Maksekeskuse teenustasu (fikseeritud tasu)
  • TRX_FEE_MIN – Maksekeskuse teenustasu (fikseeritud tasu)
  • SERVICE_FEE_PLUGIN – kuutasu MakeCommerce integratsioonimooduli kasutamisel
  • SERVICE_FEE_LOGISTICS – kuutasu transpordifirmadega integratsiooniteenuste kasutamisel (MakeCommerce moodulites)
  • SHIPMENT_DELIVERY_FEE – Maksekeskuse vahendusel saadetud pakkide transpordi tasu
  • VAT – Maksekeskuse teenustasuga seotud käibemaks
  • VAT_CORRECTION – kuu teenustasude käibemaksu ümardusvea korrektsioon (arvutatakse kuu lõpus)

Mida tähendab “käibemaksu parandus” Maksekeskuse kontol?

Maksekeskus arvestab käibemaksu jooksvalt igalt tehingutasult. Kuna aga need kanded ümardatakse 1 sendini, siis võib tekkida olukord, kus kuu jooksul kontolt maha arvestatud käibemaksukannete summa kokku ei ole täpselt võrdne 20%-ga kuu jooksul arvestatud teenustasude kogusummast. Selle korrigeerimiseks tehakse uue kuu alguses automaatne paranduskanne. See on tüüpiliselt väike summa (alates 1 sent) ja kande selgitus on “Käibemaksu parandus” (VAT correction)

TAGASTUSED

Kuidas käib Soome maksete tagastamine?

Soome pangalingi maksetega ei liigu meieni maksja konto numbrit, see on Soome turu eripära. Seetõttu on Soomes kasutusel süsteem, kus maksjale saadetakse tagastuse suhtes e-mail ja palutakse tal sisestada paytrail.com veebikeskkonda oma pangakonto number, kuhu ta soovib raha tagastust saada.

Ehk siis – kui teha Maksekeskuse kaudu Soome pangalingi maksele tagastus, siis tuleb täiendavalt sisestada ka ostja e-maili aadress. (Maksekeskus ei tea maksja andmeid). Selle peale saadab paytrail.com süsteem ostjale automaatselt e-maili edasiste juhistega (soomekeelne kiri).

Kui ostja on vastavalt kirjas juhendatule oma pangakonto numbri paytrail.com süsteemi sisestanud, siis tehakse automaatselt tema kontole raha tagastus.

Kaupmehe kontol Maksekeskuses broneeritakse tagastuse summa selle loomise hetkel. Kui 30 päeva jooksul ei ole maksja oma konto numbrit paytrail.com süsteemi sisestanud, siis broneering vabastatakse (tagastus ebaõnnestus). Tagastuse edukal toimumisel hetkel broneering konverteeritakse toiminguks poe konto väljavõttel.

Kui kiiresti jõuab tagastus kliendi kontole?

Baltikumi pangalingitehingute tagastused jõuavad kliendi kontole üldjuhul hiljemalt järgmisel tööpäeval

Kaarditehingute tagastused jõuavad kliendini tavaliselt 2-3 tööpäevaga.

Soome panglingi tagastused jõuavad kliendini siis, kui klient on andnud Paytrailile vajalikud andmed.

Kuidas käib tehingu tühistamine ja rahade tagastamine?

Tehingu tühistamiseks ja makstud summa kliendile tagastamiseks tuleb Kaupmehe iseteeninduses kõigepealt avada “Tehingud” vaade ning klõpsata vastava tehingu ID peal.

Seejärel täita ära sektsioonis “Tagastamine” lahtrid “Tagastatav summa” ja “Kommentaar” ning klõpsata nupul “Tee tagastus”.
Kommentaari lahtri täitmine ei ole kohustuslik, kuid on soovitatav, kui hiljem on tarvis tagastuse põhjust täpsustada.

Tehingu tagastamiseks peab olema e-poe Maksekeskuse kontol piisavalt vahendeid. Kui kontol ei ole piisavat summat või tagastamisel tekib tõrge, palume kirjutada aadressil support@maksekeskus.ee

Soome pangalingi tagastuste erisuste kohta loe siit

Tagastuse tegemisel palume olla tähelepanelik, sest tagastust ei saa enam uuesti tagasi võtta. Tagastuse tegemine on tasuta, aga silmas tuleb pidada, et algselt õnnestunud tehingu eest võetud teenustasusid kaupmees tagasi ei saa.

TARNEVIISID

Millise lepingutega on mul võimalik MakeCommerce tarnemooduleid kasutada?

Tarneinfo edastamine on MakeCommerce moodulite lisafunktsiooniks. Omniva pakiautomaatide kasutamiseks pole transpordifirmaga lepingut vajagi – teenust saab kasutada Maksekeskuse lepingu vahendusel. Teiste puhul tuleb see enne mooduli kasutusele võtmist tarnefirmaga otse ühendust võtta ja eraldi leping sõlmida.

Maksekeskuse leping Tarnefirma leping
Omniva pakiautomaadid Eestis
Omniva pakiautomaadid väljaspool Eestit
Omniva kuller
Itella SmartPOST pakiautomaat & kuller
DPD

VÄLJAMAKSED

Kuidas kindlaks teha, milliste tehingute eest mulle väljamakse tehti?

Maksekeskus teeb väljamakse kaupmehe pangakontole ühe koondsummana, mille juures ei ole märgitud konkreetsete klientide nimesid. Klientide nimed ja nende poolt makstud summad on detailvaatena näha Kaupmehe iseteeninduses.

Kui avate Kaupmehe iseteeninduses sektsiooni “Konto väljavõte/”Account statement”, siis näete juba väljamaksega e-poe kontole laekunud summade taga ka konkreetse väljamakse ID-d ja saate selle alusel tehingu ja seda sisaldava väljamakse kokku viia.

Miks on väljamakse väiksem kui minu eilsed müügid?

Maksekeskuse väljamakse ei võrdu tavaliselt e-poe eelmise päeva müügisummaga, sest:

  • Maksekeskus arvestab igalt laekumisest tehingutasud vastavalt hinnakirjale
  • Sõltuvalt hinnakirjast, kasutatud makseviisidest ja moodulitest arvestab Maksekeskus iga kuu viimasel päeval konto saldost maha kuutasud. Kui kuutasud on suuremad konto saldost võib konto minna ka (ajutiselt) miinusesse
  • Kui olete teinud Maksekeskuse kaudu tagastusi, siis tagastatavate summade võrra on vähendatud teie konto saldot
  • Kaardimaksete laekumised makstakse välja kuni 7 päeva hiljem kui pangalinkide omad. Näete neid iseteeninduses seni edukalt lõpuni viidud tehingutena, millel puudub Väljamakse (Payout) number.

Detailset väljavõtet kontol toimunud liikumistest näete Kaupmehe iseteeninduses. Segaduse puhul tasub alla laadida Exceli formaadis väljavõte menüüst Account Statement, sest seal on näha ka konto saldo enne ja pärast iga kontol toimunud liikumist.

Kui tihti tehakse väljamakseid minu pangakontole?

Te saate iseteeninduses valida, kui sageli väljamakseid tehakse – kord tööpäevas, kord nädalas või kord kuus (menüü Seaded)

Väljamakseid laekunud pangalingi tehingutest teeme tavajuhul järgmisel pangapäeval, Visa/MasterCard makseid tehingule järgneva 7 pangapäeva jooksul.

Väljamakseid ei toimu riigipühadel ja samuti päevadel, mil Euroopas pankade vahel SEPA maksed ei liigu (näiteks ülestõusmispühadele järgnev esmaspäev).

Meiepoolsed väljamaksed (payouts) on näha kaupmehe iseteeninduses (“Konto väljavõte” -> tehingu tüüp “Väljamakse”).

VISA/MASTERCARD MAKSEVIIS

Millega peab arvestama, kui e-poodi on lisatud Visa/MasterCard makseviis?

Kui e-pood/veebileht kasutab makseviisina kaarte, peab kaupmees olema tähelepanelik ja valvas võimalike pettusega tehingute osas.

Kõikide oma e-keskkonnas tehtud tehingute eest vastutab kaupmees. Kaupmees on kohustatud tegema kõik endast oleneva, et vältida oma veebipoes tehinguid, mida ei ole teinud kaardi valdaja. Peamine on järgida printsiipi “tunne oma klienti”, st koguda ostjate kohta asjakohast informatsiooni ja säilitada tehinguid tõendavaid dokumente.

Vaata rohkem kaardipettuse ja kaarditehingu vaidlustamise ennetamisest siit.

Olukorras, kus veebipoes on siiski läbi läinud tehing varastatud või võltsitud krediitkaardiga, siis lisaks kaarditehingu vaidlustamise summale, katab kaupmees ka Maksekeskusele tekkinud kahjud.

Kaarditehingu vaidlustamise summale lisandub alati kaarditehingu vaidlustamise menetlemise tasu, milleks on reeglina 30 eurot, mida kaupmees tagasi ei saa.

Mis on kaardipettus ja kaarditehingu vaidlustamine?

Kaardipettuseks (fraudulent transaction) nimetatakse tegevust, kus varastatud krediit- või deebetkaardiga, kaardiandmetega sooritatakse tehing. Kaardipettused on sageli seotud ka identiteedivargustega ja kriminaalkorras karistatavad.

Kaarditehingu vaidlustamine (chargeback) on olukord, kus kaardi valdaja (edaspidi klient) või kaardi valdaja pank vaidlustab tehtud kaarditehingu ja nõuab kaupmehelt raha tagasi. Raha tagastamiseks võib olla erinevaid põhjuseid: klient on tagastanud toote(d), aga kaupmees pole maksnud raha tagasi, kliendile on saadetud vale toode, klient ei ole kaupa kätte saanud, tehnilised probleemid, vaidlused, kaardipettus jne.

Kaupmehed, kes saavad sagedasi kaarditehingu vaidlustamise nõudeid, võivad saada kaarte protsessivate organisatsioonide poolt pettuse ohuga kaupmehe tunnuse, mis võib kahjustada kaupmehe mainet ning seada ta edasise äritegevuse kahtluse alla.

Kaupmehe jaoks tähendab kaarditehingu vaidlustamine ajakulu, kuna kaarditehingu vaidlustamise protsessis peab kaupmees kontakteeruma kliendiga, esitama temalt nõutud info ja dokumendid ning majanduslikku kahju, mis seisneb vaidlustatud tehingu summa ja vaidlustatud tehingu protsessimise tasude maksmises.

Kuidas ära hoida pettust ja kaarditehingute vaidlustamist e-poes?

Enne pettuse kahtlusega tehingu lõplikku välja selgitamist palume kaupa/teenust mitte väljastada.

Kaupmees vastutab kõigi läbi tema e-poe/veebilehe sooritatud tehingute õiguspärasuse eest. Seetõttu peab kaupmees tegema endast kõik oleneva, et ennetada pettusega juhtumeid ning klientide poolt kaarditehingute vaidlustamist.

Kaardipettuse ennetamiseks peab kaupmees jälgima aktiivselt ja pidevalt tema e-poes/veebilehel toimuvaid tehinguid ning pidama meeles asjaolusid:

  1. Klientide tarneaadressid. Kui tarneaadress erineb kliendi/maksja aadressist ja tarneaadressiks on hotelli, külalistemaja, rahvusvahelise postikande vahendaja või postkasti teenuse pakkuja (nn nimekast) aadress, või kui reeglina tellitakse kaupa näiteks Eesti või Baltikumi siseselt, kuid tellimus on esitatud väljapoole tavapärast tarne piirkonda, tasub kontakteeruda kliendiga. Kindlasti tasub silmas pidada, kas korduvate tarneaadressite ja kontaktisikute nimed on samad.
  2. Sagedased tehingud sama nimega isikult. Kui ühe kliendi/IP aadressi poolt sooritatakse väga sagedasi tehinguid, on alust kliendiga kontakteerumiseks ning lisainfo küsimiseks. Eriti peaks tähelepanu pöörama klientidele, kelle poolt on eelnevalt ebaõnnestunud mitmed tehingud ja viimaks makse õnnestub. Tegu võib olla erinevate krediitkaartide katsetamise või muu pettuse võimalikkusega.
  3. Klientide kontaktandmed. Kaupmehel peab olema võimalik kontakteeruda kliendiga tehingu täpsustamiseks ning selle jaoks peab e-pood/veebileht talletama võimalikult palju informatsiooni kliendi kohta. Selle jaoks peavad olemas olema kliendi nimi, toimiv e-mail, kontakttelefon, kontaktkauba tarneaadress, märkuste lahter tellimuse esitamisel. Puudulike kontaktandmete puhul tasub neid täpsustada või selle võimatuks osutumisel raha tagastada kaupa väljastamata.
  4. Väga suures summas kauba tellimine. Kui sooritatakse tavapärasest oluliselt suurem tellimus e-poes, siis on kaupmehel täielik õigus paluda kliendil tõendada oma isikut isikuttõendava dokumendi koopia alusel. Ettevaatlik tasub olla ka uute klientide puhul, kes tellivad kaupa/teenust suurtes summades ja tooted/teenused on hästi edasimüüdavad.
  5. Tellimus ebaharilikust asukohast. Sarnaselt tarneaadressidega tasub tähelepanu pöörata, kui e-poes/veebilehel sooritatakse tellimus harva esinevast asukohast, eelkõige väljaspool Euroopat. Vajadusel tasub kliendiga kontakteeruda ning paluda tõendust isiku kohta.

Pettuse kahtluse korral edasistest sammudest vaata lisaks siit.

Kaarditehingute vaidlustamise ennetamiseks:

  1. Kontaktinfo ja klienditeenindus. Kaupmehe kontaktandmed peavad olema e-poes/veebilehel kergesti leitavad ja õiged, et klient saaks oma küsimustega otse kaupmehe poole pöörduda.
  2. Ostu- ja tagastustingimused ning tarnetingimused. Põhjalikud, selged ja kergesti leitavad tingimused kaupmehe e-poes/veebilehel vähendavad oluliselt riski vaidlusteks.
  3. Tellimuse kinnitus. Peale tellimuse kinnitamist tasub kliendile saata tema poolt antud e-postile kinnitus tellimuse ja maksmise kohta ning peale kauba väljastamist kinnitus kauba väljastamise kohta, kus tasub ära tuua kaupmehe, tellimuse ja tellimuse aadressi info.

Mida teha, kui e-poele on tulnud teade kaarditehingu vaidlustamisest?

Maksekeskus võtab kaupmehega ühendust tehingu täpsustamiseks juhul, kui on kaardi pettuse kahtlus, maksja (edaspidi klient) raporteerinud kaarditehingu pettuse või kui kaupmehele on esitatud kaarditehingu vaidlustamine (chargeback).

Eeltoodud olukordadele reageerimine on ajakriitiline ja õiged tegevused aitavad kaupmehel säästa raha ja aega.

Kaarditehingu vaidlustamine (chargeback) on olukord, kus kaardi valdaja (edaspidi klient) või kaardi valdaja pank vaidlustab tehtud kaarditehingu ja nõuab kaupmehelt raha tagasi. Raha tagastamiseks võib olla erinevaid põhjuseid: klient on tagastanud toote(d), aga kaupmees pole maksnud raha tagasi, kliendile on saadetud vale toode, klient ei ole kaupa kätte saanud, tehnilised probleemid, vaidlused, kaardipettus jne.

Kaarditehingute vaidlustamise menetlemisele lisanduv tasu on reeglina 30 eurot.

Vastavalt Maksekeskuse ja kaupmehe vahelisele lepingule, hüvitab kaupmees Maksekeskusele kõik tekkinud kulud ja kahjud, mis tulenevad pettustest ja/või kaarditehingute vaidlustamisest.

Kui Maksekeskus teavitab kaupmeest kaarditehingu vaidlustamisest, on sammud järgnevad:

  1. Maksekeskus kontakteerub kaupmehe kontaktisikuga e-posti teel 1 tööpäeva jooksul (alates kaarditehingu vaidlustamise teada saamisest), et leppida kokku edasised tegevused.
  2. Kontaktisik vastab Maksekeskuse poolt saadetud e-kirjale aadressile support@maksekeskus.ee 1 tööpäeva jooksul ning edastab kõnealuse tehingu sooritaja nime, tehingu sooritaja edastatud tarneaadressi, kontaktinfo ning kauba väljastamise kinnituse ning lepib Maksekeskusega kokku edasistes tegevustes.
  3. Kaupmees kontakteerub kohe kliendiga ning küsib kliendilt selgitust kaarditehingu vaidlustamise kohta ja isikut tõendavast dokumendist koopia (reeglina sisse skaneerituna). Krediitkaardi koopia puhul tasub paluda kliendil kinni katta keskmised 8 numbrit kliendi enda kaitseks. Kliendi vastus tuleb kirjalikult salvestada
  4. Kaupmees teavitab kohe, kuid mitte hiljem kui 1 tööpäeva jooksul aadressile support@maksekeskus.ee kliendiga kontakteerumisel saadud tulemuse.
  5. Maksekeskus teavitab kaupmeest edasistest tegevustest ning kontakteerub kaupmehe kontaktisikuga e-posti teel 1 tööpäeva jooksul, kui kaarditehingu vaidlustamise osas saabub uusi teateid.